جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

فلسفی سخنان فلسفی هیوم

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته فلسفه و سخن بزرگان توسط BARAN_KH_Z با نام سخنان فلسفی هیوم ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 373 بازدید, 23 پاسخ و 3 بار واکنش داشته است
نام دسته فلسفه و سخن بزرگان
نام موضوع سخنان فلسفی هیوم
نویسنده موضوع BARAN_KH_Z
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط BARAN_KH_Z
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
6,595
12,725
مدال‌ها
5
بسم الله الرحمن الرحیم
 
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
6,595
12,725
مدال‌ها
5
خوش‌اِقبالیِ من این است که چون عقل نمی‌تواند اَبرها را کنار بزند، طبیعت خود برای این کار کافی است و می‌تواند مرا از این رنج و مالیخولیای ذهنی و فلسفی رها سازد؛ من ناهار تناول می‌کنم، شطرنج بازی می‌کنم، گفتگو می‌کنم و با دوستانم می‌خندم. امّا وقتی پس از چند ساعت تفریح به این نظرورزی‌ها بازمی‌گردم، آن‌ها را چنان سرد، سخت و بی‌معنا می‌یابم که در درون خود دیگر تمایلی برای وارد شدن بدان‌ها نمی‌یابم.

رساله‌ای در باب طبیعت آدمی

دیوید هیوم
 
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
6,595
12,725
مدال‌ها
5
هر کمالی که در خیال خود به خدایان نسبت دهید ، باز خدای شما لایق پرستش و ستایش نیستند. خدایان شما کاملاً خنثی و بی فایده‌ اند؛ حتی مصریان که چنین مورد تمسخر شما قرار دارند ، جانورانی را نمی‌ پرستند ، مگر به خاطر سودمندی آن …

#اپیکور (فیلسوف یونانی)

به نقل از دیوید هیوم در کتاب جستاری در باب اصول اخلاق
 
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
6,595
12,725
مدال‌ها
5
بسیاری از مباحث فلسفی از دیرباز صرف مفاهیم انتزاعی مانند جوهر و استفاده‌ ناروا از آن‌ها شده است»
 
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
6,595
12,725
مدال‌ها
5
«ما به هر عمل غیرمعمول و دلخواهی هم که دست زنیم مادام که تنها انگیزه انجام آن خواست نشان دادن آزادی‌مان است، هرگز نمی‌توانیم خود را از بندهای ضرورت برهانیم. ما می‌توانیم تصور کنیم که در درون خود آزادی را حس می‌کنیم، اما یک ناظر بیرونی به طور معمول می‌تواند بر مبنای انگیزه‌ها و شخصیت ما اعمالمان را نتیجه‌گیری کند.»
 
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
6,595
12,725
مدال‌ها
5
هر قدر هم بتوانیم تصور کنیم که آزادی را در درون خود احساس می‌کنیم، معمولاً یک تماشاگر می‌تواند اعمالمان را از انگیزه‌ها و شخصیت‌مان استنتاج کند و حتی در جایی که نتواند، در حالت کلی به این نتیجه می‌رسد که می‌توانست، اگر که آشنایی بی‌‌عیب و نقصی می‌داشت با هر یک از اوضاع و احوال وضعیت و خلق‌مان، و با نهانی‌ترین سرچشمه‌های ساختار ذهن و تمایل‌مان. اما، مطابق آموزه پیش‌گفته، این خود ذات ضرورت است.»
 
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
6,595
12,725
مدال‌ها
5
خرافات بی معنی و بی فایده اند باری اضافه بردوش انسان می گذارند و چیزی به معرفت ما اضافه نمی کنند.
 
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
6,595
12,725
مدال‌ها
5
اما به این تیرگی فلسفه عمیق و مجرد اعتراض می‌شود، نه چونان امری دردناک و خسته‌کننده، بلکه چونان منبع اجتناب‌ناپذیر خطا و عدم‌قطعیت. صحیح‌ترین و معقول‌ترین اعتراض بر ضد بخش معتنابهی از مابعدالطبیعه فی‌الواقع در اینجا قرار دارد که این‌ها به معنای دقیق کلمه علم نیستند؛ بلکه یا از تلاش‌های بی‌ثمر نخوت بشری پدید می‌آیند که می‌خواهد به موضوعاتی راه برد به کلی خارج از دسترس فهم، یا از خدعه‌‌ی خرافه‌های رایج پدید می‌آیند که ناتوان از دفاع از خودشان در کارزاری منصفانه، این خاربن‌های پرمخمصه را برمی‌آورند تا ضعفشان را بپوشانند و از آن حفاظت کنند. تعقیب شده در دشت باز، دزدان به درون جنگل می‌گریزند و کمین می‌کنند تا به هر شارع محافظت‌نشده ذهن وارد شوند و با پیش‌داوری‌ها و ترس‌های مذهبی مغلوب‌اش کنند. تنومندترین رقیب، لحظه‌ای اگر از مراقبت‌اش بکاهد، منکوب می‌شود و بسیاری به واسطه جبن و بلاهت، دروازه‌ها را به روی دشمنان می‌گشایند و با تکریم و تسلیم، آنان را چونان حاکمان قانونی‌شان پذیرا می‌شوند.
 
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
6,595
12,725
مدال‌ها
5
به آسانی می‌توان دید که چرا فلاسفه چنین مجذوب این فکر در باب برخی از ادراکات انتزاعی و پالایش شده هستند؛ زیرا آنها به کمک این ابزار بسیاری از سخنان پوچ خود را پنهان می‌سازند و می‌توانند از طریق توسل به چنان تصورات پوچ و غیر یقینی از داوری‌های تصورات روشن بگریزند. اما برای از بین بردن این حیله به چیزی جز تامل روی اصلی که فراوان روی آن تاکید کردیم نیاز نداریم، یعنی این اصل که همه تصورات آدمی روگرفت انطباعات اویند. زیرا از این اصل بلافاصله می‌توان نتیجه گرفت که چون همه انطباعات ما واضح و دقیقند تصوراتی که روگرفت آنها هستند باید واجد همان ماهیت باشند و هیچ چیز نمی‌تواند چنان تاریک و مبهم باشد مگر تقصیر آن ابهام و تاریکی بر گردن خود ما باشد. تصور به اقتضای ذات خویش ضعیف‌تر و خفیف‌تر از انطباع است؛ اما با فرض یکسان بودن از سایر جهات، این ضعف نمی‌تواند بر هیچ ابهام عظیمی دلالت داشته باشد‌. اگر ضعف تصور به مبهم شدن آن منجر شود وظیفه ماست که با روشن و دقیق‌تر کردن تصور در حد ممکن این نقص را برطرف سازیم و تا زمانی که چنین نکرده‌ایم ادعای استدلال و فلسفه، پوچ و بیهوده خواهد بود.
 
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
6,595
12,725
مدال‌ها
5
فلاسفه اغلب از روی حرص و طمع به هر آن چیزی توجه می‌کنند که متناقض‌نما و در تقابل با مفاهیم اولیه و بی‌طرفانه آدمی است تا از این طریق تفوق دانششان را نشان دهند و این امر به کشف دیدگاه‌های به غایت دور از دریافت عامیانه منجر می‌شود. از سوی دیگر، هر آن چیزی که به ما عرضه می‌شود و تعجب و تحسین ما را برمی‌انگیزد چنان رضایتی برای ذهن به بار می‌آورد که ذهن خود را به آن عواطف مطبوع تسلیم می‌کند و هرگز قانع نخواهد شد که آن لذت به کلی بی‌بنیاد است. از این تمایل موجود میان فلاسفه و شاگردان آن‌ها تبعیت دوجانبه به وجود می‌آید؛ بدین صورت که فلاسفه دیدگاه‌های عجیب و نامانوس بسیاری عرضه می‌دارند و شاگردانشان نیز به سرعت بدان‌ها باور پیدا می‌کنند.»
 
بالا پایین