جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی تعلیق

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته جمع‌آوری نکات توسط نهال رادان با نام تعلیق ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 525 بازدید, 10 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته جمع‌آوری نکات
نام موضوع تعلیق
نویسنده موضوع نهال رادان
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط نهال رادان
موضوع نویسنده

نهال رادان

سطح
5
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
1,274
3,390
مدال‌ها
7
استفاده از هنر تعلیق

تعلیق یکی از مهم‌ترین عناصر داستانه. حتما ازش استفاده کنید.
تعلیق با معلق بودن هم‌ریشه‌ست. یعنی معلق نگه داشتن خواننده در وضعیتی حساس که ندونه آخرش چی می‌شه.

هنر ایجاد تعلیق ترکیبی از پیش‌بینی و اطمینان نداشتنه.

چطور تعلیق ایجاد کنیم؟🤔

۱. اگه توی داستان‌تون اتفاقات پشت سر هم و بی‌وقفه اتفاق بیفتن، دیگه خواننده فضا و فرصت کافی برای انتظار و دلهره رو نداره.

۲. مسئله‌ی حل‌شده رو کش بدید.
مثلا شخصیت صدای پا بشنوه و فکر کنه دزد توی خونه‌ست. ولی وقتی پایین می‌ره، می‌بینه پنجره بازه و صدای باد بوده.
مسئله حل شده. ولی شما می‌تونین با نشون دادن چند قطره خون پایین پنجره، مسئله رو ادامه بدید. شخصیت متوجه نشده خطر جدی‌ای در کاره؛ نکنه وضعیت بد بشه؟

۳. فشار زمانی ایجاد کنید. انواع مهلت‌ها:
👈مهلت بیرونی: مهلت‌هایی از طرف عوامل خارجی مثل روز دادگاه یا سیاره‌ای که در روز مشخصی با زمین برخورد خواهد کرد.
👈مهلت درونی: مهلت‌هایی که از طرف خود شخصیت ایجاد شدند مثل کم کردن وزن در مدت زمان مشخص.

و راه‌های زیاد دیگه که به مرور گذاشته خواهند شد.
 
موضوع نویسنده

نهال رادان

سطح
5
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
1,274
3,390
مدال‌ها
7
🌈
موضوع: تعليق 👁

داستان‌هايتان را با تعليق شروع کنيد و خواننده را به دنبال خود بکشانيد.

استفاده درست و مناسب از تعليق، داستان شما را پرکشش و جذاب خواهد کرد و باعث خواهد شد که خواننده کنجکاو آرام و قرار نداشته باشد و تا پايان داستان کتاب را زمين نگذارد.

مثال:
- درسته، من يه عجيب‌الخلقه‌ام.
- وقتی در به صدا در آمد، اسلحه‌ام را بيرون کشيدم و منتظر ماندم.
- روزی که پرواز را ياد گرفتم، فقط سه سال داشتم.
- روژان چيزهايی را می‌ديد که دخترهای ديگر نمی‌ديدند.
- وقتی وارد کلاس شدم، خانم نودل روی سرش معلق زده بود.
 

Puyannnn

سطح
4
 
مهمان
Sep
13,512
21,981
مدال‌ها
3
اگر می خواهید خوانندگان شما غرق خواندن کتاب شما شوند، یا کتاب بعدی شما را تهیه کنند، باید مطالب جذابی به داستان خود اضافه کنید.


تعلیق
یک وسیله قصه گویی موثر برای حفظ علاقه مخاطب به یک داستان است. همانطور که در رمان، داستان کوتاه، فیلمنامه یا نمایشنامه خود از آن استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که بهترین نویسندگان از آن به عنوان راهی برای پیشبرد داستان استفاده می کنند. آنها نمی توانند جایگزین رشد شخصیت و یک داستان کلی جذاب شوند، اما این ویژگی های نوشته شما را تکمیل می کنند. تعلیق ها هیجان ایجاد می کنند و احساس فوریت را منتقل می کند و باعث مشود که مخاطب برای داستان انرژی و زمان بگذارد.
 

Puyannnn

سطح
4
 
مهمان
Sep
13,512
21,981
مدال‌ها
3
7 نکته در مورد ایجاد تعلیق ها در داستان
آنها خوانندگان را هیجان زده می کنند، اما نوشتن آنها نیاز به مهارت و تمرین دارد. در اینجا هفت نکته و تکنیک نوشتن وجود دارد که می توانید از آنها برای اطمینان از تأثیر بیشتر فیلمنامه یا تغییرات کتاب خود و حفظ علاقه بیننده یا خواننده خود استفاده کنید:

1. اطلاعات کلیدی را از خواننده دریغ کنید
سعی کنید از نقطه نظر شخصیتی که همه اطلاعات را نمی داند روایت کنید.

2. در تجربه حسی قهرمان داستان ثابت بمانید
بگذارید همانطور که شخصیت تعلیق ها را تجربه می کند، تماشاگران نیز آنرا تجربه کنند. دیدگاه شخصیت همواره احساس فوریت را افزایش می دهد.

3.هر فصل را مختصر نگه دارید و توضیحات اضافی را حذف کنید.
یک نقطه عطف یا تعلیق بزرگ را می توان با جزئیاتی که در جای دیگری از فصل مناسب تر است سیراب کرد. انتهای فصل باید محکم باشد.

4. صحنه های تعلیق خود را بر شخصیت اصلی خود متمرکز کنید
اگر چرخش طرح یا تغییر هیجان انگیز در خط داستان بر شخصیت اصلی متمرکز شود تا یک شخصیت بد یا جانبی، خواننده به احتمال زیاد تمایل به دنبال کردن فصل بعدی خواهد داشت.

5. طرح کلی خود را متمایز نگه دارید
فصل ها را با یک نقطه عطف برای یک طرح کلی خاص به پایان برسانید و خطوط دیگر طرح را در جای دیگر بیان کنید.
به یاد داشته باشید که یک تعلیق خراب کننده نیست.

6. همانطور که مهارت نوشتاری خود را توسعه می دهید، سعی کنید پایان فصل را بنویسید که پیش گویی کننده است و انتظار را ایجاد می کند، اما هیچ اطلاعاتی را خراب نکنید که می تواند برای پایان نهایی ذخیره شود - خواه این صحنه نهایی باشد، درگیری نهایی، یا در مورد تلویزیون، یک فصل پایانی.

7.از مرور دوباره به عنوان تعلیق استفاده کنید
آنها در صورت افشای اطلاعات جدیدی که بر عملکرد کنونی داستان تأثیر می گذارد، می توانند تغییرات خوبی ایجاد کنند. به این ترتیب، یک مرور دوباره نهایی که به درستی ساخته شده باشد می تواند با تعریف تعلیق مطابقت داشته باشد.
 
موضوع نویسنده

نهال رادان

سطح
5
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
1,274
3,390
مدال‌ها
7
هیجان در داستان را چرا لازم داریم؟ آیا اصلا لزومی به هیجان در داستان هست؟ چگونه نویسنده می تواند این هیجان را به خواننده منتقل کند؟ در پاسخ: هیجان یکی از ابزارهای همراه کردن خواننده در داستان است. شما باید بتوانی داستانت را طوری بنویسی که بدون آنکه به نامت ( معروف یا غیر معروف ) توجهی شود ، داستانت را خواننده تا پایان بخواند یا چند بار بخواند و لذت مجدد ببرد یا با چند بار خوانش متوجه لایه های پنهان اثر شما به عنوان نویسنده شود. هیجان بر اثر غلبه بر کسالت خوننده به وجود می اید. غلبه بر چه؟ بر:
1- یکنواختی داستان
2- تکراری بودن سوژه
3_ بی اهمیت بودن و عدم ارتباط موضوع با علایق خواننده
4_ قابل حدس بودن نویسنده و صرفنظر از ادامه خوانش اثر شما
5- مکانیکی بودن اثر شما و بی روح بودن داستان
6_ عدم هضم داستان و کند شدن خوانش
7_ فقدان حادثه در داستان
8_ زیاد بودن حادثه ها و گیج شدن خواننده و رها کردن کار.
دلایلی دیگر هم می توان برای کسالت داستان شما بیان کرد. کسالت در اینجا یعنی بی حوصله کردن و تصمیم خواننده در ذهنش برای بسن کتاب و واگذار کردن خوانش داستان به وقتی دیگر
 
موضوع نویسنده

نهال رادان

سطح
5
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
1,274
3,390
مدال‌ها
7
داستان بدون گره وجود ندارد

داستان بابرهم خوردن تعادل زندگی داخل داستان شروع می شود. عدم تعادل یا خلاف آمد عادت.
اما:
همیشه گره ها رو و آشکار و به شکل اتفاق نیستند.
گاهی مفهومی هستند.
مثلا نگاه کردن به آبنه و گریه کردن یک زن
مثل شعر فروغ فرخراد به نام وهم سبز:

تمام روز در آینه گریه می کردم....حتما آن را بخوانید
 

MHP

سطح
10
 
[ معاونت کل ]
پرسنل مدیریت
معاونت کل انجمن
نویسنده افتخاری انجمن
Aug
6,327
46,984
مدال‌ها
23
جایگاه تعلیق در رمان کجاست؟

این اصطلاحی است که در داستان‌های تریلر، معمایی و یا انواع جنایی به آن بر می‌خوریم. تعلیق در اصل همان سوالی است که نویسنده در ذهن خواننده ایجاد می‌کند و در پاراگراف بعد، صفحه بعد یا فصل بعد به آن پاسخ می‌دهد. البته گاهی هم خواننده برای چرای بزرگ خود جوابی نمی‌بیند.

اما تعلیق در رمان‌های جنایی به آن عدم قطعیت، تردید، نگرانی و اضطرابی اطلاق می‌شود که خوانش متن داستان در خواننده می‌آفریند. در واقع، تعلیق یک لذت ناخوشایند در رمان‌های پرماجراست؛ به‌ویژه تریلرهای روانشناختی. در حالت عادی، هیچ‌ک.س نمی‌خواهد نگرانی، ترس، دلهره و زندگی پر خطر را تجربه کند اما در داستان یا رمان تعلیق، این‌طور نیست. همه این عوامل، گره‌هایی هستند که داستان جنایی به آن نیاز دارد. خواننده می‌خواهد با اتفاق وقایع در آینده مبهوت شود. اگر یک نویسنده جنایی نتواند تنش و اضطراب را در یک داستان معمایی و رازآلود بالا ببرد، قطعاً خواننده کتاب را در همان فصل‌های اولیه خواهد بست. اما این احساس ناخوشایندی که باعث لذت می‌شود، از کجا نشأت می‌گیرد؟ چرا مردم از خواندن این نوع داستان‌ها حظ می‌برند؟
 

MHP

سطح
10
 
[ معاونت کل ]
پرسنل مدیریت
معاونت کل انجمن
نویسنده افتخاری انجمن
Aug
6,327
46,984
مدال‌ها
23
پاسخ این‌جاست که داستان‌های جنایی به ما اجازه می‌دهند به‌صورت مجازی مخاطرات را وارد زندگی خودمان کنیم یا با آنها بازی کنیم. بازی نقطه مقابل افسردگی و جمود است. داستان‌ها فضایی برای ذهن ما ایجاد می‌کنند تا با تصورات فانتزی تفریح کنیم. حتی بدون خواندن داستان‌های جنایی هم ما با خلق قصه و شخصیت وارد تصورات ذهنی خود می‌شویم و از عناصر تعلیق در روند آن استفاده می‌کنیم. البته دنبال‌کردن یک رمان تعلیق، آسان‌ترین نوع بازی با تصورات و تخیلات ذهنی است. در این‌گونه داستان‌ها، عناصر تعلیق فقط در حدی بالا هستند که خواننده درگیر شود نه این‌که تحت تأثیر قرار گیرد. به عبارتی احساس غم، شادی، ناراحتی و یا هیجان خیلی گذرا هستند و خواننده می‌تواند بر آنها غالب شود. چون خود را در یک موقعیت امن می‌بیند. در واقع او خطر را با نوعی فیلتر و به‌صورت غیرمستقیم تجربه می‌کند.
 

MHP

سطح
10
 
[ معاونت کل ]
پرسنل مدیریت
معاونت کل انجمن
نویسنده افتخاری انجمن
Aug
6,327
46,984
مدال‌ها
23
در رمان تعلیق، خواننده جای نویسنده قرار می‌گیرد و با خیالی آرام به تماشای گره‌گشایی می‌نشیند. برای همین، پایان داستان برایش لذت خاصی دارد. در واقع ذهن ما نمی‌تواند مقابل ماجراها و اسرار ناتمام و ناگشوده راضی بماند و مقاومت کند. قطعاً کم پیش آمده اما آیا تا به‌حال شده از خواب یا کابوس بدی بیدار شوید و بخواهید برای چند دقیقه دیگر هم که شده به آن بازگردید تا ماجرا را واضح‌تر ببینید و یا این‌که آن را به آخر برسانید؟ جنایی‌نویس باید خواننده را آنقدر تشنه دانستن ادامه ماجرا باقی بگذارد تا اجباراً به خواندن داستان ادامه دهد و پیاپی ورق بزند. این سوال که «بعد چه خواهد شد؟» باید مرتب در ذهن خواننده بچرخد و او را آرام نگذارد. تعلیق آدرنالین را افزایش می‌دهد و هیجان می‌آفریند. دنباله این هیجان هم فقط لذت است که باقی می‌ماند.
 

MHP

سطح
10
 
[ معاونت کل ]
پرسنل مدیریت
معاونت کل انجمن
نویسنده افتخاری انجمن
Aug
6,327
46,984
مدال‌ها
23
گاهی هم پیش می‌آید که خواننده با نویسنده رقابت می‌کند. به این معنی که به‌نحوی در جلد شخصیت داستان فرو می‌رود تا بتواند زودتر از او گره گشایی کند و پایان را حدس بزند. یا اینکه مثلاً خودش را از دست قاتل نجات دهد. زمانی هم که گمانش به حقیقت می‌پیوندد، خیال می‌کند در یک مسابقه شطرنج مقابل نویسنده به پیروزی رسیده است. من، به خوانندگانی اشاره می‌کنم که نمی‌توانند تعلیق داستان را تحمل کنند و بلافاصله می‌روند فصل آخر کتاب را می‌خوانند و کلید معما اصطلاحاً دستشان می‌آید. از نظر روانی و ذهنی همه این واکنش‌هایی که ذکر کردم، زاییده روح تعلیق بوده و به هم مربوط‌اند. جوهر تعلیق در رمان‌های جنایی ایجاد نگرانی و عدم قطعیت است که همه این واکنش‌های ذهنی را به هم پیوند می‌دهد.
 
بالا پایین