جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

آموزشی ترکیب بندی عکس (composition)

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش توسط YEGANEH.b با نام ترکیب بندی عکس (composition) ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 95 بازدید, 13 پاسخ و 2 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش
نام موضوع ترکیب بندی عکس (composition)
نویسنده موضوع YEGANEH.b
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط YEGANEH.b
موضوع نویسنده

YEGANEH.b

سطح
0
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر آزمایشی
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
874
2,566
مدال‌ها
2
ترکیب‌بندی (Composition)

در عکاسی به معنای چیدمان و سازماندهی عناصر مختلف داخل کادر عکس است به‌طوری که تصویر نهایی هم از نظر بصری جذاب و هماهنگ باشد و هم بتواند پیام یا حس مورد نظر عکاس را به خوبی منتقل کند.
ترکیب‌بندی درست باعث می‌شود چشم بیننده به شکل طبیعی و هدفمند در تصویر حرکت کند و تمرکز خود را روی سوژه‌های مهم حفظ کند.
به‌عبارتی، ترکیب‌بندی یک هنر است که به عکس نظم، تعادل و زیبایی می‌بخشد و هر عکاسی، حتی با موبایل، می‌تواند با یادگیری اصول آن، کیفیت عکس‌هایش را به‌طور چشمگیری افزایش دهد.
 
آخرین ویرایش:
موضوع نویسنده

YEGANEH.b

سطح
0
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر آزمایشی
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
874
2,566
مدال‌ها
2
در ترکیب‌بندی، موارد متعددی مانند قانون یک‌سوم، خطوط هدایتگر، فضای منفی، تقارن، پرسپکتیو، رنگ‌ها و کنتراست نقش اساسی دارند و هر کدام به شکلی متفاوت در بهبود کیفیت عکس مؤثرند.
به عنوان مثال، استفاده از قانون یک‌سوم باعث می‌شود سوژه‌ها در نقاط جذاب‌تر کادر قرار بگیرند و نگاه بیننده به آسانی به سمت آن‌ها هدایت شود؛ یا به کارگیری فضای منفی باعث می‌شود سوژه برجسته‌تر دیده شود و حس آرامش در تصویر ایجاد گردد. شناخت و به‌کارگیری این اصول، تفاوت عکس معمولی با عکس حرفه‌ای را رقم می‌زند.
 
آخرین ویرایش:
موضوع نویسنده

YEGANEH.b

سطح
0
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر آزمایشی
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
874
2,566
مدال‌ها
2
در نهایت ترکیب‌بندی خوب یعنی ایجاد هماهنگی و تعادل بین عناصر مختلف داخل عکس؛ به شکلی که هیچ بخش بیش از حد شلوغ یا خالی به نظر نرسد و همه اجزا با هم تعامل مثبت داشته باشند.
این هماهنگی باعث می‌شود عکس هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ هنری قدرتمند باشد و بتواند احساس، داستان یا پیام دلخواه عکاس را به بیننده منتقل کند. ترکیب‌بندی نه‌تنها به زیبایی عکس کمک می‌کند، بلکه ابزار مهمی برای بیان خلاقیت و دید شخصی عکاس است که به عکس هویت می‌بخشد.
 
آخرین ویرایش:
موضوع نویسنده

YEGANEH.b

سطح
0
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر آزمایشی
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
874
2,566
مدال‌ها
2

قانون یک‌سوم (Rule of Thirds)

قانون یک‌سوم یکی از معروف‌ترین و ابتدایی‌ترین قوانین ترکیب‌بندی در عکاسی است که به عکاس کمک می‌کند تا عکس‌هایی متعادل و چشم‌نواز خلق کند.
این قانون به این صورت عمل می‌کند که قاب تصویر به ۹ بخش مساوی تقسیم می‌شود (دو خط عمودی و دو خط افقی)، و سوژه یا عناصر مهم عکس بهتر است در محل تقاطع این خطوط یا روی خود خطوط قرار بگیرند.
این قرارگیری باعث می‌شود عکس از حالت مرکزیت خشک و معمولی خارج شده و حس پویایی و تعادل بیشتری داشته باشد.
از نظر روانشناسی، نگاه انسان تمایل دارد به سمت نقاطی در قاب جذب شود که در قانون یک‌سوم تعریف شده‌اند. به همین دلیل وقتی سوژه اصلی در این نقاط قرار می‌گیرد، تصویر برای مخاطب جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد.
همچنین این قانون به شما کمک می‌کند تا فضای منفی و مثبت را بهتر مدیریت کنید و عکس شما حس حرکت و جهت داشته باشد، نه اینکه صرفاً سوژه وسط کادر بی‌تحرک باشد.
 
موضوع نویسنده

YEGANEH.b

سطح
0
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر آزمایشی
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
874
2,566
مدال‌ها
2
خطوط هدایتگر (Leading Lines)

خطوط هدایتگر یکی از تکنیک‌های قوی در ترکیب‌بندی هستند که به طور طبیعی چشم بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت می‌کنند.
این خطوط می‌توانند جاده‌ها، راه‌پله‌ها، نهرها، خطوط ساختمان‌ها یا حتی سایه‌ها باشند.
هدف از استفاده خطوط هدایتگر این است که مسیر دید بیننده را کنترل کرده و او را به نقطه تمرکز عکس برساند.
با قرار دادن این خطوط به صورت مورب یا مستقیم در قاب، می‌توان عمق و بعد بیشتری به عکس داد. این خطوط نه تنها بیننده را جذب می‌کنند، بلکه حس حرکت و جریان را نیز در تصویر ایجاد می‌کنند.
یک عکاس حرفه‌ای همیشه به دنبال چنین خطوطی می‌گردد تا عکس خود را زنده‌تر و جذاب‌تر کند.
 
موضوع نویسنده

YEGANEH.b

سطح
0
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر آزمایشی
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
874
2,566
مدال‌ها
2
فضای منفی (Negative Space)

فضای منفی به فضای خالی یا کم‌جزئیات در عکس گفته می‌شود که دور تا دور سوژه اصلی را احاطه کرده است.
این فضا، برخلاف فضای مثبت که سوژه یا عناصر اصلی را تشکیل می‌دهد، باعث می‌شود سوژه برجسته‌تر دیده شود و حس آرامش، سادگی و تمرکز را به بیننده منتقل کند.
در استفاده از فضای منفی، باید دقت کرد که این فضا بیش از حد نباشد که عکس سرد و بی‌روح شود، و نه آنقدر کم باشد که تاثیری نگذارد. فضای منفی کمک می‌کند تا نگاه بیننده روی سوژه قفل شود و حس داستان یا مفهوم عمیق‌تری به عکس اضافه شود.
در عکاسی مینیمال، فضای منفی به شدت اهمیت دارد و می‌تواند پیام عکس را تقویت کند.
 
موضوع نویسنده

YEGANEH.b

سطح
0
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر آزمایشی
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
874
2,566
مدال‌ها
2
تقارن (Symmetry)

تقارن در عکاسی به حالتی گفته می‌شود که دو طرف قاب تصویر به صورت آینه‌ای از نظر شکل، رنگ و فرم شبیه هم باشند.
استفاده از تقارن باعث می‌شود عکس حس نظم، تعادل و زیبایی بصری قوی‌ای داشته باشد. انسان‌ها به صورت ذاتی جذب اشکال متقارن می‌شوند، چون این تقارن نشان‌دهنده تعادل و هماهنگی است.
با وجود اینکه تقارن بسیار زیباست، اگر همه عکس فقط تقارن باشد، ممکن است کمی یکنواخت و خسته‌کننده شود.
برای همین عکاسان حرفه‌ای گاهی از کمی عدم تقارن یا شکستن تقارن برای ایجاد نقطه کانونی استفاده می‌کنند تا عکس جذاب‌تر و پیچیده‌تر شود. به این شکل تقارن ابزاری قوی در ترکیب‌بندی عکس محسوب می‌شود.
 
موضوع نویسنده

YEGANEH.b

سطح
0
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر آزمایشی
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
874
2,566
مدال‌ها
2
پرسپکتیو (Perspective)

پرسپکتیو یا دیدگاه به زاویه و جایگاهی گفته می‌شود که دوربین نسبت به سوژه و محیط دارد. انتخاب پرسپکتیو مناسب می‌تواند حس عمق، بعد و اندازه را در عکس تغییر دهد و تصویر را جالب‌تر کند.
برای مثال، عکاسی از زاویه پایین باعث می‌شود سوژه بزرگ‌تر و قدرتمندتر به نظر برسد و عکاسی از بالا می‌تواند سوژه را کوچک‌تر و ضعیف‌تر نشان دهد. عکاسان با تغییر پرسپکتیو، می‌توانند حس روایت عکس را کنترل کنند و حتی بیننده را شگفت‌زده کنند. استفاده از پرسپکتیوهای غیرمعمول مثل دید از داخل یک تونل یا بازتاب در آب، می‌تواند عکس‌های منحصربه‌فرد و خلاقانه‌ای خلق کند که مخاطب را بیشتر جذب کند.
 
موضوع نویسنده

YEGANEH.b

سطح
0
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر آزمایشی
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
874
2,566
مدال‌ها
2
خطوط مورب برای ایجاد عمق
(Diagonal Lines)

خطوط مورب یکی از قوی‌ترین ابزارهای بصری در ترکیب‌بندی عکس‌ها هستند که می‌توانند حس حرکت، انرژی و عمق را به تصویر اضافه کنند.
برخلاف خطوط افقی و عمودی که حس ثبات، ایستایی و تعادل ایجاد می‌کنند، خطوط مورب باعث می‌شوند چشم بیننده به صورت طبیعی به حرکت درآید و تصویر زنده‌تر و پویا‌تر به نظر برسد.
این خطوط مانند مسیرهایی هستند که چشم را به سمت نقاط مهم قاب هدایت می‌کنند و باعث می‌شوند عکس از حالت ایستا خارج شود.
استفاده از خطوط مورب می‌تواند حتی عکس‌هایی که سوژه ساده یا معمولی دارند را به یک اثر هنری جذاب تبدیل کند.
از نظر روانشناسی، خطوط مورب حس جهت‌داری و پویایی را منتقل می‌کنند، به طوری که چشم بیننده را از یک گوشه قاب به گوشه دیگر حرکت می‌دهند و حس عمق و فاصله را تقویت می‌کنند.
در عکاسی منظره، استفاده از جاده‌ها، رودخانه‌ها یا سایه‌هایی که به صورت مورب در قاب قرار دارند، می‌تواند به ایجاد حس سه‌بعدی بودن تصویر کمک کند.
همچنین در عکاسی معماری و شهری، خطوط مورب در نمای ساختمان‌ها یا پل‌ها باعث می‌شوند ساختارها جذاب‌تر و چشم‌گیرتر شوند.
بنابراین، خطوط مورب یکی از مهم‌ترین عناصر برای ایجاد ترکیب‌بندی قوی و هیجان‌انگیز در عکس هستند.
 
موضوع نویسنده

YEGANEH.b

سطح
0
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر آزمایشی
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
874
2,566
مدال‌ها
2
قاب‌بندی طبیعی (Natural Framing)

قاب‌بندی طبیعی به معنای استفاده از عناصر موجود در محیط برای ایجاد یک کادر یا قاب دور سوژه است.
این تکنیک به عکاس کمک می‌کند تا تمرکز بیننده را بر روی سوژه اصلی افزایش دهد و همچنین حس عمق و بعد را در تصویر القا کند.
برای مثال، شاخه‌های درخت، پنجره‌ها، قوس‌های معماری، درها یا حتی سایه‌ها می‌توانند به عنوان یک قاب طبیعی عمل کنند که نگاه بیننده را به درون عکس و به سمت سوژه هدایت می‌کند.
یکی از مزایای قاب‌بندی طبیعی این است که به عکس حس انسجام و یکپارچگی می‌بخشد؛ به طوری که سوژه به طور واضح از پس‌زمینه جدا نمی‌شود بلکه در قالب یک داستان بصری قرار می‌گیرد. همچنین قاب‌بندی طبیعی باعث می‌شود تصویر هنری‌تر و جذاب‌تر شود و مخاطب بیشتر در آن غرق شود. عکاسان حرفه‌ای همیشه به دنبال چنین فرصت‌هایی در محیط هستند که با استفاده از قاب‌بندی طبیعی، تصاویرشان را برجسته و خاص کنند. این تکنیک در عکاسی پرتره، طبیعت و حتی شهری کاربرد فراوان دارد و می‌تواند به ساده‌ترین عکس‌ها عمق و مفهوم بیشتری ببخشد.
 
بالا پایین