جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی شخصیت‌پردازی در رمان

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته جمع‌آوری نکات توسط -pariya- با نام شخصیت‌پردازی در رمان ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 907 بازدید, 36 پاسخ و 4 بار واکنش داشته است
نام دسته جمع‌آوری نکات
نام موضوع شخصیت‌پردازی در رمان
نویسنده موضوع -pariya-
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط -pariya-
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
شخصیت‌پردازی در رمان

لاجوس آگری می‌گوید کلید خلق آثار تازه و بدیع، شخصیت‌ها هستند. از نظر او آدم‌های جاندار و پر‌تب‌و‌تاب هنوز هم فرمول جادویی محرمانه کتاب‌های بزرگ و ماندگارند. مطالعه آثار جاویدان نشان می‌دهد که طراوت و زنده بودن این آثار در طول قرن‌ها به دلیل این است که به نحو شگفت‌انگیزی به درون و ذهن شخصیت‌ها نفوذ کرده‌اند
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
چه چیزی چارلز دیکنز را در ذهن خوانندگان از دیگر نویسندگان متمایز می‌کند؟ شخصیت فاگین در رمان الیور تویست یا آقای بارکیس و یوریاهیب در دیوید کاپرفیلد و خانم هاویشام در آرزوهای بزرگ.

.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
هنری جیمز می‌گوید شخصیت همان طرح داستان است. منظور او در واقع این است که از شخصیت می‌توان به بهترین شکل برای پیشبرد طرح داستان استفاده کرد. برخی رمان‌ها کاملاً شخصیت‌محور هستند و پیرنگ در آن‌ها اساساً یعنی چرایی و چگونگی اعمال و رفتارهای شخصیت.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
در مقابل رمان‌هایی هستند که طرح در آن‌ها همه‌ چیز است و هیچ تکیه و تاکیدی بر شخصیت‌ها ندارند. خوانندگان در این رمان‌ها معمولاً مجذوب رویدادها و حوادث می‌شوند.

ولی اضافه کردن شخصیت‌های جاندار به رمان هم کیفیت کار را بالا می‌برد و هم جذابیت بیش‌تری به آن می‌بخشد
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
انواع شخصیت در رمان و ایجاد ارتباط میان آن‌ها و مخاطب
در رمان شخصیت یا شخصیت‌های اصلی معمولاً به پردازش بیشتری احتیاج دارند. شخصیت قهرمان و شخصیت مخالف (آنتاگونیست) بیش از بقیه حضور دارند.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
ولی ممکن است در روند داستان یک شخصیت اصلی جایش را به شخصیت اصلی دیگر بدهد. شخصیت‌های اصلی با ارائه کامل تضادهای درونی و ویژگی‌هایشان و روند تغییری که در داستان تجربه می‌کنند، به مخاطب معرفی و نشان داده می‌شوند
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
نویسنده شخصیت‌های فرعی را هم می‌تواند وارد داستان کند که شخصیت‌پردازی عمیق و کاملی نیاز ندارند و معمولاً آدم‌های معمولی بی‌دردسری هستند.

جیمز اسکات بل معتقد است رمان‌های موفق پیوند قدرتمندی بین خواننده و شخصیت اصلی ایجاد می‌کنند و راهکارهایی برای ایجاد ارتباط قوی میان مخاطب رمان و شخصیت‌ها پیشنهاد می‌کند:


 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
۱-یکی شدن

ایجاد کشش از طریق اینکه مخاطب احساس کند که با شخصیت یکی و مثل اوست و اتفاقات انگار دارد برای خودش می‌افتد.



۲-همدلی

همدلی با شخصیت اصلی باعث می‌شود که خواننده او را با تمام آسیب‌پذیری، ویژگی‌های منفی، قربانی بودن و… بپذیرد و از این طریق با شخصیت کاملا ارتباط پیدا کند.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
۳-محبوبیت

شخصیت محبوب می‌تواند شخصیتی بامزه یا خودمانی یا دوست‌داشتنی باشد و یا اینکه جذاب باشد. اسکارلت در بر باد رفته شاید محبوب نباشد اما جاذبه خاصی دارد. یا کارلئونه در پدرخوانده، محبوب نیست اما قدرتمند است.



۴-درگیری درونی

شخصیت‌هایی که کشمکش و درگیری درونی بیشتری دارند بیشتر از یک شخصیت مستقیم و ساده برای مخاطب
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
خلق و پردازش شخصیت‌های قوی از طریق ویژگی‌های ظاهری و بیرونی آن‌ها
نانسی کرس می‌نویسد:

«خوانندگان توجه زیادی به ظواهر و جلوه‌های بیرونی شخصیت رمان می‌کنند. بنابراین باید نخستین برخورد خواننده با شخصیت را سنجیده و به‌یادماندنی کنید.»

برای پردازش شخصیت از راه جلوه‌های ظاهری و بیرونی، نویسنده باید شیوه‌هایی را دنبال کند تا مخاطب با آدم‌های رمان بهتر و بیش‌تر آشنا شود.

 
بالا پایین