جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

آموزشی آشنایی با محیط کلی Blender

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته انیمیشن سازی توسط ROKH با نام آشنایی با محیط کلی Blender ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 11 بازدید, 9 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته انیمیشن سازی
نام موضوع آشنایی با محیط کلی Blender
نویسنده موضوع ROKH
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط ROKH
موضوع نویسنده

ROKH

سطح
2
 
سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست کتاب
تدارکاتچی انجمن
همیار سرپرست عمومی
مدیر تالار نقد
ویراستار انجمن
گرافیست انجمن
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
May
943
2,902
مدال‌ها
7
پس از باز کردن Blender، سه بخش اصلی دیده می‌شود:

1. Viewport (سه‌بعدی): جایی که مدل‌ها، کاراکترها و صحنه دیده شده و با آن‌ها کار می‌شود.


2. Timeline / Dope Sheet: کنترل زمان و صحنه‌های کلیدی انیمیشن (Keyframes).


3. Properties Panel: تمام تنظیمات مربوط به متریال، رندر، دوربین، فیزیک، نور و غیره.
 
موضوع نویسنده

ROKH

سطح
2
 
سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست کتاب
تدارکاتچی انجمن
همیار سرپرست عمومی
مدیر تالار نقد
ویراستار انجمن
گرافیست انجمن
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
May
943
2,902
مدال‌ها
7
بخش‌های اصلی برای انیمیشن‌سازی

الف) Viewport و حالت‌های ویرایش

Object Mode: انتخاب و جابه‌جایی کل اشیا.

Edit Mode: تغییر شکل جزئی مدل.

Pose Mode: مخصوص استخوان‌بندی و حرکت کاراکتر.
 
موضوع نویسنده

ROKH

سطح
2
 
سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست کتاب
تدارکاتچی انجمن
همیار سرپرست عمومی
مدیر تالار نقد
ویراستار انجمن
گرافیست انجمن
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
May
943
2,902
مدال‌ها
7
کلیدهای مهم کیبورد:

G (جابجایی) – R (چرخش) – S (مقیاس)

Shift + A برای افزودن شیء جدید

Numpad برای کنترل زاویه دوربین
 
موضوع نویسنده

ROKH

سطح
2
 
سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست کتاب
تدارکاتچی انجمن
همیار سرپرست عمومی
مدیر تالار نقد
ویراستار انجمن
گرافیست انجمن
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
May
943
2,902
مدال‌ها
7
ب) سیستم Keyframe و Timeline

Keyframe یا فریم کلیدی، یعنی ذخیره یک حالت از شیء یا کاراکتر در یک زمان خاص.

با فشار دادن I در تایم‌لاینِ انیمیشن، می‌توان مکان، چرخش، مقیاس یا هر ویژگی را ذخیره کرد.

Timeline: برای دید کلی حرکات و فریم‌ها.

Dope Sheet: برای ویرایش و جابه‌جایی Keyframeها.

Graph Editor: برای کنترل نرم و دقیق حرکت‌ها (Ease In / Ease Out).
 
موضوع نویسنده

ROKH

سطح
2
 
سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست کتاب
تدارکاتچی انجمن
همیار سرپرست عمومی
مدیر تالار نقد
ویراستار انجمن
گرافیست انجمن
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
May
943
2,902
مدال‌ها
7
ج) Rigging و استخوان‌بندی

Armature: اسکلت دیجیتال برای کنترل مدل سه‌بعدی.

Parenting: وصل کردن مدل به استخوان‌ها (با Weight Paint برای تعیین تأثیر هر استخوان).

Inverse Kinematics (IK) و Forward Kinematics (FK): برای کنترل راحت‌تر حرکات.
 
موضوع نویسنده

ROKH

سطح
2
 
سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست کتاب
تدارکاتچی انجمن
همیار سرپرست عمومی
مدیر تالار نقد
ویراستار انجمن
گرافیست انجمن
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
May
943
2,902
مدال‌ها
7
د) دوربین و نورپردازی

دوربین‌ها را می‌توان انیمیت کرد تا حرکت و زوم داشته باشند.

نورها شامل Point Light، Sun Light، Spot Light و Area Light (نور نقطه‌ای، نور خورشید، اسپات‌لایت، نور محیطی) هستند.

در انیمیشن، نور می‌تواند تغییر کند و حس صحنه را عوض کند.
 
موضوع نویسنده

ROKH

سطح
2
 
سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست کتاب
تدارکاتچی انجمن
همیار سرپرست عمومی
مدیر تالار نقد
ویراستار انجمن
گرافیست انجمن
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
May
943
2,902
مدال‌ها
7
ه) متریال و بافت (Materials & Textures)

Shader Editor: برای ساخت متریال واقع‌گرایانه یا کارتونی.

می‌توان رنگ، شفافیت، بازتاب و حتی انیمیشنِ بافت‌ها را کنترل کرد.
 
موضوع نویسنده

ROKH

سطح
2
 
سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست کتاب
تدارکاتچی انجمن
همیار سرپرست عمومی
مدیر تالار نقد
ویراستار انجمن
گرافیست انجمن
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
May
943
2,902
مدال‌ها
7
و) فیزیک و شبیه‌سازی‌ها

Cloth Simulation: پارچه.

Rigid Body: اجسام سخت.

Fluid / Smoke / Fire: شبیه‌سازی مایعات و دود.

می‌توان این‌ها را با انیمیشن ترکیب کرد.
 
موضوع نویسنده

ROKH

سطح
2
 
سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست کتاب
تدارکاتچی انجمن
همیار سرپرست عمومی
مدیر تالار نقد
ویراستار انجمن
گرافیست انجمن
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
May
943
2,902
مدال‌ها
7
ز) رندرگیری (Rendering)

موتورهای اصلی:

Cycles: واقع‌گرایانه، ولی سنگین‌تر.

Eevee: سریع‌تر، مناسب رندر سریع.

تنظیمات خروجی در Properties :Output.

می‌توان به صورت تصویر یا ویدئو، خروجی گرفت.
 
موضوع نویسنده

ROKH

سطح
2
 
سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست کتاب
تدارکاتچی انجمن
همیار سرپرست عمومی
مدیر تالار نقد
ویراستار انجمن
گرافیست انجمن
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
May
943
2,902
مدال‌ها
7
روند کلی انیمیشن‌سازی در Blender

۱. ایده‌پردازی و طراحی استوری‌بورد
۲. مدل‌سازی (Modeling)
۳. Rigging (استخوان‌بندی)
۴. انیمیت کردن (Keyframes، Graph Editor)
۵. نورپردازی و دوربین
۶. افزودن متریال و افکت‌ها
۷. رندرگیری و خروجی نهایی
 
بالا پایین