جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

آموزشی تفاوت نمایش‌نامه و داستان

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته نمایش‌نامه توسط MAHER با نام تفاوت نمایش‌نامه و داستان ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 639 بازدید, 11 پاسخ و 2 بار واکنش داشته است
نام دسته نمایش‌نامه
نام موضوع تفاوت نمایش‌نامه و داستان
نویسنده موضوع MAHER
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط MAHER
موضوع نویسنده

MAHER

سطح
6
 
「 معاون」
پرسنل مدیریت
معاونت اجرایی انجمن
ناظر کیفی
کاربر ممتاز
Oct
3,263
3,936
مدال‌ها
12
نمایشنامه مجموعه سکانس و پرده هایی است که توسط عواملی چون بازیگر و کارگردان جان می گیرد و حرف می زند بنابر قول سید فیلد نویسنده آمریکایی نمایشنامه و فیلم نامه داستانی است که با تصویر بنا می شود نوشته ای که شخص یا اشخاص را در مکان یا اماکنی در حال انجام کار یا کارهایشان نشان می دهد.

اگر در این تعریف تصویر را به تصویر سازی بدل کنیم، مسلماً می توان گفت این تعریف درباره داستان کوتاه نیز صدق می کند. نمایش نامه تعریف داستان کوتاه که (برشی از زندگیست) را در بر می گیرد بسط و گسترش می یابد و شخصیتش به اشخاص بدل می شود پس مسلماً یک نمایش نامه نویس خوب داستان پرداز خوبی نیز هست گاهی عناصری از دو نوشته هم در قالب تفاوت ها جا می گیرد و هم شباهت ها.
 
موضوع نویسنده

MAHER

سطح
6
 
「 معاون」
پرسنل مدیریت
معاونت اجرایی انجمن
ناظر کیفی
کاربر ممتاز
Oct
3,263
3,936
مدال‌ها
12
1ـ شباهت ها:

عناصری مانند روایت داستان، شخصیت، کشمکش، موقعیت زمانی و مکانی، دیالوگ و مونولوگ، زاویه دید و نقاط عطف و اوج این شباهت ها را به وجود می آورند.
 
موضوع نویسنده

MAHER

سطح
6
 
「 معاون」
پرسنل مدیریت
معاونت اجرایی انجمن
ناظر کیفی
کاربر ممتاز
Oct
3,263
3,936
مدال‌ها
12
الف: روایت داستانی یا قصه: روایت اتفاقی است که برای شخصیت می افتد و حضورش در داستان ونمایش نامه اجتناب ناپذیر است روایت همان نیاز شخصیت است که او را به سوی انتها می کشاند به سوی نتیجه ای که مخاطب قرار است از خواندن داستان یا تماشای فیلم بگیرد روایت سه تقسیم بندی در خور تامل دارد 1ـ نیاز شخصیت که همان ابتدا است. 2ـ تلاش شخصیت برای رفع نیاز که میان داستان است 3ـ رفع نیاز یا گره گشایی توسط شخصیت یا به عبارتی پایان داستان.

این نکته نیز قابل توجه است که چگونگی بیان روایت در دو نوشته متفاوت است.
 
موضوع نویسنده

MAHER

سطح
6
 
「 معاون」
پرسنل مدیریت
معاونت اجرایی انجمن
ناظر کیفی
کاربر ممتاز
Oct
3,263
3,936
مدال‌ها
12
ب: شخصیت: که قلب تپنده داستان و نمایش نامه است بدون شخصیت روایتی و بدون روایت شخصیتی وجود ندارد این دو مکمل و به وجود آورنده همند. آلام رنج ها و شادی های شخصیت است که روایت را به وجود می آورند در واقع این شخصیت است که با عوامل درونی و بیرونی به کشمکش می پردازد تا نتیجه دلخواهش را به دست آورد(البته به متقضا و نوع نوشته به اشخاص نیز تقسیم می شود)
 
موضوع نویسنده

MAHER

سطح
6
 
「 معاون」
پرسنل مدیریت
معاونت اجرایی انجمن
ناظر کیفی
کاربر ممتاز
Oct
3,263
3,936
مدال‌ها
12
ج: کشمکش: این عنصر در وجود و زندگی شخصیت در روایت و در زمان و مکان خود را نشان می دهد و عبارت است از برخورد شخصیت یا شخصیت های اصلی داستان با عمل شخصیت های مخالف و مقابل. کشمکش مشغولیات فکری و ذهنی شخصیت نیز هست که در همه موارد باعث به وجود آمدن تعلیق در روایت می شود یعنی اینکه مخاطب بین دو راهی یا چند راهی می ماند که بالاخره چه می شود چه بر سر شخصیت میآید کشمکش مسئله ای است که داستان درباره آن نوشته می شود.
 
موضوع نویسنده

MAHER

سطح
6
 
「 معاون」
پرسنل مدیریت
معاونت اجرایی انجمن
ناظر کیفی
کاربر ممتاز
Oct
3,263
3,936
مدال‌ها
12
چ: موقعیت زمانی و مکانی: هنگامی که نویسنده طرحی را پرداخت می کند مسلماً به این که این طرح در چه موقعیت زمانی (روز یا شب) و در چه مکانی اتفاق می افتد فکر میکند و بنابر متقضیات داستان و سیلقه خود آن را بنا می نهد زمان و مکان در دو نوشته وجود دارد اما با تفاوت.
 
موضوع نویسنده

MAHER

سطح
6
 
「 معاون」
پرسنل مدیریت
معاونت اجرایی انجمن
ناظر کیفی
کاربر ممتاز
Oct
3,263
3,936
مدال‌ها
12
ح: دیالوگ و مونولوگ: دیالوگ عبارت است از گفت و گوهایی که داستان را پیش می برند اطلاعات را به ببینده منتقل می کنند و شخصیت پردازی را تکمیل می کنند چگونگی استفاده از دیالوگ در داستان و نمایش نامه با توجه به فضا و نیاز نوشته مشخص می شود. نویسنده باید از حشو گفتمانی یا تاتولوژی جلوگیری کند در حشو گفتمانی شخصیت ها مرتب حرف می زنند اما هیچ کمکی به پیشرفت داستان نمی کنند و اطلاعاتی را که باید در اختیار مخاطب نمی دهند.

مونولوگ بیان دل مشغولی شخصیت با خود که به طور متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد در نمایش نامه شخصیت مونولوگ هایی را که نمایش نامه نویس نوشته به طور مستقیم و با خود بیان می کند و میزان موفقیتش بستگی به چگونگی بیانش دارد اما در داستان ممکن است این مونولوگ همان زاویه دید اول شخص باشد (یعنی روایتی که نویسنده از زبان اول شخص تعریف می کند.)
 
موضوع نویسنده

MAHER

سطح
6
 
「 معاون」
پرسنل مدیریت
معاونت اجرایی انجمن
ناظر کیفی
کاربر ممتاز
Oct
3,263
3,936
مدال‌ها
12
خ: زاویه دید: یعنی داستان از دید چه کسی و در چه موقعیتی روایت می شود. موقعیت و انتخاب زاویه دید به راحتی می تواند بر عناصر دیگر تاثیر داشته باشد معمولاً در داستان از سه زاویه دید استفاده می شود که عبارتند از:

1ـ زاویه دید اول شخص: در این زاویه دید واسطه ای به نام نویسنده وجود ندارد و داستان از دید اول شخص بیان می شود نویسنده ناچار است برای حضور راوی در اماکن مختلف منطق لازم را به وجود بیاورد و دانسته ها و ندانسته های را ویش را کاملاً تحت کنترل داشته باشد.



2ـ زوایه دید دانای کل: در این روش نویسنده بدون هیچ واسطه ای به عنوان راوی سوم شخص عمل می کند هر جا که بخواهد می رود به درون افکار و احساسات شخصیت ها سرک می کشد و گاهی درباره آنها به قضاوت می پردازد دانسته ها ی او نامحدود است اما گاهی این دانسته ها را بیان نمی کند.



3ـ زاویه دید دانای کل: محدود که مانند زاویه دید دانای کل است با این تفاوت که داستان از دید یکی از شخصیت ها بیان می شود نویسنده به همراه این شخصیت و از نگاه او ماجرا را دنبال می کند که البته منطق حضور شخصیت راوی در محل های مختلف از نکاتی است که باید رعایت شود در نمایش نامه گاهی دانای کل و گاهی اول شخص روایت را بر عهده می گیرند در هر دو نوشته این زوایا با شخصیت همراهند اما در قالب دو چیز متفاوت صحنه در نمایش نامه و فضا سازی در داستان.
 
موضوع نویسنده

MAHER

سطح
6
 
「 معاون」
پرسنل مدیریت
معاونت اجرایی انجمن
ناظر کیفی
کاربر ممتاز
Oct
3,263
3,936
مدال‌ها
12
د: نقاط عطف و اوج: هنگامی که اتفاقی خاص شخصیت را تکان می دهد و او را به سوی گره گشایی می کشاند سیجانی ترین بخش نوشته به وجود می آید که اوج نام دارد قله ای که شخصیت تصمیم می گیرد که باید چه کند و چه راهی را در پیش بگیرد این اوج در فیلم نامه به نام نقطه عطف تعریف می شود یعنی چیزی که در ماجرا چنگ می اندازد و آن را به سمت دیگری پرتاب می کند شمار نقاط عطف در فیلم نامه بیشتر است تا اوج در داستان ( البته تفاوت این اسامی با هم بسیار کم است و تنها برای روشن تر بودن توضیحات است) این مقوله یکی از مهمترین دستاویزهای نویسنده است که باید با هوشیاری آن را به کار گیرد.
 
موضوع نویسنده

MAHER

سطح
6
 
「 معاون」
پرسنل مدیریت
معاونت اجرایی انجمن
ناظر کیفی
کاربر ممتاز
Oct
3,263
3,936
مدال‌ها
12
2ـ تفاوت ها:

تفاوت های داستان ونمایشنامه بیشتر خود را در نوع بیان روایت صحنه و فضا سازی نشان می دهند و معمولاً در نگاه اول قابل دیدن هستند همچنین در نمایشنامه نویسنده مجبور است از فعل مضارع استفاده کند اما در داستان برای استفاده از افعال محدودیتی وجود ندارد.
 
بالا پایین