جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

غیرپارسی افسانه‌های جنوب آمریکا

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته ادبیات غیر پارسی توسط Serenya با نام افسانه‌های جنوب آمریکا ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 305 بازدید, 25 پاسخ و 3 بار واکنش داشته است
نام دسته ادبیات غیر پارسی
نام موضوع افسانه‌های جنوب آمریکا
نویسنده موضوع Serenya
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Serenya
موضوع نویسنده

Serenya

سطح
3
 
سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
منتقد ادبیات
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Sep
983
7,153
مدال‌ها
5
بعضی آثار ممکنه خشونت یا فقر رو همچون «زیباییِ ادبی» رنگ بزنن بدون اینکه راه‌حلی پیشنهاد بدهند.

می‌تواند به تکرار موتیف‌های زخم و فروپاشی بینجامد و گاهی ختم به «نیهیلیسمِ ادبی» شود.
 
موضوع نویسنده

Serenya

سطح
3
 
سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
منتقد ادبیات
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Sep
983
7,153
مدال‌ها
5
چند داستان/مقطع پیشنهادی برای خواندن (شروع سریع)
 
موضوع نویسنده

Serenya

سطح
3
 
سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
منتقد ادبیات
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Sep
983
7,153
مدال‌ها
5
«رز برای امیلی» — ویلیام فاکنر (نمونهٔ کوتاه اما کامل از خانهٔ متروک، غرور افتاده و راز).

«A Good Man Is Hard to Find» — فلانری اوکانر (نمونهٔ شوک اخلاقی و مذهبِ ریاکار).

«The Heart Is a Lonely Hunter» — کارسون مک‌کالرز (تنهایی و بیگانگی در جامعهٔ جنوبی).
 
موضوع نویسنده

Serenya

سطح
3
 
سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
منتقد ادبیات
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Sep
983
7,153
مدال‌ها
5
هدف اصلی Southern Gothic چیه؟

این نویسنده‌ها (چه سفیدپوست، چه سیاه‌پوست) اومدن گفتن:
«جنوبِ آمریکا، پشتِ اون لهجه‌های زیبا، مذهب، و خانه‌های سفید، یه تاریخ خون‌آلود و پر از گناه پنهونه.»
یعنی با نوشتن درباره‌ی برده‌داری، نژادپرستی، فقر، و گناه‌های خانوادگی می‌خواستن پوست خوش‌رنگ جامعه رو کنار بزنن و اون واقعیت تلخ زیرش رو نشون بدن.


 
آخرین ویرایش:
موضوع نویسنده

Serenya

سطح
3
 
سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
منتقد ادبیات
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Sep
983
7,153
مدال‌ها
5

به نفع کی حرف می‌زنن؟​


بیشتر وقتا به نفع قربانی‌ها و انسانیتِ فراموش‌شده.
نه به‌صورت مستقیم مثل شعار، بلکه با نمایش زشتی‌هایِ درون انسان.
مثلاً
  • فاکنر در داستان‌هاش جنوب رو مثل یه خانواده‌ی پیر و فاسد نشون می‌ده که هنوز داره تاوان گذشته‌ش رو پس می‌ده.
  • فلانری اوکانر شخصیت‌هایی می‌نویسه که مذهبی‌ان ولی ریاکارن، یا فکر می‌کنن خوبن ولی درونشون پر از نفرت و خودخواهیه.
  • بعضی نویسنده‌ها مثل «Toni Morrison» (سیاه‌پوست) میان از زبانِ خودِ برده‌ها یا نسلِ بعدشون بنویسن، تا درد و روانِ اون دوران رو زنده نگه دارن.

پس فقط توضیح نمی‌دن؟​


نه، اصلاً فقط گزارش نیست.
اینا داستان‌هایی هستن که با احساس، طنز تلخ و تصویرهای قدرتمند میان نشون بدن آدم‌ها چطور زیر فشار جامعه، مذهب، یا گذشته‌شون خرد می‌شن.
یعنی هم ادبی‌ان، هم اجتماعی، هم فلسفی.


مثلاً:
در «رز برای امیلی»، یه زن از خانواده‌ای ثروتمند، بعد از سال‌ها انزوا، جسد مردی رو که عاشقش بود نگه می‌داره!
ولی پشت این شوک، نقد عمیق به جامعه‌ایه که زنی رو به خاطر غرور طبقاتی و فشار اجتماعی، تا مرز جنون برده.

 
آخرین ویرایش:
موضوع نویسنده

Serenya

سطح
3
 
سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
منتقد ادبیات
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Sep
983
7,153
مدال‌ها
5

پس در واقع...​


Southern Gothic نمی‌گه «حق با ارباب بوده» یا «بیچاره برده‌ها»
بلکه می‌گه:
«همه‌مون تو این سیستم زخمی شدیم — بعضیا ظالم، بعضیا قربانی — حالا باید به زخم نگاه کنیم.»


 
بالا پایین