جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

معرفی بهترین سریال های ایرانی | معرفی ۶۰ سریال از گذشته تا به امروز

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته معرفی فیلم و سریال توسط |Queen| با نام بهترین سریال های ایرانی | معرفی ۶۰ سریال از گذشته تا به امروز ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 1,921 بازدید, 43 پاسخ و 2 بار واکنش داشته است
نام دسته معرفی فیلم و سریال
نام موضوع بهترین سریال های ایرانی | معرفی ۶۰ سریال از گذشته تا به امروز
نویسنده موضوع |Queen|
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط |Queen|
موضوع نویسنده

|Queen|

سطح
4
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Nov
2,330
13,780
مدال‌ها
3
امروزه همه ما در جامعه‌‌ای زندگی می‌کنیم که رسانه در آن نقش پررنگی دارد. دراین‌میان، تلویزیون یکی از مهم‌ترین ابزارهای جوامع مدرن است و سریالهای تلویزیونی یکی از بهترین ابزارهای انتقال ارزش‌ها در زندگی اجتماعی به حساب می‌آیند. در دهه جدیدی که در حال پشت سر گذاشتن‌اش هستیم تعداد مخاطبان سینما با کاهشی محسوس نسبت به گذشته همراه است و در عوض مخاطب به پلتفرم‌های داخلی و خارجی روی آورده است.

از طرف دیگر آن‌چه که در پلتفرم‌ها از اهمیت برخوردار است سریال‌های متنوع و متفاوت آن است. هر چند تلویزیون و پلتفرم‌های ایرانی، آن‌چنان که باید در به‌کارگیری تمهیدات تنوع‌بخش موفق عمل نکرده‌اند، اما به هر روی امروزه سریال‌های ایرانی مخاطب بیشتری نسبت به فیلم‌های ایرانی دارند. سریال‌ ایرانی تقریبا قدمتی به اندازه فیلم ایرانی دارد و سریال‌های ماندگار معمولا درام‌هایی بوده‌اند که توانسته‌اند به زبان روز سخن بگویند. در این مقاله قصد داریم تا ۶۰ سریال برتر تاریخ سریال‌سازی ایران را معرفی کنیم.

سریال‌ها براساس گونه‌های مختلف پلیسی، کمدی، تاریخی، درام و سریال های نمایش خانگی و بدون رتبه بندی مرتب شده‌اند.
 
موضوع نویسنده

|Queen|

سطح
4
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Nov
2,330
13,780
مدال‌ها
3
سریال خواب و بیدار
کارگردان: مهدی فخیم زاده
نویسنده: مهدی فخیم زاده
بازیگران: رویا نونهالی، مهدی فخیم زاده، دانیال حکیمی و محمد صادقی
تاریخ پخش: ۱۳۸۱


خواب و بیدار را شاید بتوان موفق‌ترین سریال پلیسی تاریخ تلویزیون ایران بعد از انقلاب اسلامی دانست. بدیهی است که این ادعا با درنظرگرفتن مقیاس‌های ژانر پلیسی در ایران قابل گفتن است نه استانداردهای جهانی. در این سریال، داستان یک تیم پلیسی کار کشته و ویژه در مقابل یک زن خلافکار حرفه‌ای روایت می‌شود. این اثر به علت کشمکش‌های واقعی و قابل لمس بین ناتاشا و نیروهای زبده پلیس مورد استقبال اکثر مردم و مخاطبان قرار گرفت.

فخیم زاده با زیرکی خاص خودش ناتاشا را در محور داستان قرار داده و با خلق شخصیتی مرموز، قوی، خبیث، متکی به نفس، غیر قابل پیش‌بینی، مصمم، کینه جو، باهوش، جدی و خشن، سرد، تند و تیز، شرور و حرفه‌ای، حریف قدری را برای نشان دادن قدرت نیروهای انتظامی به تصویر کشید.
 
موضوع نویسنده

|Queen|

سطح
4
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Nov
2,330
13,780
مدال‌ها
3
سریال پلیس جوان
کارگردان: سیروس مقدم
نویسنده: فریبرز کامکاری، سیروس مقدم
بازیگران: شهاب حسینی، داریوش ارجمند، مریلا زارعی و فرهاد اصلانی
تاریخ پخش: ۱۳۸۰


پلیس جوان زمانی روی آنتن تلویزیون رفت که پس از چند سال خالی بودن جدول پخش تلویزیون از از سریال‌های پلیسی، رفته رفته بازار ساخت این‌گونه آثار مجددا داغ شد و سیروس مقدم یکی از آغازگران این شروع دوباره بود. سریال روایت همزمان چند قصه بود اما حضور شهاب حسینی به‌عنوان یک افسر پلیس جوان آن را در زمره کارهای قابل تأمل پلیسی تلویزیون قرار داد. داستان این سریال درباره یونس پلیس جوانی بود که پدرش در مقام قاضی دادگستری سال‌ها پیش به شکل مشکوکی به قتل رسیده بود و او به توصیه‌های مادرش برای کشف راز قتل پدر وارد دانشکده پلیس شده بود.

پلیس جوان توانست با بهره‌گیری صحیح از عناصر درام‌های پلیسی معمایی، ابتدا به پیرنگ معماگونه خود شکل درستی بدهد و بعد روابط عشقی را در مناسبات قدرت میان پروتاگونیست و آنتاگونیست بیافریند. سریال از بازیگرهای خوبی هم بهره گرفت و شخصیت‌هایی را شاهد بودیم که هر کدام انگیزه‌های مشخص و قابل توجیهی داشتند. در این بین تنها نقص سریال را می‌توان به رابطه میان نیلوفر و پدرش وارد دانست.
 
موضوع نویسنده

|Queen|

سطح
4
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Nov
2,330
13,780
مدال‌ها
3
سریال حس سوم
کارگردان: مهدی فخیم زاده
نویسنده: مهدی فخیم زاده
بازیگران: مهدی فخیم زاده، نسرین مقانلو، لیلا برخورداری و کامران تفتی
تاریخ پخش: ۱۳۸۵


مهدی فخیم‌زاده حدود سه سال بعد از «خواب و بیدار» تصمیم به ساخت سریال پلیسی دیگری گرفت؛ مجموعه‌ای که خیلی‌ها در ابتدای پخش‌اش فکر می‌کردند می‌تواند خاطره خوب «خواب و بیدار» را برای‌شان زنده کند. اما «حس سوم» ساخته جدید فخیم‌زاده هم به لحاظ قصه و هم ساختار فاصله زیادی با اولین اثر ساخته شده این کارگردان در ژانر پلیسی داشت.

«حس سوم» روایت قصه فانتزی یک زن با حس بویای خاص (با بازی نسرین مقانلو) شاید برای مخاطب عادی تلویزیون جذاب می‌آمد، اما روایت این اثر هیچ وقت نتوانست طرفداران جدی ژانر پلیسی را راضی نگه دارد. اشکال اصلی سریال، معلق بودن میان ترسیم یک فضای رئالیستی و فانتزی بود که کارگردان را به فراخور آن در خلق موقعیت‌های پیچیده محدود می‌کرد. بااین‌حال کلیت سریال پیشنهاد جدیدی در زمینه ساخت سریال‌های پلیسی با مایه‌های کمدی بود. فخیم‌زاده در سال‌های بعد نیز چند اثر در ژانر پلیسی ساخت «بی‌صدا فریادکن» و «ساختمان ۸۵» از جمله این آثار بودند که به جرأت می‌توان گفت هیچ‌کدام نتوانستند موفقیت اولین کار این کارگردان در این زمینه را تکرار کنند.
 
موضوع نویسنده

|Queen|

سطح
4
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Nov
2,330
13,780
مدال‌ها
3
سریال هوش سیاه
کارگردان: مسعود آب پرور
نویسنده: آرش قادری
بازیگران: حسین یاری، کیکاووس یاکیده و ارسلان قاسمی
تاریخ پخش: ۱۳۸۹


«هوش سیاه» با فیلم‌نامه‌ای از آرش قادری به جرائم رایانه‌ای می‌پرداخـت. موضوعی که تا قبل از آن کسی به سراغ‌اش نرفته بود و در آن سال با هرچه بیشتر پررنگ شدن نقش فضای مجازی در زندگی روزمره افراد، مورد توجه قرار گرفت. نقش اصلی پلیس این سریال به حسین یاری سپرده شده بود و کیکاووس یاکیده نیز نقش خلافکار قصه را داشت. موفقیت‌ها و پربیینده شدن فصل اول این سریال، باعث ساخته شدن فصل دوم سریال شد.

فیلم‌نامه هوش سیاه در تعلیق‌زایی و در ساخت شخصیت اصلی خود بسیار موفق عمل می‌کند. تا جایی که ابعاد مختلف آنتاگونیست توسط مخاطب به شکلی دقیق قابل فهم است. پلیس نیز در حد و اندازه‌های شخصیت منفی زیرک و باهوش است و هر کنش از سوی ضدقهرمان با واکنش‌های متناسب او همراه می‌شود. از دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه که تا پیش از این در سریال‌های پلیسی غایب بود، توجه به خانواده و زندگی شخصی پلیس است.
 
موضوع نویسنده

|Queen|

سطح
4
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Nov
2,330
13,780
مدال‌ها
3
سریال دایی جان ناپلئون
کارگردان: ناصر تقوایی
نویسنده: ایرج پزشکزاد و ناصر تقوایی
بازیگران: ناصر تقوایی
تاریخ پخش: ۱۳۵۵


بی‌شک توفیقی که سریال دایی جان ناپلئون ساخته ناصر تقوایی کسب کرد ارتباط زیادی با رمان آن دارد. رمان پرفروشی که بارها تجدید چاپ شد و مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد. کیفیتی که دایی‌جان ناپلئون را به یک اثر ممتاز بدل ساخته است. امتیاز این رمان، چنان‌که ناصر تقوایی گفته است، در کلام کتاب و طنز شیرین آن نهفته است و همین امتیاز است که او را موفق ساخته تا تصاویر بسیار مناسب و زنده‌ای در فیلم خود بیافریند. رمان دایی جان ناپلئون اگرچه به شیوه اول شخص مفرد نوشته شده است، حداقل تعریف و توصیف در آن به کار رفته است و کمتر اثری از نثر مباحثه‌ای یا تشریحی در آن می‌توان یافت.

حال موفقیت تقوایی در این موضوع نهفته است که او به بهترین شکل قسمت‌های نغز اثر پزشکزاد را برمی‌گزیند و با تبدیل آن بخش‌ها به موقعیت‌های دراماتیک، اثری ماندگار می‌آفریند. او در طراحی دیالوگ‌ها و جملاتی که بین شخصیت‌ها رد و بدل می‌شود دقت به خرج می‌دهد و همین موضوع او را به توفیق می‌رساند. دایی جان ناپلئون تمام مولفه‌های یک سریال ایرانی را داراست. از خانه‌ای که دایی جان با سه خانوار دیگر در آن زندگی می‌کند گرفته تا رفت‌وآمدها، آداب‌ورسوم، مهمانی‌ها و حتی دیالوگ‌هایی که ردوبدل می‌شوند نشانه این است که اهالی خانه، پایبندی کامل خود را به فرهنگ و ادبیات ایران و ایرانی حفظ کرده‌اند. داستان در بستر یک خانه باغ با معماری ایرانی شکل می‌گیرد که اندرونی دارد و زیرزمین‌های متعدد و جویباری که آب را به باغچه‌ها می‌رساند. شب‌های خنک تابستان در تخت‌های چوبی زیر پشه‌بندهای توری بزرگ و سپید سپری می‌شود.
 
موضوع نویسنده

|Queen|

سطح
4
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Nov
2,330
13,780
مدال‌ها
3
سریال زیر آسمان شهر
کارگردان: مهران غفوریان
نویسنده: رضا عطاران و سروش صحت
بازیگران: حمید لولایی، مهران غفوریان و ناصر ملک مطیعی
تاریخ پخش: ۱۳۸۱


زیر آسمان شهر برای اولین‌بار در سال ۱۳۸۰ از تلویزیون پخش شد. سریالی که می‌توان آن را از اولین تجربه‌های ساخت کمدی ۹۰ قسمتی محسوب کرد. زیر آسمان شهر که در تیم نویسندگی خود از رضا عطاران بهره می‌برد، قصه ساده چند همسایه در آپارتمانی مسکونی را روایت می‌کرد که هر یک از آن‌ها را می‌شد نماینده قشر خاصی از جامعه به حساب آورد. شخصیت اصلی سریال که فردی به نام خشایار مستوفی بود خیلی زود جایش را میان مردم باز کرد و دیالوگ‌هایش بر سر زبان‌ها افتاد.

سیاست کلی تیم نویسندگان زیرآسمان شهر این بود که در هر قسمت به ماجرایی جدید بپردازند. طوری که هر اپیزود را بتوان یک فیلم سینمایی کوتاه شده به حساب آورد. سریال زیرآسمان شهر در سه فصل ساخته شد و در یک ارزیابی کلی می‌توان فصل دوم آن را موفق‌ترین فصل مجموعه دانست چراکه هم در متن به پختگی رسیده بود و هم در فیلم‌نامه. فصل سوم سریال نیز در نوع خود یک سقوط آزاد بود چرا که دیگر خبری از داستان‌های جذاب که در آن‌ها نوآوری دیده شود نبود.
 
موضوع نویسنده

|Queen|

سطح
4
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Nov
2,330
13,780
مدال‌ها
3
سریال پاورچین
کارگردان: مهران مدیری
نویسنده: پیمان قاسم‌خانی، مهران مدیری، مهراب قاسم‌خانی و امیر مهدی ژوله
بازیگران: مهران مدیری، سیامک انصاری، جواد رضویان، سحر زکریا، شقایق دهقان و سحر ولدبیگی
تاریخ پخش: ۱۳۸۰


پاورچین یکی از همکاری‌های موفق مهران مدیری و تیم‌اش به حساب می‌آید. تقریبا می‌توان این‌طور ادعا کرد که تیم نویسندگان مدیری که در ابتدا سریال‌های ۹۰ قسمتی تدارک می‌دیدند از این سریال درکنار هم جمع شدند. پاورچین تحولی بزرگ در زمینه طنزهای انتنقادی فرهنگی بود که هم عادات اجتماعی غلط مردم و هم کاستی‌های مسئولان را با زبان طنز به باد انتقاد می‌گرفت و از همین رو، جزو محبوب‌ترین سریال‌های کمدی ایرانی سیما محسوب می‌شود.

پاورچین در کارگردانی فضای بسیار ساده‌ای داشت و بیشتر اتفاقاتش در خانه و اداره می‌گذشت. بااین‌حال، قدرت نویسندگی پیمان قاسم‌خانی و تیمش، پاورچین را در خلق شخصیت و دیالوگ به اثری مخاطب‌پسند تبدیل کرد. قدرت فراگیری این سریال به‌حدی زیاد بود که شهر خیالی برره به دایره واژگانی مردم وارد شد. همچنین واژه‌های دیگری مثل پاچه‌خواری یا رسم نخودچی‌خوران در میان مردم کوچه و خیابان تکرار می‌شد.
 
موضوع نویسنده

|Queen|

سطح
4
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Nov
2,330
13,780
مدال‌ها
3
سریال پایتخت
کارگردان: سیروس مقدم
نویسنده: محسن تنابنده
بازیگران: محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهرانفر و علیرضا خمسه
تاریخ پخش: ۱۳۹۰


فصل اول سریال پایتخت در عید نوروز سال ۹۰ روی آنتن شبکه یک رفت. امروزه دیگر تمام مخاطبان سریال‌های تلویزیونی، خصوصا سریال‌های کمدی با ماجراهای نقی معمولی و خانواده‌اش آشنا هستند. شخصیت‌های سریال پایتخت از چنان تنوعی برخوردار بودند که پرداختن به هر یک از آن‌ها به‌صورت جداگانه، این امکان را برای گروه سازنده فراهم کرد که تا ۷ سری ساخت این مجموعه پرطرفدار را ادامه دهند.

فیلم‌نامه پایتخت براساس الگوی پیشرفت نوشته شده است. خانواده‌ای که با سفر به تهران هدف‌شان این است که در رفاه بیشتری زندگی کنند و در این بین یکی از مصادیق پیشرفت را می‌توان در ادامه تحصیل شخصیت هما (ریما رامین‌فر)‌ یافت. این کانسپت در دیگر شخصیت‌ها نیز وجود دارد، مثلا شخصیت ارسطو ازدواج را هم‌چون پیشرفتی برای زندگی خود می‌داند و در تمام فصل‌ها روی این موضوع توجهی ویژه دارد. در یک مقایسه کلی میان ۷ فصل سریال پایتخت می‌توان این‌طور ادعا کرد که فصل‌های اول تا سوم بیشتر به سمت کمدی موقعیت می‌روند و فصل‌های بعدی بیشتر در راستای یک کمدی انتقادی هستند
 
موضوع نویسنده

|Queen|

سطح
4
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Nov
2,330
13,780
مدال‌ها
3
سریال مرد هزار چهره
کارگردان: مهران مدیری
نویسنده: پیمان قاسم‌خانی، مهراب قاسم‌خانی، خشایار الوند، سروش صحت و امیرمهدی ژوله
بازیگران: مهران مدیری، پژمان بازغی، سیامک انصاری و علیرضا خمسه
تاریخ پخش: ۱۳۸۷
این ایده که مردی چهره‌های متفاوت داشته باشد و هر لحظه به یکی از آن‌ها تبدیل شود به خودی خود جذاب است. اما وقتی این تغییر شخصیت‌ها به شکلی اتفاقی برای کاراکتر ساده مسعود شصت‌چی می‌افتد، کمدی تمام زوایای پنهان‌اش را آشکار می‌کند. در اینجا است که می‌توانیم ادعا کنیم برادران قاسم‌خانی در نوشتن فیلم‌نامه‌ای که مهران مدیری آن را جلوی دوربین برده به درستی مولفه‌های کمیک را از آثار نمایشی اصیل بیرون می‌کشند.

سیر وقایع بر حسب تصادف، سوءتفاهم، شخصیت ساده و نسبتا پخمه و تبدیل به دیگری شدن در یک فرایند کمدی همه از ویژگی‌های است که یک کمدی خوب دارا است. حتی در فصل دوم این مجموعه مسعود شصت‌چی با مهران مدیری اشتباه گرفته می‌شود که این موضوع علاوه‌بر اینکه حاکی از خلاقیت تیم نویسندگان است یک ارجاع برون‌متنی به خود سازنده هم محسوب می‌شود. مسعود شصت‌چی در هر موقعیتی که قرار می‌گیرد و سر هر شغلی حاضر می‌شود، کار تیم نویسنده، انتقادهای برآمده از شرایط اجتماعی است. مخصوصا وقتی گروه نویسندگان، ابتذال در هنر را نشانه می‌روند.
 
بالا پایین