جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی رعایت وزن و هجاها در شعر

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته کارگاه شعر توسط ASAL. با نام رعایت وزن و هجاها در شعر ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 87 بازدید, 7 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته کارگاه شعر
نام موضوع رعایت وزن و هجاها در شعر
نویسنده موضوع ASAL.
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط ASAL.
موضوع نویسنده

ASAL.

سطح
1
 
[سرپرست ادبیات]
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
Feb
3,090
12,364
مدال‌ها
4
وزن در شعر فارسی؛ از موسیقی واژه تا معماری پنهان شعر

وزن شعر، نه فقط نظمی مکانیکی در چینش هجاها، بلکه نوعی موسیقی درونی‌ست که به کلام، حیات و حرکت می‌بخشد. در شعر فارسی، وزن هم‌چون اسکلتی پنهان است که فرم و روح شعر را نگاه می‌دارد. گاه آشکار و موزون، گاه پنهان و زیرپوستی.
 
موضوع نویسنده

ASAL.

سطح
1
 
[سرپرست ادبیات]
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
Feb
3,090
12,364
مدال‌ها
4
۱. چیستی وزن:

وزن در ساده‌ترین تعریف، نظمی‌ست که در توالی هجاهای شعر ایجاد می‌شود. این نظم، از تکرار واحدهای آوایی خاصی به نام ارکان عروضی ساخته می‌شود. هجاها (سیلاب‌ها) عناصر سازنده‌ی این نظم‌اند.
 
موضوع نویسنده

ASAL.

سطح
1
 
[سرپرست ادبیات]
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
Feb
3,090
12,364
مدال‌ها
4


۲. هجا چیست؟


در زبان فارسی سه نوع هجا داریم:

کوتاه (V): مانند «بِ»، «مِ»، «شِ»

بلند (VC): مانند «با»، «مه»، «تو»

کشیده یا بلندِ دارای مصوت بلند (VCC): مانند «سنگ»، «برف»، «درخت»


هجاها از حروف صامت و مصوت ساخته می‌شن و در تقطیع وزن شعر، واحد شمارشند.
 
موضوع نویسنده

ASAL.

سطح
1
 
[سرپرست ادبیات]
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
Feb
3,090
12,364
مدال‌ها
4
۳. تقطیع وزنی:

برای یافتن وزن یک شعر باید آن را به هجاهای سازنده‌اش بشکنیم، که به آن تقطیع می‌گویند. به عنوان مثال:

بیت:
«به یاد آن شب تاریک و مه گرفته‌ی دور»

تقطیع هجایی‌اش:
بـِ / یـا / د / آن / شَـ / ب / تـا / ریـ / کُ / و / مَـ / هِ / گـِـ / رِفـ / تِـ / یِ / دور

(تعداد و نوع هجاها را می‌توان با علامت‌گذاری دقیق مشخص کرد و بعد الگوی وزنی را تشخیص داد.)
 
موضوع نویسنده

ASAL.

سطح
1
 
[سرپرست ادبیات]
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
Feb
3,090
12,364
مدال‌ها
4
۴. بحور عروضی (وزن‌های سنتی):

شعر کلاسیک فارسی بیشتر از وزن‌های عروضی عربی بهره گرفته که در فارسی بازتولید و بومی‌سازی شده‌اند. این وزن‌ها در قالب‌های شعری مثل غزل، مثنوی، رباعی، قصیده و... کاربرد دارند. چند نمونه از مشهورترین بحرها:

بحر رمل: فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن

بحر متقارب: فعولن فعولن فعولن فعولن (وزن شاهنامه)

بحر هزج: مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن

وزن عروضی به ما این امکان را می‌دهد که ریتم شعر را با سازه‌های تکرارشونده حفظ کنیم و در عین حال آزادی عمل در واژگان را هم داشته باشیم.
 
موضوع نویسنده

ASAL.

سطح
1
 
[سرپرست ادبیات]
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
Feb
3,090
12,364
مدال‌ها
4
۵. وزن در شعر نیمایی: آزادی در قفس آهنگ

نیما یوشیج، بنیان‌گذار شعر نو، قالب سنتی را شکست، اما موسیقی درونی شعر را همچنان حفظ کرد. در شعر نیمایی:

وزن وجود دارد ولی تکرارش در مصرع‌ها یکسان نیست.

واحد شعر دیگر "بیت" نیست، بلکه "سطر" و "پاراگراف شعری" است.

شاعر می‌تواند بین دو یا چند وزن رفت‌و‌برگشت کند، اگر نظم موسیقایی کلی حفظ شود.

سکوت‌ها (وقفه‌های بین سطرها)، کشیدگی‌ها، تکیه‌ی واژگان و چینش معنایی، جای وزن‌های دقیق عروضی را می‌گیرند.

مثال از شعر نیمایی:

«شب، نیست

اما سکوتش در گوش‌های خانه می‌پیچد

کسی حرف نمی‌زند

اما دیوارها

از چیزی پُرند...»

در اینجا وزن وجود دارد، اما نه به سبک کلاسیک؛ بلکه با آهنگ جمله و تکیه‌ها ساخته شده است.
 
موضوع نویسنده

ASAL.

سطح
1
 
[سرپرست ادبیات]
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
Feb
3,090
12,364
مدال‌ها
4
۶. وزن در شعر سپید: وقتی موسیقی معنایی‌ست

در شعر سپید (که بعد از نیما توسط شاملو، فروغ، آتشی و دیگران رشد یافت)، وزن عروضی کنار گذاشته می‌شود. اما:

آهنگ جمله، موسیقی کلام، چینش واژگان، و تکرارهای معناگر، جایگزین وزن عروضی می‌شوند.

موسیقی درونی، به کمک آوای واژه‌ها، واج‌آرایی، سجع، تکرار و تناسب معنایی ایجاد می‌شود.

"ریتم اندیشه" و "ضرباهنگ احساسی" نقش اصلی را دارند.
 
موضوع نویسنده

ASAL.

سطح
1
 
[سرپرست ادبیات]
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
Feb
3,090
12,364
مدال‌ها
4
۷. نکات کلیدی برای رعایت وزن:

هماهنگی میان واژگان و وزن: کلمات نباید برای حفظ وزن، تصنعی یا غیرطبیعی شوند.

تناسب محتوا با وزن: شعر با محتوای حماسی، وزن‌های کوبنده می‌طلبد؛ شعر عاشقانه، وزن‌های نرم و روان.

آزادی مشروط: در شعر نو هم وزن باید حس شود، حتی اگر عروضی نباشد.
خوانش بلند: شعر را با صدای بلند بخوان. اگر ریتم‌دار و خوش‌آهنگ بود، وزنت خوبه!
 
بالا پایین