جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی مراحل تنفس [روش صحیح دم و بازدم در خوانندگی]

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزشات و تمرین گویندگی توسط ASHOB با نام مراحل تنفس [روش صحیح دم و بازدم در خوانندگی] ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 453 بازدید, 29 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزشات و تمرین گویندگی
نام موضوع مراحل تنفس [روش صحیح دم و بازدم در خوانندگی]
نویسنده موضوع ASHOB
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط ASHOB
موضوع نویسنده

ASHOB

سطح
5
 
˶⁠کاربر ویژه انجمن˶⁠
کاربر ویژه انجمن
May
2,069
6,799
مدال‌ها
6

مراحل تنفس [روش صحیح دم و بازدم در خوانندگی]​

مراحل تنفس [روش صحیح دم و بازدم در خوانندگی]: تنفس در آواز، پایه و اساس آواز خواندن است.
همانطور که “تترازینی” می گوید: تنفس کنترل نشده، مانند بنیادی لرزان است که نمی توان بر روی آن چیزی بنا کرد و تا زمانی که این اساس توسعه نیابد و تقویت نشود،
 
موضوع نویسنده

ASHOB

سطح
5
 
˶⁠کاربر ویژه انجمن˶⁠
کاربر ویژه انجمن
May
2,069
6,799
مدال‌ها
6
خوانندۀ تازه کار نمی تواند انتظار داشته باشد که هیچ نتیجۀ مطلوبی حاصل شود (کروسو و تترازینی، 1975، ص. 10).

چرا تنفس در آواز به صورت مناسب تا این اندازه حیاتی است؟

چرا اصطلاح “پشتیبانی تنفسی” در واژگان اساتید صداسازی، رهبران ارکستر و خوانندگان، بسیار رایج است؟

دلایل آن بسیار زیاد است – خواننده ای که دارای تکنیک تنفس مناسب است:
 
موضوع نویسنده

ASHOB

سطح
5
 
˶⁠کاربر ویژه انجمن˶⁠
کاربر ویژه انجمن
May
2,069
6,799
مدال‌ها
6
  • فشار هوای لازم را برای آواز خواندن در تمام محدودۀ صوتی مورد نیاز ایجاد می کند.
  • بازدم را کنترل می کند تا بتواند عبارات طولانی را ادا کند.
  • فشار تنفس در آواز را تنظیم می کند تا سطح داینامیک صدا را بهتر کنترل کند.
  • کنترل بیشتری بر کیفیت لحن دارد.
  • عضلات تنفسی را در بین عبارات، آزاد می کند تا تنش را کاهش دهد و صدای آزادتری تولید کند.
  • ارتعاش یا ویبراتو کنترل شده تری داشته باشد.
 
موضوع نویسنده

ASHOB

سطح
5
 
˶⁠کاربر ویژه انجمن˶⁠
کاربر ویژه انجمن
May
2,069
6,799
مدال‌ها
6
ونارد (1967) این مزایا را به زیبایی جمع بندی می کند و می گوید، مهم نیست که یک فرد چقدر خوب آواز می خواند، با پیشرفت در تکنیک تنفس، آواز او بهبود می یابد!

اما ما اضافه می کنیم که “کنترل تنفس” برای خوانندگان در هر سبک، به اندازه تنفس و یا حتی بیشتر از آن واجب و مفید خواهد بود.
 
موضوع نویسنده

ASHOB

سطح
5
 
˶⁠کاربر ویژه انجمن˶⁠
کاربر ویژه انجمن
May
2,069
6,799
مدال‌ها
6

مراحل تنفس در آواز​

چهار مرحلۀ اصلی چرخۀ تنفس در آوازخوانی عبارتند از:

  • دم
  • تعلیق بسیار مختصر جریان هوا
  • بازدم
  • بازیابی (آزاد شدن مختصر تنش در عضلات تنفسی)
 
موضوع نویسنده

ASHOB

سطح
5
 
˶⁠کاربر ویژه انجمن˶⁠
کاربر ویژه انجمن
May
2,069
6,799
مدال‌ها
6

تنفس دیافراگم​


روش صحیح دم و بازدم در خوانندگی​

دیافراگم و عضلات بین دنده ای خارجی (عضلات دنده بیرونی)، دو عضلۀ اصلی هستند که در هنگام استنشاق برای آواز منقبض می شوند (ساندبرگ، 1993).

دیافراگم یکی از مورد بحث ترین عضلات در آواز خواندن است.

این بخش، یک عضله به شکل گنبد است که زیر ریه ها قرار دارد و آنها را از محتوای شکم جدا می کند.

هنگامی که دیافراگم منقبض می شود، پایین آمده و در ریه ها خلا ایجاد می کند (شکل 2.1 را ببینید).
 
موضوع نویسنده

ASHOB

سطح
5
 
˶⁠کاربر ویژه انجمن˶⁠
کاربر ویژه انجمن
May
2,069
6,799
مدال‌ها
6
سپس هوا، وارد شده و ریه ها را پر می کند. با پایین آمدن دیافراگم، محتوای حفرۀ شکمی جابجا می شود.

با توجه به توصیه “آواز خواندن از دیافراگم”، خوانندگان اغلب به اشتباه تصور می کنند که دیافراگم در ناحیه شکم قرار دارد.

همانطور که در شکل 2.1 نشان داده شده است، قسمت بالای دیافراگم به طرز غیره منتظره ای بالا است.

همانطور که در ادامه توضیح داده شده است، توصیه باید در مورد تمرکز کردن بر شکم و عضلات بین دنده ای باشد.
 
موضوع نویسنده

ASHOB

سطح
5
 
˶⁠کاربر ویژه انجمن˶⁠
کاربر ویژه انجمن
May
2,069
6,799
مدال‌ها
6
روش صحیح دم یا استنشاق هنگام تنفس در آواز
دیافراگم به طور کامل پایین می آید و حداکثر هوا فقط در صورت آزاد شدن عضلات شکمی حاصل می شود.

این مسئله را به صورت ایجاد فضای عمودی برای ریه ها در نظر بگیرید.

در عین حال، با حرکت دادن دنده ها به سمت بیرون، به فکر ایجاد فضای افقی باشید.
 
موضوع نویسنده

ASHOB

سطح
5
 
˶⁠کاربر ویژه انجمن˶⁠
کاربر ویژه انجمن
May
2,069
6,799
مدال‌ها
6
  • به عقیدۀ تترازینی، ریه ها را می توان به عنوان کیسه های خالی در نظر گرفت که از پایین به بالا با هوا پر می شوند (کروسو و تترازینی، 1975). یا می توان آنها را یک بالون در حال انبساط تصور کرد.
  • فلمینگ (2005) توصیه می کند که دیوارۀ شکم به بیرون باز شود – بدون وارد کردن فشار- به طوری که دیافراگم پایین بیاید و به ریه ها اجازه دهد تا در بالاترین ظرفیت خود پر شوند.قفسۀ سی*ن*ه نیز باید اندکی منبسط شود، اما این حالت، تنها در مرحلۀ نهایی دم یا استنشاق است که در آن، هوا، ریه ها را به طور کامل پر می کند.
 
موضوع نویسنده

ASHOB

سطح
5
 
˶⁠کاربر ویژه انجمن˶⁠
کاربر ویژه انجمن
May
2,069
6,799
مدال‌ها
6
وقتی صحبت از آزادسازی عضلات شکم می شود،

قسمت تحتانی شکم (ناحیه زیر ناف) را در بر نمی گیرد.

انبساط این قسمت از شکم، به راحتی روده ها و اندام های داخلی را به بیرون فشار می دهد؛

این مسئله، فضای اضافی را برای پایین آمدن دیافراگم ایجاد نمی کند.

خوانندگانی که قسمت تحتانی شکم را به بیرون فشار می دهند

ممکن است دنده ها را تحت فشار قرار دهند و در نتیجه فضای کمتری برای ریه ها ایجاد کنند (آر. میلر، 1993)،

توجه داشته باشید که انبساط دنده ها و شکم باید قابل مشاهد باشد و نشانۀ خوبی برای استنشاق صحیح یک خواننده است.
 
بالا پایین