آسو
سطح
0
مهمان
- Jul
- 310
- 779
- مدالها
- 2
مقدمه
اگر چه «نقد ادبي در دورۀ ما ضعيف و بيمارگونه است»(زرينكوب،1361: 9) اما بدتر از آن وضعيت نقد كتابهاي كودكان است. در كشور ما نقد آثار كودكان و نوجوانان چنان در محاق قرار گرفته كه گويي وجود خارجي ندارد. انگار از نظر مردم ما دانش نقد حق ورود به اين محدوده را ندارد. بايد پرسيد كه: نقد ادبي ما از روي ضعف به ادبيات كودكان نميپردازد يا اين مقوله چنان سخيف پنداشته ميشود كه منتقدان سراغ آن نميروند؟ آيا هيچ ملتي ادبيات كودكانش را سخيف و بيارزش ميداند؟ اگر چنين مردمي در جايي از جهان وجود داشته باشند آيا ضعف و كممايگي ادبيات كودكان در آنجا به خود بزرگسالان برنميگردد؟ همه ميدانيم كه ادبيات كودكان،نه ساختۀ كودكان كه پرداختۀ بزرگسالان است و كودكان فقط نقش خواننده را بر عهده دارند. پس هر گونه ضعفي كه در اينجا ديده شود محصول سستي و كممايگي شاعران، نويسندگان و منتقدان بزرگسال است.
اگر چه «نقد ادبي در دورۀ ما ضعيف و بيمارگونه است»(زرينكوب،1361: 9) اما بدتر از آن وضعيت نقد كتابهاي كودكان است. در كشور ما نقد آثار كودكان و نوجوانان چنان در محاق قرار گرفته كه گويي وجود خارجي ندارد. انگار از نظر مردم ما دانش نقد حق ورود به اين محدوده را ندارد. بايد پرسيد كه: نقد ادبي ما از روي ضعف به ادبيات كودكان نميپردازد يا اين مقوله چنان سخيف پنداشته ميشود كه منتقدان سراغ آن نميروند؟ آيا هيچ ملتي ادبيات كودكانش را سخيف و بيارزش ميداند؟ اگر چنين مردمي در جايي از جهان وجود داشته باشند آيا ضعف و كممايگي ادبيات كودكان در آنجا به خود بزرگسالان برنميگردد؟ همه ميدانيم كه ادبيات كودكان،نه ساختۀ كودكان كه پرداختۀ بزرگسالان است و كودكان فقط نقش خواننده را بر عهده دارند. پس هر گونه ضعفي كه در اينجا ديده شود محصول سستي و كممايگي شاعران، نويسندگان و منتقدان بزرگسال است.