جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی آموزش اصول گویندگی

  • نویسنده موضوع خاتون
  • تاریخ شروع

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزشات و تمرین گویندگی توسط خاتون با نام آموزش اصول گویندگی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 704 بازدید, 19 پاسخ و 3 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزشات و تمرین گویندگی
نام موضوع آموزش اصول گویندگی
نویسنده موضوع خاتون
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط نهال رادان
خ
موضوع نویسنده

خاتون

مهمان
تمرینات تنفس:

مراحل تنفس صحیح
1-گرفتن نفس
2-حبس نفس
3-خرج نفس
اگر تمرینات تنفس را به درستی انجام دهیم صدایی گرم پرطنین و جذاب خواهیم داشت.
به خاطر بسپاریم پیش از شروع تمرینات حتما بدن کاملا راحت و حواس کاملا متمرکز به عملی باشد که انجام می‌دهیم.
 
خ
موضوع نویسنده

خاتون

مهمان
بهداشت صوتی:

تکنیک‌هایی که باعث می‌شود تارهای صوتی‌تان کمتر آسیب ببینند.
این تکنیک‌ها برا تقویت تارهای صوتی و اندام‌های گفتاری تقدیم میشه

🔮سعی کنید بعد از سخنرانی آدامس بجوید.

🔮هنگام صحبت با مخاطبان سر خود را صاف نگه دارید و از خم کردن گردن خود داری کنید.

🔮زمانی که گردن شما در حالت خم قرار دارد (مثل زمان مطالعه یا استفاده از موبایل) از صحبت کردن بپرهیزید. برای صحبت کردن باید گردن صاف باشد.

🔮قبل از شروع سخنرانی صدای خود را گرم کنید. برای این‌کار می توانید صدای [م] را زمزمه کنید.

🔮بعد از یک سخنرانی طولانی نیز صدای 'م' را زمزمه کنید و از صدای "آ " در بازدم استفاده کنید.

🔮از دستگاه بخور در محل کار و زندگی استفاده کنید.

🔮فریاد نزنید. اگر با کسی حرفی یا کاری دارید به او نزدیک شوید و صحبت کنید.

🔮در سالن همایش و سمینارها حتما از میکروفن استفاده بفرمایید.

🔮در بین روز و در موقعیت مناسب آب بنوشید.

🔮تن صدای خود را بالا و پایین ببرید و از صحبت یکنواخت خودداری کنید.

🔮با صدای بسیار بلند حرف نزنید.

🔮سرماخوردگی را جدی بگیرید و از صحبت کردن زیاد در زمان بیماری پرهیز کنید.

🔮در هوای پر غبار ، گرد و خاکی یا آلوده صحبت نکنید.

🔮از بینی نفس بکشید.(دم از بینی ،بازدم از دهان)

رعایت موارد بالا باعث می‌شود حنجره و تارهای صوتی سالم بماند.
 
خ
موضوع نویسنده

خاتون

مهمان
نکته:


💥استاندارد برد صدای یک گوینده و مجری ((۸)) متر است. 🎙🔊

برای اینکه برد صداتون مشخص بشه و اگر نیاز هست که برد صداتون رو تقویت بکنید ،میتونید این تمرین رو انجام بدید :

⭕یک جمله ثابت انتخاب کنید .
⭕فرض کنید اشخاصی در فواصل ۸ متری
۵ متری
۳متری
۱ متری
و شخصی که انگار میخواید در گوشش صحبت کنید وجود داره . (اصطلاحا فسه😉)
و در نهایت اون جمله ثابت رو هر بار به یکی از اون اشخاص بگید و ببینید صداتون تا کدوم فاصله واضح شنیده میشه.

❌❌نکته مهم: داد و جیغ نزنید .

نگران نباشید با انجام این تمرین و تمرین های دیافراگمی به برد مناسب صداتون خواهید رسید.😌
 
خ
موضوع نویسنده

خاتون

مهمان
نکته:

خب خیلی از شما ها ممکنه تنها وسیله ضبط صداتون ، تلفن همراهتون باشه .

خیلی وقتا به دلیل عدم فاصله مناسب دهان با میکروفن صدا هوای بعضی حروف مثل (پ.ب) داخل میکروفن خیلی واضح پخش بشه .



پس رعایت فاصله مناسب اینجا خیلی مهمه 😌

⭕ استاندارد فاصله دهان تا میکروفن ،اندازه (یک وجب) هست 🤙 دقیقا مثل این ایموجی.

ویک نکته دیگه 💥
یکم گوشیتون رو مایل و زاویه دار نگه دارید که مستقیم توی میکروفن گوشی خوانش رو انجام ندید😉
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: ILLUSION
خ
موضوع نویسنده

خاتون

مهمان
🔆🔆🔆🔆🔆🔆

🔰۶ تکنیک برای بم کردن و تقویت صدا :

▪️۱) بلند خوانی
به این صورت که یک متن را انتخاب میکنید و با صدای بلند به مدت ۳تا۵ دقیقه میخوانید.
این تمرین را ۴۰ روز پشت سر هم انجام دهید .
نکته ای که باید در این تمرین رعایت کنید این است که نباید صدای شما تبدیل به جیغ یا فریادی بشود که آسیب به حنجره شما برساند .

▪️۲) بیان کلمات زنگ دار .
کلماتی که به ^نگ ختم میشوند . مانند زنگ ، رنگ ،بنگ و...
این تمرین در دراز مدت جواب میدهد.

▪️۳) فشرده خوانی
روش این تمرین به این صورت است که یک متن را انتخاب کنید و طوری آن را بخوانید که گویی روی تک تک کلمات تشدید وجود دارد ‌. مثل : کّافّه صّدّا

▪️۴) بیان مسمتر حرف (ر)
۲ تا ۳ دقیقه این تمرین را هر روز انجام دهید.

▪️۵) تند و سریع نفس بکشید .(تنفس از نوع دیافراگمی )
در این تمرین فک و گلو و شکم شما باید در حرکت باشند و درگیر شوند .

▪️۶)آواز بخوانید

در طول روز سعی کنید یک ملودی و آهنگ رو بخوانید یا زمزمه کنید نیاز نیست داد بزنید یا اوج بخوانید .

🔰🔰🔰نکاتی که باید در حین انجام این تمارین رعایت کنید:

🔆نکته اول که باید در تمام این تمرین ها رعایت بکنید این است در حین و بعد تمرین حتما آب بنوشید. آبی که نه خیلی سرد باشد و نه خیلی گرم .

🔆نکته دوم ، صدایتان را تبدیل به جیغ یا فریاد خیلی بلند نکنید که به تار های صوتی شما آسیب نرسد .

🔆نکته سوم ،شما یک شبه با این تمرین ها جواب نخواهید گرفت و فقط تمرین مستمر و در طی زمان باعث میشود ،شما به نتیجه دلخواه خود برسید.

 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: ILLUSION
خ
موضوع نویسنده

خاتون

مهمان
🔆کوک کردن صدا


💠اصطلاح کوک کردن صدا در گویندگی یعنی هماهنگ کردن صدا با قسمت های مختلف متنی است که قرار است گویندگی کنید شما باید با نرمش گلو و نرم کامه در کوک کردن صدایتان ماهر شوید.


🔰تمرین و نرمش و شناخت نرم کامه:


⭕۱) در حالت کاملاً راحت با عضلات رها و شل دهنت آن را نیمه باز کنید و ده بار بگویید((گِ گِ)) تانرم کامه را پیدا و حس کنید.


⭕۲) حالا ده بار دیگر بگویید((گِ گِ)) و سعی کنید قسمت انتهایی زبان و گلویتان به هم نچسبد.


⭕۳) برای بار سوم ۱۰ بار بگوید ((گِ گِ )) این بار باید عادت کرده باشید که گلویتان همواره آزاد و نفستان ریشه دار باشد و صدای تان در تمام مسیر خود تقویت و تشدید شود. در این هنگام چند جمله از متن یا شعری که قرار است گویندگی کنید بخوانید و ضربه کلامتان را تصحیح و با آهنگ متن هماهنگ کنید.


⏹️چندین بار این سه مرحله را تمرین کنید ، متوجه خواهید شد هنگامی که با صدای عمیق و از پشت نرم کامه گویندگی می کنید تمرکز و تسلط بر متن آسانتر است و هنگامی که از صدای زیر نرم کامه استفاده می کنید همواره مجبورید صدایتان را در ناحیه سی*ن*ه تشدید کنید.

 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: ILLUSION
خ
موضوع نویسنده

خاتون

مهمان
۲ تا تمرین برای انعطاف بیشتر زبان:

تمرین شماره ۱:

چند روزی صبح زود و یا غروب و هنگام شب ضمن بالا رفتن از یک سربالایی با گام‌های کشیده و تند و گاهی دوان دوان اشعاری را که از بر هستید با صدای معمولی و نفس دار ولی تند تند بخوانید و خود را وادار کنید که هر مصرع را بدون لکنت و توقف ادامه دهید.

تمرین شماره ۲:

در اتاق بنشینید و چند دانه از حبوبات را زیر زبانتان بگذارید و با صدای بلند گویندگی کنید سعی کنید واژه های کامل باشند در تمرین های زبان و حنجره سعی کنید فک شما راحت باشد و هیچ فشاری به فک یا انتهای زبان نیاورید بلکه بیشتر فشار بر نوک‌زبان باشد زیرا نرمی و انعطاف بیشتری دارد.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: ILLUSION
خ
موضوع نویسنده

خاتون

مهمان
به کار گرفتن صدای کامل در گویندگی:


۱) در ابتدای هر خوانشی باید به این نکته توجه کنید که کمترین ابهام یا تردید در معنای یک بیت یا یک کلمه بلافاصله در صدای شما هنگام گویندگی منعکس شده از سری محدود کننده بر آن می گذرد و شما نمی توانید از صدای کامل خود استفاده بکنید پس باید تسلط کامل بر روی خوانش و معنای شعر یا متن خود داشته باشید.


۲) تمرین شلیک صدا:
بعد از آمادگی و درک متت صدای خود را آزاد و رها کنید و با صدای بلند چند بار بگویید((ها)) ،((تا))،((پا))،((چا))،((دا))،((سا))،((شا))،((فا))،((کا))،((ما))،((نا)).
حال بار دیگر با فریاد و به صورت کشیده بگویید:((آ،ها،آ)) و ادامه دهید.
در یک لحظه کوتاه دهان و لب ها را کامل باز کنید و فک را آرام با دست نرمش دهید و بعد باز تمرین را تکرار کنید سه بار تکرار در هر نوبت کافی است.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: ILLUSION
خ
موضوع نویسنده

خاتون

مهمان
به کار گرفتن صدای کامل در گویندگی[پارت ۲]

۳) تمرین فرمان صدا :

این تمرین به دست گرفتن فرمان صداست و بهتر است که بعد از تمرین شلیک صدا که در پست قبلی درباره آن سخن گفتیم انجام شود.
شعر نسبتاً بلندی انتخاب کنید و با مرور چند باره، علامت گذاری دقیق به همه جزئیات شعر دست پیدا کنید و با درک کامل از متن ،فرمان صدای تان را به دست بگیرید و شروع به گویندگی کنید.
باید معنای پنهان و نهفته در شعر، اندازه صدا و شکل گویندگی شما را تعیین کند. از تاثیر شگرفی که این معنا ها و ظرفیت‌ها بر صدایتان می‌گذارند، سود ببرید. واقع گرا باشید در غیر این صورت گرفتار تظاهر و خودنمایی شده، صدایتان، اصطلاحا( متکلف )می‌شود و کنترل کافی بر صدا و اجرای آن نخواهید داشت .هرگز سعی نکنید با فشار آوردن به خود، صداسازی و گویندگی کنید. هنگام خواندن شعر در این تمرین باید تا آخرین مصرع یا آخرین کلمه در آمادگی کامل باشید و خواندن شعر هرچند طولانی شما را خسته و بی‌حوصله نکند. در حین تمرین هر گاه خسته و بی‌حوصله شدید تمرین را متوقف کنید و به خودتان فرصت دهید که تنش‌های صدایتان را رفع کنید و از صحیح بودن نحوه تنفس و ریشه دار بودن صدای تان مطمئن شوید . برای این منظور یک بار دیگر تمرین شلیک صدا را انجام دهید. قطعه های رزمی و داستانی بهترین ماده کار برای ورزیده کردن و یا ساختن بیان است، ولی برای این تمرین آثار عاطفی فایده بیشتری دارد.
نکته اصلی و کلیدی که این تمرین را تکمیل می‌کند گویندگی دقیق و صحیح با صدای پایین است که باید بار ها انجام دهید تا صدایتان گرم و دلپذیر شود و در اختیار قرار گیرد.
توصیه می‌شود همواره از پایین‌ترین اندازه صدایتان برای گویندگی استفاده کنید تا فرمان صدایتان را در دست داشته باشید.
نکته دیگر اینکه صدایتان را باید با تمرین نرمش دائمی نیرومند و آماده نگه دارید و از حدی معتدل و لازم برای هر شعر و متن بهره گیرید.
تلفظ صامت یا حروفی همچون((چ،ک،ت،خ،گ)) اگر کمی بالا گویندگی شود همچون سین و شین زدن بسیار آزاد دهنده است.
پس همیشه با اندازه و سرعت لازم و حتی‌المقدور آرام تر از معمول گویندگی کنید.
نکته دیگر در خواندن شعر به ویژه سبک های کهن فارسی این است که بیش از گویندگی شعر باید توانسته باشید حالتی را که از مصرع اول بر شعر حاکم است دریافت و بتوانیم تنوع حس و حال و ضرب اهنگ آن را تا انتها رعایت کنید.
و نکته آخر این که مراقب باشید هرگز هرگز هرگز گویندگی تان به بازیگری تبدیل نشود و در نشان دادن احساس طبیعی خود مبالغه نکنید.
 
خ
موضوع نویسنده

خاتون

مهمان
منظور از زیر بودن صدا، نازکی صدا (مثل صدای زنانه)و منظور از بم بودن صدا،کلفتی صدا
(مثل صدای مردانه)میباشد. تفاوت این دو را میتوان با وضعیت صدای اولین و آخرین
کلید پیانو مقایسه کرد. به نظر میرسد که تفاوت طول و ضخامت تارهای صوتی در خانمها و آقایان دلیل اصلی تفاوت زیر یا بم بودن صدای آنهاست.
به طور کلی هر چه طول تارهای صوتی افزایش و ضخامت آنها بیشتر شود صدا بمتر میشود.
بنابراین اگر فردی بخواهد با صدای بسیار زیر صداسازی کند،باید طول تارهای صوتی خودرا افزایش دهد تا ضخامت آن نیز کم شود و صدا زیر به نظر برسد و یا برعکس.
البته تارهای صوتی فقط تا حد معینی میتوانند کشیده یا کوتاه بشوند و اگر فردی بیشتر از
حد طبیعی صدایش را زیر و بم کند به مرور صدایش دچار مشکل خواهد شد.
تغییر در زیر و بمی صدا در طول گفتار نقش مهمی در آهنگ گفتار دارد که هر چه قدر از
این ویژگی مطلوبتر استفاده شود، آهنگ گفتار دلنشین تر و پذیرفتنی تر خواهد بود.
گویندگان حرفه ای با این ویژگی کلمات اثر میگذارند و در انتقال حسی خاص و بالا
بردن نفوذ کلام از آن بهره میگیرند.
 
بالا پایین