جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

متفرقه بررسی سه دیدگاه در رابطه با دانش عمومی و علمی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته جامعه شناسی توسط حیفآ؛ با نام بررسی سه دیدگاه در رابطه با دانش عمومی و علمی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 272 بازدید, 2 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته جامعه شناسی
نام موضوع بررسی سه دیدگاه در رابطه با دانش عمومی و علمی
نویسنده موضوع حیفآ؛
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط حیفآ؛
موضوع نویسنده

حیفآ؛

سطح
1
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Feb
1,023
4,587
مدال‌ها
3
دانش عمومی و دانش علمی به صورت متباین



در این دیدگاه، تفاوت دانش علمی با دانش عمومی در روش آنهاست. دانش علمی تنها از راه حس و تجربه و به صورت نظاممند بهدست میآید ولی دانش عمومی، دانش حاصل از زندگی افراد است که از راه جامعه پذیری و فرهنگ پذیری بهدست میآید. دانش علمی تجربی راه کشف واقعیت و تنها دانش معتبر است. دانش عمومی در مقابل دانش علمی از ارزش ناچیزی برخوردار است. دانش علمی برای حفظ هویت خود باید از ورود دانش عمومی به قلمرو علم جلوگیری کند.
 
موضوع نویسنده

حیفآ؛

سطح
1
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Feb
1,023
4,587
مدال‌ها
3
به صورت عموم‌و خصوص مطلق


این دیدگاه در تقابل با رویکرد اول، این ادعا را که
دانش علمی، راه کشف واقعیت و دانش عمومی، دانش حاصل از زندگی است انکار میکند و همه دانشها را دانش حاصل از زندگی میداند. دانشها کشف وَ بازخوانی واقعیت نیستند، بلکه خلق و بازسازی آن هستند که انسانها برای سامان دادن به زندگی خود تولید میکنند. برتری دانش تجربی بر دانش حاصل از زندگی را بیاعتبار میداند و بهعکس دانش عمومی را پایه و اساس هرگونه دانشی از جمله دانش تجربی میداند. در برخی از نحله های این دیدگاه، مرز دانش علمی و دانش عمومی فرو میپاشد.
 
موضوع نویسنده

حیفآ؛

سطح
1
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Feb
1,023
4,587
مدال‌ها
3
به صورت عموم و خصوص من وجه


در این دیدگاه دانش علمی به دانش تجربی محدود
نمیشود بلکه دانشهای فراتجربی مانند دانشهای
عقالنی و وحیانی را نیز شامل میشود که هر کدام
مالک سنجش و اعتباریابی خاص خود را دارد.
دانش عمومی نیز دانش غیر موثق و نامعتبر نیست، بلکه کموبیش در آن دانشهای حقیقی و صحیح نیز وجود دارد. دانش علمی به دلیل امکان اعتباریابی، نسبت به دانش عمومی از اعتبار بیشتری برخوردار است. دانش علمی ضمن ریشه داشتن در دانش عمومی، امکان انتقاد از دانش عمومی و تصحیح آن را دارد. دانش عمومی و دانش علمی رابطه متقابل دارند. بر یکدیگر اثر گذاشته و از هم اثر میپذیرند و به مرور متناسب میشوند. از این رو هر دانش علمی، با هر دانش عمومی سازگار نیست.
 
بالا پایین