جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی لذت کشف حقیقت در رمان‌های جنایی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته جمع‌آوری نکات توسط STARLET با نام لذت کشف حقیقت در رمان‌های جنایی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 538 بازدید, 21 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته جمع‌آوری نکات
نام موضوع لذت کشف حقیقت در رمان‌های جنایی
نویسنده موضوع STARLET
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط STARLET
موضوع نویسنده

STARLET

سطح
1
 
⁦⁦୧⁠(⁠ارشد بخش ادبیات)⁠୨⁩
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Feb
3,457
14,843
مدال‌ها
4

شاید دلیل اصلی این که برخی از افراد، ارتباط چندانی با داستان های جنایی برقرار نمی کنند، این باشد که بعضی از این داستان ها به شکل عمده بر ساختار سطحی رویدادها تمرکز می کنند. در این قبیل از داستان ها، هدف جستجوگر برای پرده برداری از حقیقت ماجرا که در همان ابتدای داستان مشخص می شود، معمولا جای شخصیت پردازی را می گیرد و به تنها عنصر پیش برنده ی روایت تبدیل می شود. اما این برای برخی مخاطبین کافی نیست. احتمالا به همین خاطر است که بعضی از منتقدین، داستان های جنایی را در زمره ی داستان های جدی تر و «ادبی» قرار نمی دهند.
 
موضوع نویسنده

STARLET

سطح
1
 
⁦⁦୧⁠(⁠ارشد بخش ادبیات)⁠୨⁩
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Feb
3,457
14,843
مدال‌ها
4
با این وجود، این نکته را در نظر داشته باشید: تمام هنرها، همانند تمامی علوم و همه ی ادیان، ذاتا جست و جویی برای یافتن حقیقت هستند؛ حقیقت درباره ی زندگی انسان و تجارب مختلف او در این جهان. این جست و جو برای یافتن حقیقت در هیچ ژانر دیگری تا این اندازه در مرکز توجه قرار ندارد. چه کسی عامل ارتکاب جنایت بوده است؟ تمام داستان به طور مشخص به فرآیند پاسخ دادن به این سوال و فهمیدن حقیقت درباره ی چگونگی وقوع آن می پردازد.
 
موضوع نویسنده

STARLET

سطح
1
 
⁦⁦୧⁠(⁠ارشد بخش ادبیات)⁠୨⁩
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Feb
3,457
14,843
مدال‌ها
4
ایمی مرا به این باور رسانده بود که من یک استثنا هستم که موفق شده ام در رقابت رسیدن به سطحی که او دارد، شرکت کنم. این هر دویمان را می‌ ساخت و در عین حال خراب می کرد، چرا که یارای پاسخگویی به چنین عظمتی را نداشتم. من آدم آسایش و میانمایگی بودم و این باعث می شد از خودم متنفر باشم. در نهایت، او را به خاطر این ضعف خود مجازات کردم. او را تبدیل به موجودی شکننده و آزاردهنده کرده بودم. در ابتدا خود را طوری دیگر نشان داده بودم و بعد کاملا ذات حقیقی خود را به نمایش گذاشتم. از آن بدتر، خودم را قانع کرده بودم که دلیل زندگی مرارت‌ بار ما اوست. سال ها از زنگی‌ ام را صرف این کرده بودم که او را تبدیل به چیزی که بود، بکنم: توده ی‌ عظیم تنفر. از کتاب «دختر گمشده»
 
موضوع نویسنده

STARLET

سطح
1
 
⁦⁦୧⁠(⁠ارشد بخش ادبیات)⁠୨⁩
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Feb
3,457
14,843
مدال‌ها
4

این فرآیند جست و جو به هنگام آگاه شدن از حقیقت، به اوج خود می رسد. یکی از بزرگترین رازها برای خلق داستان های جذاب و موفق، به وجود آوردن لحظه ی آشکار شدن حقیقت، و بنا کردن سایر عناصر داستانی پیرامون آن صحنه است. در واقع تمام روایت داستان به شکلی طراحی می شود تا لحظه ی برملا شدن حقیقت و شوکه شدن مخاطبین به واسطه ی آن، از راه برسد. لحظه ی درک حقیقت، لذت بخش ترین تجربه در مواجهه با یک رمان یا فیلم است. این قاعده ی کلی، هم در مورد داستان های کهن و هم مدرن در تمامی فرهنگ ها صدق می کند. داستان های جنایی بیش از هر ژانر دیگری، از این قاعده پیروی می کنند.
 
موضوع نویسنده

STARLET

سطح
1
 
⁦⁦୧⁠(⁠ارشد بخش ادبیات)⁠୨⁩
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Feb
3,457
14,843
مدال‌ها
4

نکته ی جالبی که در مورد داستان های جنایی در مقایسه با سایر داستان ها وجود دارد، این است که پروتاگونیست یا شخصیت اصلی معمولا تغییری را از خود بروز نمی دهد. در اغلب داستان ها، شخصیت اصلی درسی را می آموزد و از نظر عاطفی رشد می کند و در پایان روایت، به شخصی متفاوت تبدیل می شود. این نکته در بسیاری از داستان های جنایی اتفاق نمی افتد، بخشی به این خاطر که نویسنده مجبور است به خاطر وجود قسمت های بعدی در مجموعه داستان یا سریال، یک شخصیت ثابت (مثل شرلوک هولمز یا هرکول پوآرو) را در مرکز روایت خود نگه دارد. اما دلیل دیگر این است که کشف مسائل پنهان و آگاه شدن از حقیقت، معمولا به تغییرات عاطفی شخصیت اصلی وابسته نیست. در حقیقت، تغییر در چگونگی درک ما از واقعیت ماجرا، و نه تغییر در شخصیت اصلی، لذت اصلی پیشروی در داستان را برای ما به ارمغان می آورد.
 
موضوع نویسنده

STARLET

سطح
1
 
⁦⁦୧⁠(⁠ارشد بخش ادبیات)⁠୨⁩
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Feb
3,457
14,843
مدال‌ها
4
یک ذهن تحلیل گر، خودش را جای حریف خود می گذارد؛ به علاوه موقعیت خودش را نیز می سنجد و به این طریق، به یک باره، متوجه راه و روش هایی (گاهی بس ساده) می شود که به وسیله ی آن ها حریف خود را گمراه کرده یا آن چنان شتابزده اش می کند که باعث پیش بینی اشتباه او می گردد. اما مهارت در بازی ویست، مستلزم داشتن توانایی در کسب پیروزی در همه ی شرایطی است که ذهن با ذهن دست و پنجه نرم می کند. از کتاب «قتل در کوچه مورج»
 
موضوع نویسنده

STARLET

سطح
1
 
⁦⁦୧⁠(⁠ارشد بخش ادبیات)⁠୨⁩
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Feb
3,457
14,843
مدال‌ها
4
شخصیت ها
البته مشتاق بودن کارآگاه داستان به این معنی نیست که او، کاراکتری کاملا «سفید» است و ویژگی های شخصیتی تاریک ندارد. در نظر گرفتن ضعف های شخصیتی برای قهرمان داستان، به روشی بسیار محبوب در داستان های جنایی مدرن تبدیل شده چرا که این کار باعث می شود مخاطبین راحت تر بتوانند با آن شخصیت ارتباط برقرار کنند. البته مخاطبین ممکن است بازتابی از خود را در سایر شخصیت های داستان نیز پیدا کنند: یک عاشق، یک دوست، و حتی یک مجرم.


 
موضوع نویسنده

STARLET

سطح
1
 
⁦⁦୧⁠(⁠ارشد بخش ادبیات)⁠୨⁩
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Feb
3,457
14,843
مدال‌ها
4



خطر و تنش


داستان های جنایی معمولا تا زمان رسیدن به پایان بندی، تنش ماجرا را به شکلی پیوسته افزایش می دهند. هرچه شخصیتِ جستجوگر به گشودن گره ی معما نزدیک تر می شود، خطرات بیشتری او را تهدید می کنند، چه از طرف سایر شخصیت ها و چه محیط پیرامون. در حالی که داستان جنایی می تواند در هر جایی از دنیا اتفاق بیفتد، ویژگی هایی مشخص در محیط پیرامون شخصیت اصلی، اغلب به ایجاد حس خطر و تنش کمک می کنند؛ همچون وقتی «شرلوک هولمز» به دنیای زیرزمینی لندن سرک می کشد و یا «میکائیل بلومکویست» در کتاب «دختری با نشان اژدها» مجبور می شود از زمستانی سخت جان سالم به در ببرد.


 
موضوع نویسنده

STARLET

سطح
1
 
⁦⁦୧⁠(⁠ارشد بخش ادبیات)⁠୨⁩
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Feb
3,457
14,843
مدال‌ها
4



آشکار شدن حقیقت
آشکار شدن هویت مجرم یا چگونگی انجام جرم، نقطه ی اوج یک رمان جنایی است اما داستان اینجا تمام نمی شود. شخصیت جستجوگر نه تنها باید گره از معمای جنایت بگشاید، بلکه وظیفه دارد شخصیت منفی را دستگیر کند و یا بفهمد چرا مجرم دست به چنین کاری زده است. این نکته باعث می شود مخاطبین احساس کنند که با پیشروی در داستان، در آن واحد در حال حرکت به سوی یافتن جواب برای چندین سوال هستند.
 
موضوع نویسنده

STARLET

سطح
1
 
⁦⁦୧⁠(⁠ارشد بخش ادبیات)⁠୨⁩
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Feb
3,457
14,843
مدال‌ها
4
ویژگی های داستان های جنایی




زمانی که «ادگار آلن پو» کتاب «قتل در کوچه مورج» را در سال 1841 به رشته ی تحریر درآورد، باعث شکل گیری ژانر جنایی به مفهوم امروزی آن شد. نویسندگان سراسر دنیا همچنان با معماهای جذابی که به جنایت و قتل پیوند خورده اند، مخاطبین را سرگرم می کنند. رمان های ژانر جنایی از ویژگی های مشخصی برای پرداختن به تمایل بشر به کشف حقیقت استفاده می کنند. در این بخش، این ویژگی های مهم را با هم مرور می کنیم.


 
بالا پایین