Puyannnn
سطح
4
مهمان
- Sep
- 13,512
- 21,981
- مدالها
- 3
زمان زیادی به برگزاری سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران باقی نمانده، نمایشگاهی که قرار بود در شهر آفتاب برپا شود، اما محل برگزاری آن به مصلی تغییر یافت. با این وجود اکنون شنیده میشود برخی ناشران برای حمایت از صنف کتابفروشان در این رویداد فرهنگی شرکت نخواهند کرد.
اگر میزان اهمیت و اعتبار هر موضوعی را صرفا با استقبالی که از آن میشود بسنجیم، احتمالا نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را باید محبوبترین و مهمترین رویداد فرهنگی کشور دانست. نه تغییر محل برگزاری نمایشگاه، نه گرانی کاغذ و قیمت کتاب، نه کشمکشها و جناحبندیهای سیاسی، نه صدور یا عدمصدور مجوز برای برخی کتابها و تقریبا نه هیچ دلیل، شخص و رخداد دیگری در طول سی و اندی سال گذشته از جذابیت این رویداد فرهنگی برای عامه مردم و نسلهای مختلف نکاسته و جایگاه آن را تضعیف نکرده است.
با این حال، همواره از زوایای مختلف انتقادهایی به نمایشگاه کتاب وارد بوده و اهل فن - اعم از ناشر و کتابفروش و نویسنده و مترجم - و حتی خوانندگان عادی که بازدیدکننده نمایشگاه هستند، به ماهیت نمایشگاه یا حداقل بخشی از آن نقد داشتهاند؛ ازجمله انتقادهایی که از نمایشگاه کتاب میشود این است که نمایشگاه به جای آنکه - همچون نامش - محل نمایش و معرفی آثار ناشران و فرصتی برای تعامل نویسندگان و مترجمان با مخاطبان باشد، به فروشگاه بزرگی بدل شده که سهم عمدهای از بودجه محدود کتابخوانان ایرانی برای خرید کتاب را میبلعد و به این ترتیب در حق حلقههای واسط میان ناشر و خواننده یعنی فروشندگان کتاب جفا میکند. فروشندگان کتاب و حتی برخی از ناشران معتقدند که خریداران نمایشگاه بخش عمدهای از نیازشان را از نمایشگاه تامین میکنند و در طول ماههای بعد از برگزاری نمایشگاه و معمولا تا مهرماه که زمان بازگشایی مدارس و دانشگاههاست، فروش کتابفروشان افت میکند و در تامین هزینههایشان به زحمت میافتند. به همین دلیل برخی از ناشران برای حمایت از کتابفروشان از حضور در نمایشگاه خودداری میکنند، اما آیا واقعا نمایشگاه کتاب بر کسبوکار کتابفروشان تأثیر منفی دارد؟
اگر میزان اهمیت و اعتبار هر موضوعی را صرفا با استقبالی که از آن میشود بسنجیم، احتمالا نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را باید محبوبترین و مهمترین رویداد فرهنگی کشور دانست. نه تغییر محل برگزاری نمایشگاه، نه گرانی کاغذ و قیمت کتاب، نه کشمکشها و جناحبندیهای سیاسی، نه صدور یا عدمصدور مجوز برای برخی کتابها و تقریبا نه هیچ دلیل، شخص و رخداد دیگری در طول سی و اندی سال گذشته از جذابیت این رویداد فرهنگی برای عامه مردم و نسلهای مختلف نکاسته و جایگاه آن را تضعیف نکرده است.
با این حال، همواره از زوایای مختلف انتقادهایی به نمایشگاه کتاب وارد بوده و اهل فن - اعم از ناشر و کتابفروش و نویسنده و مترجم - و حتی خوانندگان عادی که بازدیدکننده نمایشگاه هستند، به ماهیت نمایشگاه یا حداقل بخشی از آن نقد داشتهاند؛ ازجمله انتقادهایی که از نمایشگاه کتاب میشود این است که نمایشگاه به جای آنکه - همچون نامش - محل نمایش و معرفی آثار ناشران و فرصتی برای تعامل نویسندگان و مترجمان با مخاطبان باشد، به فروشگاه بزرگی بدل شده که سهم عمدهای از بودجه محدود کتابخوانان ایرانی برای خرید کتاب را میبلعد و به این ترتیب در حق حلقههای واسط میان ناشر و خواننده یعنی فروشندگان کتاب جفا میکند. فروشندگان کتاب و حتی برخی از ناشران معتقدند که خریداران نمایشگاه بخش عمدهای از نیازشان را از نمایشگاه تامین میکنند و در طول ماههای بعد از برگزاری نمایشگاه و معمولا تا مهرماه که زمان بازگشایی مدارس و دانشگاههاست، فروش کتابفروشان افت میکند و در تامین هزینههایشان به زحمت میافتند. به همین دلیل برخی از ناشران برای حمایت از کتابفروشان از حضور در نمایشگاه خودداری میکنند، اما آیا واقعا نمایشگاه کتاب بر کسبوکار کتابفروشان تأثیر منفی دارد؟