جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی تفاوت قصه و داستان از بعد زمان

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته جمع‌آوری نکات توسط Tara Motlagh با نام تفاوت قصه و داستان از بعد زمان ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 332 بازدید, 8 پاسخ و 2 بار واکنش داشته است
نام دسته جمع‌آوری نکات
نام موضوع تفاوت قصه و داستان از بعد زمان
نویسنده موضوع Tara Motlagh
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Tara Motlagh
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,761
46,652
مدال‌ها
7
داستانی را که خارج از رابطهٔ عِلی باشد، داستان پیرنگ‌گریز می‌گویند. در ظاهر این شکل از اجرا ساده به نظر می‌رسد، اما در واقع بسیار پیچیده‌تر از داستان مبتنی بر پیرنگ است. پیرنگ‌گریزی به این معنا نیست که ما رابطهٔ عِلی را از داستان و ارتباط وقایع حذف کنیم و شرق و غرب عالم را به هم بدوزیم، آن چنان که در جهان قصه اتفاق می‌افتاد؛
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,761
46,652
مدال‌ها
7
مثل مردی که بر اثر اتفاق گنجی پیدا می‌کرد و بعد دختر پادشاه را می‌گرفت و هفت‌شبانه‌روز جشن می‌گرفتند! داستان پیرنگ‌گریز منطق درونی خودش را دارد و این منطق از «شأن ابزورد و نیهلیستی» جهان مدرن تغذیه می‌شود نه ساختار مبتنی بر اتفاق در جهان قصه.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,761
46,652
مدال‌ها
7
چه در داستان مبتنی بر پیرنگ و چه در داستان پیرنگ‌گریز هدف، ایجاد منطقی برای فهم اثر است. چون اگر من به واسطهٔ بی‌منطقی اثری را درک نکنم، به تبع آن همذات‌پنداری که یکی از اهداف غایی داستان است اتفاق نخواهد افتاد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,761
46,652
مدال‌ها
7
زمان خطی است بی‌نهایت، در امتداد ازل تا به ابد. هیچ داستانی (حتی در قالب رمان) فی‌نفسه نمی‌تواند طول قابل توجهی از این زمان را در اختیار بگیرد. در این میان داستان کوتاه، کوتاه‌ترین و ظریف‌ترین برش ممکن در این امتداد بی‌پایان است.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,761
46,652
مدال‌ها
7
یکی از تفاوت‌های جدی میان قصه و داستان مسألهٔ زمان است؛ جهان قصه برشی بسیار بزرگ را شامل می‌شد و در داستان برعکس این اتفاق می‌افتاد. با نظر به سیر تاریخی داستان کوتاه می‌توان این نکته را درک کرد که هر چه به دورهٔ کنونی نزدیک می‌شویم میل نویسندگان به کوتاهی برش زمانی جدی‌تر می‌شود.
اما برش زمانی صرفأ در مسألهٔ محدود کردن زمان داستان متوقف نمی‌شود و برش‌های مکانی و موضوعی و شخصیتی به‌تبع آن اتفاق می‌افتد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,761
46,652
مدال‌ها
7
مجموعهٔ برش‌های زمانی و مکانی و موضوعی و شخصیتی، عناصری هستند که برای هر پیرنگی باید دیده شوند و در نظر نگرفتن هر کدام به معنای از دست دادن انسجام روایی در داستان کوتاه است.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,761
46,652
مدال‌ها
7
برای نمونه اگر ما برش‌های مکانی متعدد در یک پیرنگ داشته باشیم و داستان ما شامل مکان‌های متعدد باشد، به احتمال زیاد رفت و برگشت‌ها به این مکان‌ها، داستان را دچار شکست و گسست می‌کند. یا اگر شخصیت‌های مختلف داشته باشیم، پوشش دادن و شناساندن تمام آن‌ها (حتی اگر ممکن باشد که نیست) داستان را شلوغ و غیر قابل فهم می‌کند.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,761
46,652
مدال‌ها
7
یا اگر موضوعات و محورهای متعددی را در داستان کوتاه بار کنیم، نه تنها کمکی به فهم مخاطب نمی‌کنیم، بلکه با گیجی و نافهمی موضوع از جانب مخاطب روبه رو می‌شویم. پس هرچند قاعده نیست، اما ترجیح این است که در وقت طرح پیرنگ و نوشتن داستان به برش‌ها و محدودیت‌هایی که گفته شد وفادار بمانیم.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,761
46,652
مدال‌ها
7
اما در نهایت با ملاک قرار دادن برش زمانی، به دو شکل از اجرا در سیر تاریخی داستان کوتاه می‌توان رسید؛

1) داستان مبتنی بر برش زمانی بلند
که پدیدآورندگاه داستان کوتاه میل زیادی به این شیوه داشتند. بسیاری از کارهای موپاسان و چخوف و نام‌هایی از این دست، در این الگو قرار دارند.

۲) داستان مبتنی بر برش زمانی کوتاه
که بسیاری از شاهکارهای داستان مدرن با نام‌های بزرگی مثل همینگوی در این الگو نوشته شده است.
 
بالا پایین