Puyannnn
سطح
4
مهمان
- Sep
- 13,532
- 22,013
- مدالها
- 3
برنده جایزه دومین دوره کتاب سال فارس گفت:درحال حاضر کتابهای متعددی از نویسندگان مختلف منتشر میشود و نیاز است که با نظارت بر محتوای کتابها از نویسندگان توانمند و آثار باارزش حمایت شود.
زهرا السادات قریشی اظهار کرد:کتاب نوشتن هنر نیست، کتاب خوب نوشتن هنر است و یک نویسنده برای اینکه بتواند کتاب خوبی را تألیف کند و بدون دغدغه به فعالیتهای خود در این عرصه ادامه دهد، نیاز به حمایت و تأمین مالی دارد. نویسندگان توانمند نباید برای انتشار کتاب خود دغدغهای داشته باشند.
قیمت کتاب و شرایط اقتصادی مردم
قریشی افزود: در دو سال اخیر شاهد افزایش بیرویه قیمت کتابها بودهایم. این در حالیست که بسیاری از مردم در شرایط نامطلوبی از نظر اقتصادی قرار دارند.
این پژوهشگر اضافه کرد: وضعیت اقتصادی مردم در شرایط کنونی اجازه نمیدهد که کتاب را به عنوان یک کالای فرهنگی خریداری کنند. برای حل این مشکل مسئولین میتوانند بخشی از بودجه دولت را به حمایت از چاپ و انتشار کتاب اختصاص دهند تا مردم بتوانند این کالای فرهنگی را که نقش بسیاری در تعالی جامعه دارد با قیمت مناسبتری خریداری کنند.
فضای مجازی و تغییر ذائقه کتابخوانی
وی گفت: فضای مجازی هم ذائقه مردم را تغییر داده است. در حال حاضر اغلب مردم زمان زیادی را به بیهودگی در فضای مجازی سپری میکنند اما حاضر نیستند کتابی خریداری کنند و بخوانند.
قریشی بیان کرد: فضای مجازی باعث شده ذهن بیشتر مردم به مطالعه متون کوتاه عادت کند، به گونهای که اکثر افراد حوصله خواندن متنهای طولانی و کتاب حجیم را ندارند.
وی عنوان کرد: دسترسی به پیدیاف(pdf) کتابها در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی نیز موجب شده مردم تمایل کمتری به خرید کتاب داشته باشند. برخی هم تنها به خرید کتاب یا دانلود پیدیاف کتابها اکتفا میکنند. در واقع آنها زمانی را به خواندن کتابهایی که دانلود یا خریداری کردهاند اختصاص نمیدهند.
نبود تبلیغات در حوزه نشر
قریشی نبود تبلیغات در حوزه نشر را از دیگر معضلات نویسندگان قلمداد کرد و گفت: تبلیغات در خوری برای معرفی کتابهایی که منتشر میشوند و نویسندگان آنها، انجام نمیشود. در گذشته صدا و سیما برنامهای را به معرفی کتاب سال اختصاص داده بود اما در حال حاضر هیچگونه حمایتی از کتابهای منتشر شده صورت نمیگیرد. در صورتی که تبلیغ کتاب، آینده فرهنگی کشور را تضمین میکند.
زهرا السادات قریشی اظهار کرد:کتاب نوشتن هنر نیست، کتاب خوب نوشتن هنر است و یک نویسنده برای اینکه بتواند کتاب خوبی را تألیف کند و بدون دغدغه به فعالیتهای خود در این عرصه ادامه دهد، نیاز به حمایت و تأمین مالی دارد. نویسندگان توانمند نباید برای انتشار کتاب خود دغدغهای داشته باشند.
قیمت کتاب و شرایط اقتصادی مردم
قریشی افزود: در دو سال اخیر شاهد افزایش بیرویه قیمت کتابها بودهایم. این در حالیست که بسیاری از مردم در شرایط نامطلوبی از نظر اقتصادی قرار دارند.
این پژوهشگر اضافه کرد: وضعیت اقتصادی مردم در شرایط کنونی اجازه نمیدهد که کتاب را به عنوان یک کالای فرهنگی خریداری کنند. برای حل این مشکل مسئولین میتوانند بخشی از بودجه دولت را به حمایت از چاپ و انتشار کتاب اختصاص دهند تا مردم بتوانند این کالای فرهنگی را که نقش بسیاری در تعالی جامعه دارد با قیمت مناسبتری خریداری کنند.
فضای مجازی و تغییر ذائقه کتابخوانی
وی گفت: فضای مجازی هم ذائقه مردم را تغییر داده است. در حال حاضر اغلب مردم زمان زیادی را به بیهودگی در فضای مجازی سپری میکنند اما حاضر نیستند کتابی خریداری کنند و بخوانند.
قریشی بیان کرد: فضای مجازی باعث شده ذهن بیشتر مردم به مطالعه متون کوتاه عادت کند، به گونهای که اکثر افراد حوصله خواندن متنهای طولانی و کتاب حجیم را ندارند.
وی عنوان کرد: دسترسی به پیدیاف(pdf) کتابها در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی نیز موجب شده مردم تمایل کمتری به خرید کتاب داشته باشند. برخی هم تنها به خرید کتاب یا دانلود پیدیاف کتابها اکتفا میکنند. در واقع آنها زمانی را به خواندن کتابهایی که دانلود یا خریداری کردهاند اختصاص نمیدهند.
نبود تبلیغات در حوزه نشر
قریشی نبود تبلیغات در حوزه نشر را از دیگر معضلات نویسندگان قلمداد کرد و گفت: تبلیغات در خوری برای معرفی کتابهایی که منتشر میشوند و نویسندگان آنها، انجام نمیشود. در گذشته صدا و سیما برنامهای را به معرفی کتاب سال اختصاص داده بود اما در حال حاضر هیچگونه حمایتی از کتابهای منتشر شده صورت نمیگیرد. در صورتی که تبلیغ کتاب، آینده فرهنگی کشور را تضمین میکند.