- Jan
- 6,423
- 11,237
- مدالها
- 11
اختلال های یادگیری مشکلاتی که بیانگر کندی شدید مربوط به رشد هستند و عمدتا بر رشد زبان و مهارتهای تحصیلی تاثیر میگذارند، بسیار رایجتر از عقبماندگی ذهنی هستند. یکی از ملاکهای تشخیصی اختلالات یادگیری عامل اختلاف است. اختلاف وقتی وجود دارد که توانایی تخمین زده شده و عملکرد دانشآموز تفاوت فاحشی داشته باشند.
در اختلال یادگیری، یادگیری تحصیلی در مهارتهای خواندن، درک مطلب خواندنی، بیان نوشتاری، محاسبات ریاضی و استدلال ریاضی دچار مشکل میشود. افراد مبتلا به این اختلال نارساییهایی در زبان دارند که باعث نقص در بیان شفاهی و درک مطلب شنیداری در آنها میشود. هالاهان و کافمن (Kauffman) اشاره میکنند که دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری معمولا در به خاطر سپردن محرکهای شنیداری و دیداری مشکل دارند.
دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری نارساییهای بارزی در حافظه کوتاهمدت نشان میدهند. تحقیقات نشان میدهند که برخی از دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری دچار نارساییهای فراشناختی هستند. فراشناخت شامل دو عامل است: آگاه بودن از مهارتها، راهبردها و منابع مورد نیاز برای انجام اثربخش یک تکلیف و توانایی استفاده از مکانیسمهایی از قبیل برنامهریزی، ارزیابی اثربخشی فعالیتهای در حال اجرا و رفع مشکلات برای تکمیل موفقیتآمیز یک تکلیف.
هرسکو (Hersko) و راید (Reid) گزارش میدهند که مطالعه متغیرهای فراشناختی (یعنی پیشبینی، برنامهریزی، رسیدگی و نظارت) در دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری ممکن است منجر به درک بهتری از چگونگی کارکرد این متغیرها شود و این درک به نوبه خود ممکن است به مداخلههای تعلیم و تربیتی مؤثرتری بینجامد.
در اختلال یادگیری، یادگیری تحصیلی در مهارتهای خواندن، درک مطلب خواندنی، بیان نوشتاری، محاسبات ریاضی و استدلال ریاضی دچار مشکل میشود. افراد مبتلا به این اختلال نارساییهایی در زبان دارند که باعث نقص در بیان شفاهی و درک مطلب شنیداری در آنها میشود. هالاهان و کافمن (Kauffman) اشاره میکنند که دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری معمولا در به خاطر سپردن محرکهای شنیداری و دیداری مشکل دارند.
دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری نارساییهای بارزی در حافظه کوتاهمدت نشان میدهند. تحقیقات نشان میدهند که برخی از دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری دچار نارساییهای فراشناختی هستند. فراشناخت شامل دو عامل است: آگاه بودن از مهارتها، راهبردها و منابع مورد نیاز برای انجام اثربخش یک تکلیف و توانایی استفاده از مکانیسمهایی از قبیل برنامهریزی، ارزیابی اثربخشی فعالیتهای در حال اجرا و رفع مشکلات برای تکمیل موفقیتآمیز یک تکلیف.
هرسکو (Hersko) و راید (Reid) گزارش میدهند که مطالعه متغیرهای فراشناختی (یعنی پیشبینی، برنامهریزی، رسیدگی و نظارت) در دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری ممکن است منجر به درک بهتری از چگونگی کارکرد این متغیرها شود و این درک به نوبه خود ممکن است به مداخلههای تعلیم و تربیتی مؤثرتری بینجامد.