- Feb
- 1,023
- 4,587
- مدالها
- 3
هم اکنون این رویکرد، در جهان غرب نیز پذیرفته نیست و با مخالفتهای اساسی متفکران غربی مواجه شده است. وقتی دربارۀ موضوعی، دانش علمی قابل توجهی فراهم میشود، علم ویژهای شکل میگیرد. هر علمی دربارۀ موضوعی خاص
بحث میکند. از اینرو علوم از نظر موضوع متفاوت ً اند؛ مثال پدیدههای طبیعی موضوع علوم فیزیکی و موجودات زنده موضوع علوم زیستی هستند. موضوع علوم اجتماعی چیست؟
در اوایل قرن بیستم میلادی عده ای در جهان غرب پیدا شدند که به جای 《موضوع》 بر 《روش》 علوم تأکید کردند. آنها روش تجربی را تنها روش کسب علم دانستند و گفتند که همۀ علوم باید از یک روش یعنی روش تجربی استفاده کنند.
آنها با این گفته بهتدریج به این برداشت دامن زدند که فقط علم تجربی علم است. آنان سایر علوم مانند فلسفه، اخالق و علوم دینی را غیرعلمی دانستند و علوم انسانی و اجتماعی را فقط در صورتی که از روش تجربی استفاده کنند، علم
تلقی کردند.
بحث میکند. از اینرو علوم از نظر موضوع متفاوت ً اند؛ مثال پدیدههای طبیعی موضوع علوم فیزیکی و موجودات زنده موضوع علوم زیستی هستند. موضوع علوم اجتماعی چیست؟
در اوایل قرن بیستم میلادی عده ای در جهان غرب پیدا شدند که به جای 《موضوع》 بر 《روش》 علوم تأکید کردند. آنها روش تجربی را تنها روش کسب علم دانستند و گفتند که همۀ علوم باید از یک روش یعنی روش تجربی استفاده کنند.
آنها با این گفته بهتدریج به این برداشت دامن زدند که فقط علم تجربی علم است. آنان سایر علوم مانند فلسفه، اخالق و علوم دینی را غیرعلمی دانستند و علوم انسانی و اجتماعی را فقط در صورتی که از روش تجربی استفاده کنند، علم
تلقی کردند.