جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

ادبیات کهن دنیا از منظر عرفا

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته ادبیات کهن توسط FROSTBITE با نام دنیا از منظر عرفا ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 143 بازدید, 19 پاسخ و 3 بار واکنش داشته است
نام دسته ادبیات کهن
نام موضوع دنیا از منظر عرفا
نویسنده موضوع FROSTBITE
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط FROSTBITE
موضوع نویسنده

FROSTBITE

سطح
5
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر تالار عکس
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
طراح آزمایشی
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
2,900
9,282
مدال‌ها
4
آبشخور اساسی عرفان و تصوف اسلامی قرآن و مأثورات نبوی است. از آنجا که در قرآن کریم و احادیث شریف، مطالب معتنابة نسبت به دنیا و موضوعات پیرامون آن ذکر شده است طبیعی است که این گونه سخنان سخت مورد عنایت صوفیان و عارفان در ادوار بعد قرار گرفته باشد. عمده مطالب در خصوص دنیا از دیدگاه عرفا را میتوان ذیل سه عنوان دم مدح و مطالب متفرقه مربوط به دنیا قرار دارد. بیشترین مطالبی که از عرفا ذکر شده در مذمت دنیا و عدم وابستگی و دلبستگی به آن است. چه به زعم آنها تا زمانی که انسان از دوستی دنیا نبریده باشد به مقام جمع و آرامش روحی و قلبی نخواهد رسید. البته برخی نیز هم زمان با دم دنیا جنبه مثبت آن را فراموش نکرده و دنیا را از آن جهت که بستر و زمینه ای برای فراهم آوردن توشه عقبی و کشتزار آخرت است ستوده و جایگاه عبرت آموزی آنرا گوشزد کرده اند. مطالب پراکنده دیگری نیز از عرفا در پیوند با دنیا ذکر شده است که هر یک در جایگاه خود قابل تأمل است. چنان که یکی از عرفا وصول به درجه صالحان و پاکان را منوط به چشیدن عذاب و عقوبت دنیا دانسته و دیگری از فرط بی نیازی و توکل همه دارایی خود را به یکی از مریدان خویش بذل میکند عارفی دیگر نیز عاقل و زیرک را فردی میداند که فریب دنیا و جاذبه های آن را نخورده و دلباخته زیباییهای ظاهری آن نشده باشد.
 
موضوع نویسنده

FROSTBITE

سطح
5
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر تالار عکس
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
طراح آزمایشی
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
2,900
9,282
مدال‌ها
4
دنیا و مباحث مرتبط با آن از جمله مواردی است که در قرآن مجید از جانب خداوند متعال مورد توجه واقع شده است. چنان که واژه دنیا ۱۱۵ بار عبدالباقی ۱۳۷۲ (۳۳۵-۲۳۲) در آیات متعدد ذکر شده است. در آیات الاه اشاره شده است که متاع دنیا قلیل است و آخرت برای پارسایان بهتر است. (نساء / (۷۷) همین طور قرآن حیات دنیوی را متاع غرور حديد (۲۰) و لهو ولعب (انعام ۳۲) میداند و یادآوری میکند که حیات دنیوی برای کافران زینت داده شده است (بقره (۲۱۲) و البته در عین حال خداوند متعال متذکر میشود که انسان نباید نصیب خود از دنیا را فراموش کند قصص (۷۷) به تبع قرآن کریم در روایات و مأثورات اسلامی نیز از پیامبر و ائمه اطهار احادیثی در خصوص دنیا و مطالب مربوط به آن فراوان ذکر شده است؛ چنان که از حضرت رسول (ص) روایت شده است که دنیا و هر چه در آن است ملعون است مگر آن چه به واسطه آن خوشنودی خدای طلب شود.» (محمدی ری شهری (۴۵۴:۱۳۸۷ ) و همین طور از حضرت علی (ع) روایت شده است که دنیا از آن رو دنیا نام گرفته که پست ترین چیزهاست.» (همان) و هم ایشان در صفت دنیا فرموده است می فریبد و زبان میرساند و می گذرد. امام علی (۴۳۵:۱۳۷۰) به نقل از امام صادق نیز آمده است که دنیا در نظر من چونان مردار است که هرگاه ناچار شوم از آن می خورم.» (محمدی ری شهری ۴۵۴:۱۳۸۷)
 
موضوع نویسنده

FROSTBITE

سطح
5
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر تالار عکس
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
طراح آزمایشی
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
2,900
9,282
مدال‌ها
4
البته مطالبی که از پیامبر و اهل بیت (ع) در خصوص دنیا وارد شده است همگی در مذمت و نکوهش آن نیست بلکه روایاتی نیز وجود دارد که اهمیت دنیا را به عنوان بستری برای به دست آوردن آخرت مورد تأکید قرار میدهد؛ چنان که از پیامبر اکرم وارد شده است که می فرماید: دنیا کشتزار آخرت است.» (همان) و نیز از امام علی نقل شده است که «آخرت با دنیا به دست می آید. (همان) و امام باقر نیز فرموده است که دنیا یاور خوبی برای آخرت است. (همان) بدیه است بحث از دنیا و پرداختن بدان از جمله موضوعاتی است که ریشه در آموزه های دینی و اخلاقی دارد؛ بر همین اساس واضح است در عرفان و تصوف نیز که اصلی ترین آبشخورهای اساسی آن قرآن و روایات دینی است
 
موضوع نویسنده

FROSTBITE

سطح
5
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر تالار عکس
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
طراح آزمایشی
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
2,900
9,282
مدال‌ها
4
این موضوع مورد توجه و عنایات ویژه عرفا و منصوفین قرار گرفته باشد و از آنجا که صورت نخستین عرفان و تصوف اسلامی خود را در قالب زهد و اعراض از دلبستگی های دنیوی نمایان ساخته است؛ لذا توجه به دنیا و بحث از ماهیت آن در سخنان زهاد اولیه نیز حضور دارد چنان که از حسن بصری که یکی از تابعین و زهاد عصر خویش است روایت شده است که گفت خدای متعال بیامرزد قومی را که دنیا به نزدیک ایشان ودیعت بود؛ ودیعت را باز دادند و سبک بار رفتند (عطار (۴۵:۱۳۷۰) و در فرازی دیگر مالک دینار که خود یکی از زاهدان روزگار بود از حسن بصری می پرسد که عقوبت عالم چیست؟ و حسن بصری جواب میدهد که مردن دل و باز می پرسد که مردن دل چیست و حسن جواب می دهد حب دنیا» (همان: (۳۷)
 
موضوع نویسنده

FROSTBITE

سطح
5
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر تالار عکس
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
طراح آزمایشی
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
2,900
9,282
مدال‌ها
4
تعریف دنیا

تعاریف متنوعی برای دنیا از سوی عرفا صورت گرفته است که هر کدام حاوی نکته و ظرافت خاص و حاکی از دقت و نوع نگرش آن هاست. فی المثل عبید الله رازی گفته است که دنیا آن است که محجوب کند ترا از او انصاری (۴۶۹:۱۳۸۶) و ابوبکر کتانی نیز گفته است دنیا بر بلوی قسمت کردند و بهشت بر تقوی» قشیری (۱۶۱:۱۳۷۴) یا اینکه شمس تبریزی معتقد است که دنیا همین تن است. لذا میگوید چرا به عمارت این تن مشغول میشوی قدر ما لابد و بس و باقی هیچ شمس تبریزی (۲۵۳:۱۳۶۹) و همو در جای دیگر دنیا را مانند گنج و مار میداند و میگوید قومی با گنج بازی میکنند و قومی با مار آن که با مار بازی کند بر زخم او دل میبباید داد به آدم بزند به سر بزند چون به دم زند بیدار نگردی به سر بزند (همان: (۳۱۳) فضیل عیاص نیز می گوید اگر همه دنیا بر من عرضه کنند بدان شرط که با من شمار نکنند نزدیک من چون مرداری بود که یکی از شما به وی بگذرد و جامه از وی نگاه دارد قشیری (۲۸:۱۳۷۴)
 
موضوع نویسنده

FROSTBITE

سطح
5
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر تالار عکس
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
طراح آزمایشی
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
2,900
9,282
مدال‌ها
4
درجه دنیا

عین القضات همدانی در جانی برای دنیا قائل میشود و به نقل از حضرت رسول (ص) روایتی را ذکر میکند که لو کانت الدنيا تزن عند الله جناح بعوضة ماسقى كافراً منها شر به مای دنیا را کمتر از پر پشه ای میخواند به نسبت با عالم الوهیت؛ و می افزاید که معنای آیه شریفه «قل متاع الدنيا قليل» (نساء (۷۷) نیز همین است و معتقد است که حیات دنیا به نسبت با عمر آخرت ذره ای نماید از این روست که میگوید ترک این قلیل واجب است. عین القضات ۱۳۷۳ (۳۱۲-۳۱۱) البته عین القضات بر این باور است که در اساس دنیا از بهر اولیا خدا آفریده شده است؛ اما اولیا خدا خود را به دنیا و با کسب ندهند. همان (۸۹) ولی در عین حال می گوید که دنیا زندان مومنان است چنان که بهشت زندان عارفان محسوب میشود که الجنه سجن العارفين كما أن الدنيا سجن المومنین» (همان: ۱۳۶)
 
موضوع نویسنده

FROSTBITE

سطح
5
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر تالار عکس
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
طراح آزمایشی
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
2,900
9,282
مدال‌ها
4
قدر و منزلت دنیا

از منظر با یزید بسطامی دنیا چنان بی ارزش و بی مقدار است که شایسته نیست در مورد آن حتی سخنی گفته شود. گفت قدر دنیا چیست تا کسی درباره زهد در آن سخن بگوید سهلگی ۲۵۹:۱۳۸۵) لذا همو ده چیز را موجب مردگی دل بر می شمارد که یکی از آنها میل به دنیا کردن است. همان ۳۵۷) و نیز ده چیز را نشانه خرابی تن تلقی می کند که یکی از آنها را باز غم دنیا خوردن میداند همان) و از همین روست که میگوید سنت ترک دنیاست و فریضه صحبت مولا (همان (۲۰۸) و با این دیدگاه است که توصیه میکند کسی قریب دنیا را نخورد و می افزاید خوش داشتم اگر خدای - تعالی - همه دنیا را لقمه ای کند و مرا دهد تا آن را در دهان سگی نهم تا خلق به دنیا فریفته نشوند (همان (۱۷۲) و لذا گزینش دنیا بر آخرت را نکوهش می کند و می گوید هر که دنیا را بر آخرت برگزیند جهل او بر عملش چیره شود و یافه او بر ذکر و معصیتش بر طاعتش (همان: (۱۲۱) اما با تمام این تفاصیل تنها نکته مثبتی که برای دنیا در نظر میگیرد و آن را قدر می نهد آن است که دنیا را آیینه ای برای آخرت تلقی میکند و میگوید: همانا که دنیا را آیینه آخرت نهاده اند هر که از آن به آخرت در نگرد رستگاری یابد و هر که به دنیا از آخرت مشغول شود هلاک گردد و آیینه اش تاریک شود. (همان: (۲۴۷)
 
موضوع نویسنده

FROSTBITE

سطح
5
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر تالار عکس
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
طراح آزمایشی
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
2,900
9,282
مدال‌ها
4
دم دنیا

در بسیاری از متون و آثار عرفانی - اخلاقی معمولاً دنیا را بسان زن جادوگری میدانند که با سحر و فسون خود پیوسته به دنبال رنگ و نیرنگ انسان است و همین طور از دنیا با تعابیری هم چون چاه یا زندان نام میبرند که انسان در آن گرفتار آمده و محبوس گشته است؛ چنان که مولانا نیز در مثنوی دنیا را همان گونه که ذکر شد مانند جادوگر و فونکاری می بیند که با سحر و جادوگری خود همگان را می فریبد و بایستی جهت محافظت از او دائم با خواندن معوذتین از رب الخلق و الناس استمداد کرد.

کابلی جادو این دنیاست کو
کرد مردان را اسیر رنگ و بو

چون در افکندت درین آلوده رود
دم به دم میخوان و می دم قل اعوذ

تا ره زین جادوی و زین قلق
استعادت خواه از رب الفلق

(مثنوی دفتر چهارم بیت (۳۱۹۳-۳۱۹۱)
 
موضوع نویسنده

FROSTBITE

سطح
5
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر تالار عکس
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
طراح آزمایشی
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
2,900
9,282
مدال‌ها
4
مولانا در ادامه همین بحث با استناد به حدیثی از پیامبر اکرم دنیا را جادوگری میخواند که با افسون خود خلق را گرفتار چاه و زندان خود میکند و سی*ن*ه ها را مالامال از وسواس خود می گرداند

زان نبی دنیات را سحاره خواند
کو به افسون خلق را در چه نشاند

هین فسون گرم دارد گنده پیر
کرده شاهان را دم گرمش اسیر

در درون سی*ن*ه نفاثات اوست
عقده‌های سحر را اثبات اوست

ساحرهٔ دنیا قوی دانا زنیست
حل سحر او به پای عامه نیست

(همان، بیت ۳۱۹۴-۳۱۹۴)

البته شایان توجه است که مولانا نیز مانند بسیاری از عرفا دنیا را در پرداختن به مال و ثروت و مادیات نمی داند بلکه دنیایی را که مذموم و مورد نکوهش است در غفلت از حق و حقیقت می داند.

چیست دنیا از خدا غافل شدن
نی قماش و نقره و میزان و زن

همان دفتر اول بیت (978)
 
موضوع نویسنده

FROSTBITE

سطح
5
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر تالار عکس
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
طراح آزمایشی
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
2,900
9,282
مدال‌ها
4
شیخ ابوسعید ابوالخیر پراکندگی دل و تفرقه آن را ناشی از دنیا دوستی میداند و معتقد است تا دوستی دنیا باشد هرگز انسان به مقام جمع نمی رسد. ابو سعید ابوالخیر (197:1391) و دنیا داران و اهل دنیا را شکار شدگان شیطان با کمند شهوات می داند (همان (200) و می گوید از زمانی که باری تعالی دنیا را آفریده در وی تنگریسته است. (همان (۲۰۶)

خواجه عبدالله انصاری در رساله قلندرنامه خود انسان را فرا میخواند که گرد جهان طواف کند تا مردی شود و با کسب تجربه صاحب دردی شود که از این رهگذر و ملاحظه مقابر و مزارات پند بگیرد تا در نتیجه آن دنیا بر دل او سرد شود زیرا دنیا بازیگاه کودکان است و عادت او آن است که پیوسته خود را بیاراید تا مردی را از جاه و گاه در رباید انصاری (96:1368) و در ادامه می افزاید که دنیا سرای ترک است و آدمی برای مرگ است چاه است تاریک و راه است باریک» (همان) و همو در رساله الاه نامه خود از خداوند در خواست تقوایی میکند که او را از دنیا بگسلاند و روحی طلب میکند که وی را از عقبی برخوردار کند (همان: ۱۶۸) و در فرازی دیگر باز از خداوند توفیق میخواهد که در دین مستحکم باشد و از دنیا بیزار و روی گردان «اله توفیق ده تا در دین استوار باشیم عقبی ده تا از دنیا بیزار شویم و بر راه دار تا سرگردان نشویم» (همان)
 
بالا پایین