جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی اختیارات شاعری در اوزان شعر

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته کارگاه شعر توسط SPEED با نام اختیارات شاعری در اوزان شعر ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 162 بازدید, 12 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته کارگاه شعر
نام موضوع اختیارات شاعری در اوزان شعر
نویسنده موضوع SPEED
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط SPEED
موضوع نویسنده

SPEED

سطح
0
 
● همیار کتاب ○
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست کتاب
ویراستار انجمن
ناظر کتاب
ناظر تایید
گوینده آزمایشی
مولف تیم روزنامه
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Oct
1,059
2,820
مدال‌ها
2
3- ابدال: آوردن یک هجای بلند (-) به جای دو هجای کوتاه است.

پرکاربرد ترین نوع ابدال، زمانی است که شاعر در رکن آخر مصراع، به جای «فعلن» از «فع لن» استفاده می کند.



«جان گدازی اگر به آتش عشق / عشق را کیمیای جان بینی»

1) -UU / -U-U / --U-

2) - - / -U-U / --U-

وزن این بیت، «فعلاتن مفاعلن فعلن» می باشد که در تقطیع شماره 1، مشهود است. تقطیع شماره 2، مربوط به مصراع دوم است و در قیاس با تقطیع اولی، می بینم که در رکن آخر، دو هجای کوتاه را به یک هجای بلند تبدیل کرده است.



گاهی شاعر در میان مصراع، به جای دو هجای کوتاه کنار هم، یک هجای بلند می آورد:

«نَماند تیری در ترکش قضا که فلک / سوی دلم به سرانگشت امتحان نگشود»

1) -UU / -U-U / --UU / -U-U

2) -UU / -U-U / --- / -U-U

این بیت در وزن «مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن» سروده شده است که تقطیع شماره 1، تقطیع اصلی بیت است. اما اگر مصراع اول را تقطیع کنیم، به تقطیع شماره 2 می رسیم. اگر به رکن دوم آن ها توجه کنید، می بینید که دو هجای کوتاه تبدیل به یک هجای بلند شده اند. (به عبارت دیگر، شاعر به جای «فعلاتن» از «مفعولن» استفاده کرده است.)
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: za-wrde
موضوع نویسنده

SPEED

سطح
0
 
● همیار کتاب ○
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست کتاب
ویراستار انجمن
ناظر کتاب
ناظر تایید
گوینده آزمایشی
مولف تیم روزنامه
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Oct
1,059
2,820
مدال‌ها
2
نکته تستی در تشخیص این اختیار: در 90 درصد موارد، سوال از مورد اولی (یعنی اینکه در رکن آخر از فع لن به جای فعلن استفاده شود) مطرح می شود. برای تشخیص سریع، ابتدا وزن بیت را به دست آورید، اگر رکن آخر آن «فعلن» بود؛ به آن مشکوک شوید. بعد از آن به رکن آخر دو مصراع توجه کنید. اگر در رکن آخر، فقط دو هجای بلند «فع لن» بود، با این اختیار رو به رو هستید.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: za-wrde
موضوع نویسنده

SPEED

سطح
0
 
● همیار کتاب ○
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست کتاب
ویراستار انجمن
ناظر کتاب
ناظر تایید
گوینده آزمایشی
مولف تیم روزنامه
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Oct
1,059
2,820
مدال‌ها
2
4- قلب: شاعر به ضرورت وزن می تواند یک هجای بلند و یک هجای کوتاه کنار هم را جا به جا کند. کاربرد این اختیار شاعری فقط در رکن «مفتعلن» و «مفاعلن» می باشد.



«سی*ن*ه خاقانی و غم تا نزند ز وصل دم / دعوی عشق و عاشقی تا ز سگان کیست او؟»

1) -U-U / -UU- / -U-U / -UU-

2) -U-U / -UU- / -UU- / -UU-

وزن این بیت، «مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن» می باشد که در تقطیع شماره 1، مشهود است. اما در تقطیع 2، که مربوط به مصراع اول است، می بینیم که شاعر در رکن دوم، به جای اینکه از «مفاعلن» استفاده کند، از «مفتعلن» استفاده کرده است.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: za-wrde
بالا پایین