جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی تفاوت فیلمنامه با داستان

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته نمایش‌نامه توسط YASNA.B با نام تفاوت فیلمنامه با داستان ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 530 بازدید, 5 پاسخ و 4 بار واکنش داشته است
نام دسته نمایش‌نامه
نام موضوع تفاوت فیلمنامه با داستان
نویسنده موضوع YASNA.B
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط YASNA.B
موضوع نویسنده

YASNA.B

سطح
7
 
مدیر ارشد بخش فرهنگ و هنر
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
نویسنده حرفه‌ای
کاربر ویژه انجمن
خاطره نویس انجمن
May
3,449
21,497
مدال‌ها
15
فیلمنامه قالبی متفاوت با قصه‌ي ادبی دارد. قصه برای چاپ، انتشار و مطالعه توسط خواننده (بدون هیچ واسطه‌يي) نوشته می‌شود، اما فیلمنامه این‌گونه نیست؛ هر جا هم که این اتفاق بیفتد و فیلمنامه‌يی در قالب کتاب منتشر شود، محدود به مخاطبان خاص خود است، مخاطبانی نظیر دانشجویان رشته‌ي فیلمنامه‌نویسی و منتقدان سینمایی. به همین خاطر فیلمنامه اگر هم چاپ و منتشر شود، تیراژ محدودی خواهد داشت. قالب قصه یک قالب حسی، درونی و ذهنی است.
 
موضوع نویسنده

YASNA.B

سطح
7
 
مدیر ارشد بخش فرهنگ و هنر
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
نویسنده حرفه‌ای
کاربر ویژه انجمن
خاطره نویس انجمن
May
3,449
21,497
مدال‌ها
15
خواننده با مطالعه‌ي قصه و توصيفات آن، شخصيت‌ها را آن‌گونه كه شخصاً برداشت كرده در نظر مجسم مي‌كند، به آن‌ها شكل مي‌دهد و آن‌ها را در ذهن كامل مي‌كند. وقتی می‌گوییم «جلال»، هر ک.س ممکن است تصویر خاصی از صاحب این نام در ذهنش نقش ببندد؛ یکی با شنیدن نام جلال تصویر مردی 50 ساله و مهربان در ذهنش مجسم می‌شود چرا که شخصی با این نام را می‌شناسد، دیگری تصویر فردی جوان، لاغر‌اندام و موذی جلوی چشمش نقش می‌بندد چون او هم شاید با جلال‌نامی در محیط کارش ارتباط داشته باشد و ممکن است نفر سوم جلال را در قالب مردی مقتدر، درشت‌اندام و کمی خشن ببیند كه در این صورت با چنین شخصی در جایی برخورد داشته و آشنا شده است. البته در قصه و رمان اختلاف در این حد نیست، اما به هر حال ميان نویسنده‌ي قصه و رمان و خواننده‌ی آن‌ها یک نوع همکاری در خلق و تصویرسازی شخصیت‌ها و موقعیت‌های داستانی وجود دارد.
 
موضوع نویسنده

YASNA.B

سطح
7
 
مدیر ارشد بخش فرهنگ و هنر
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
نویسنده حرفه‌ای
کاربر ویژه انجمن
خاطره نویس انجمن
May
3,449
21,497
مدال‌ها
15
نویسنده‌ي رمان توضیحاتی درباره‌ي شکل فیزیکی و ظاهری شخصیت‌ها و محل وقوع داستان می‌دهد، اما تصاویر نهایی را خواننده در ذهن خویش خلق می‌کند. به همین خاطر است که وقتی یک رمان با فیلمِ ساخته‌شده از روی همان رمان مقایسه می‌شود، اغلب از مطالعه‌ي رمان لذت بیش‌تری می‌بریم تا مشاهده‌ی فيلم آن، زیرا خود در تصویرسازی رمان دخالت داریم و همه چيز را آن‌طور تجسم می‌کنیم که تجربه‌يی هر چند اندک از آن داریم.
 
موضوع نویسنده

YASNA.B

سطح
7
 
مدیر ارشد بخش فرهنگ و هنر
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
نویسنده حرفه‌ای
کاربر ویژه انجمن
خاطره نویس انجمن
May
3,449
21,497
مدال‌ها
15
رمان حالات درونی شخصیت‌ها، افکار، احساسات و عواطف و خاطرات آن‌ها را با استفاده از توصیفات و توضیحات یک راوی بیان می‌کند، اما در فیلمنامه همه چیز باید شکل عینی و نمایشی داشته باشد. در رمان و داستان راوی می‌تواند بگوید که شخصیت مورد نظر از مشاهده‌ي فلان وضعیت یا شخصیت احساس خوشایندی پیدا می‌کند، دچار نفرت می‌شود و یا سردرد به سراغش می‌آید، ولي در فیلمنامه نمی‌توان به این سادگی عمل کرد؛ آن‌چه در فیلمنامه نوشته می‌شود باید توسط دوربین فیلمبرداری ضبط شود، چه‌طور دوربین می‌تواند سردرد، احساس خوشی یا نفرت را به تصویر بکشد، چه‌طور دوربین می‌تواند نشان دهد که شخصیت مثلاً به یاد اتفاقی که سال پیش برایش رخ داده می‌افتد ؟
 
موضوع نویسنده

YASNA.B

سطح
7
 
مدیر ارشد بخش فرهنگ و هنر
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
نویسنده حرفه‌ای
کاربر ویژه انجمن
خاطره نویس انجمن
May
3,449
21,497
مدال‌ها
15
دوربین فیلمبرداری کنش و واکنش‌ها را ضبط می‌کند، حرکات و رفتار بازیگران و عناصر صحنه را به تصویر می‌کشد و همین‌طور موسیقی و صداهای مختلفِ درون صحنه و گفت‌وگوهای شخصیت‌ها را. پس این احساسات باید به‌واسطه‌ي یکی از این عناصر نشان داده شوند، یعنی یا از طریق گفت‌وگو و دیالوگ، یا صداهای درون صحنه و یا حالات، حرکات و رفتار بازیگران. تعیین هر یک از این‌ها هم جزیی از وظایف نویسنده‌ي فیلمنامه است.
 
موضوع نویسنده

YASNA.B

سطح
7
 
مدیر ارشد بخش فرهنگ و هنر
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
نویسنده حرفه‌ای
کاربر ویژه انجمن
خاطره نویس انجمن
May
3,449
21,497
مدال‌ها
15
فیلمنامه با نمایشنامه نیز تفاوت دارد، چرا که نمایشنامه متنی است محدود به صحنه‌ي تئاتر. در نمایشنامه کفه‌ي ترازوی دیالوگ نسبت به تصویر به مراتب سنگین‌تر است؛ در واقع در نمایشنامه همه‌ی بارِ کار بر دوش گفت‌وگوها قرار دارد، در حالی که در فیلمنامه این‌گونه نیست و ممکن است ما حتی به‌ندرت از دیالوگ استفاده کنیم؛ شاید هم در برخی از فیلم‌ها اصلاً گفت‌وگويی وجود نداشته باشد - همان‌طور که در آغاز در فیلم‌های صامت این‌گونه بود - و شايد دیالوگ و تصویر در فیلمنامه وزن برابری با هم داشته باشند.
 
بالا پایین