هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایلهایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کردهاند حذف کنند.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly. You should upgrade or use an alternative browser.
نقد ادبیدلنوشته خاکستر به رنگ ارغوان | اثر مبیناعباسی کاربر رمانبوک
نویسنده عزیز ضمن درود و عرض وقتبخیری خدمت شما
سپاسگذاریم بابت اعتماد شما از نقد آثار خود در انجمن رمان بوک
*لطفا تا قبل از قرارگیری نقد توسط منتقد در این تایپک چیزی ارسال نکنید!
*همچنین پس از ارسال نقد این تایپک به مدت دو روز باز خواهد بود تا شما نظر خود را نسبت به نقد اعلام نمایید!
*در صورتی که از نقد خود ناراضی بودید یا شکایتی از تالار نقد داشتید، میتوانید شکایت خود را ثبت کنید تا مورد بررسی قرار گیرد!
به نام خالق قلم
نقد دلنوشته: خاکستر به رنگ ارغوان
نوشته: گیسو پریشان
عنوان دلنوشته:
عنوان یک دلنوشته باید در نگاه اول طوری باشد که خواننده هرچند کم و ناچیز به موضوع و ژانر دلنوشته پی ببرد. در نگاه اول آنچه از عنوان دلنوشته (خاکستر به رنگ ارغوان) میتوان برداشت کرد ژانر عاشقانه است؛ نگاهی شیفتهوار به معشوقی که شاید عشقی کمرنگ و سرد مانند خاکستر داشته باشد.
عنوان دلنوشته باید از ترکیب کلماتی تشکیل شده باشد که علاوه بر تکراری نبودن، با یکدیگر ترکیب زیبایی ایجاد کرده و جذابیت داشته باشد. عنوان دلنوشته از چهار واژه (خاکستر، به، رنگ و ارغوان) تشکیل شده است. چهار واژهای که در کنار هم عنوانی با حداقل میزان کلیشه را ساخته است و نویسنده در تلاش است در آن از عاشقانههایش به معشوقی بگوید که او را بینهایت دوست دارد. آنقدر که او را با تمام خاکستری بودنش رنگی و زیبا میبیند. عنوان از واژههای سادهای تشکیل شده است که در کنار هم عنوانی جذاب و بدیع را پدید آورده است. استفاده از رنگها در بیان احساسات عاشقانه به زیبایی عنوان افزوده است.
همچنین از آنجا که دلنوشته یک اثر ادبیست بهتر و مناسبتر این است که عنوانی کوتاه و مناسب برای دلنوشته انتخاب شود چرا که در ذهن خواننده ماندگارتر است. اندازه عنوان نسبتا طولانیست. عنوان با ژانر انتخابی نویسنده یعنی عاشقانه ارتباط خوبی دارد و با محتوای دلنوشته و مقدمه هم ارتباط خوبی دارد.
ژانر:
ژانر یک دلنوشته در واقع بیانگر این موضوع است که دلنوشته در چه حیطه و سبکی نگارش شده و چه احساساتی را در بر میگیرد. ژانر انتخابی نویسنده عاشقانه است. انتخابی که کاملا درست و به جاست. نویسنده از معشوقی میگوید که سرد و بیتوجه است و عشق و علاقهای به عاشق ندارد. دلنوشتهها عاشقانه هستند و در عین حال نویسنده از غم بیوفایی معشوق هم میگوید که به همین علت بهتر است به عنوان ژانر دوم ژانر تراژدی هم اضافه شود. ژانر عاشقانه در سراسر دلنوشته و در همه پارتها حضور دارد.
مقدمه:
مقدمه سرآغاز دلنوشته است و باید چکیدهای از احساسات بکار رفته در دلنوشته باشد. نویسنده در مقدمه از عشق شوریدهوارش به معشوق میگوید. اینکه دیوانهوار او را دوست دارد آنقدر که خاکستری وجود او را به رنگ ارغوان میبیند و عطر حضور غایب او را در همه جای خانه استشمام میکند. مقدمه با ژانر عاشقانه ارتباط خوبی دارد و چکیدهای از محتوای دلنوشته است.
مقدمه باید جامع و کامل باشد، به بیانی دیگر اول و پایان حرفهای گفته شده در مقدمه مشخص باشد. در مقدمه نویسنده به عاشقانههای شوریدهوارش نسبت به معشوقی اشاره میکند که یا عاشق نیست و یا عشقی کمرنگ و سرد به او دارد. و خود این را میپذیرد که عاشقانههایش دیوانهوار و بیمنطق است.
مقدمه توسط خود نویسنده نوشته شده است و نویسنده با انتخاب جملات زیبا و مبهم ادبی خود جذابیت خوبی به آن داده است. اندازه مقدمه مناسب و استاندارد است اما نویسنده عزیز میتوانست با یکی دو جمله تاثیرگذار و زیبای دیگر جذابیت بیشتری به مقدمه دلنوشته خود ببخشد.
انسجام:
بین پارتهای یک دلنوشته ادبی میبایست انسجام برقرار باشد. انسجام از لحاظ ادبی، نگارشی و محتوایی بررسی خواهد شد.
انسجام ادبی
انسجام ادبی در همه پارتها دیده میشود، لحن در همه آنها ادبیست و در دلنوشتهها شاهد پرش لحن نیستیم. جز در چند کلمه:
بهش✖️ به آن✔️
چیکار✖️ چهکار یا چکار✔️
دستای تو✖️ دستهای تو✔️
همچنین نویسنده از آرایههای ادبی تشبیه، تناقض، تضاد، مراعاتالنظیر و استعاره در پارتها استفاده کرده است.
انسجام نگارشی
رعایت اصول نگارشی در زیبایی و ظاهر متن تاثیر بسیاری دارد. علائم نگارشی چندان رعایت نشدهاند و گاهی علائم در جای درست خود قرار نگرفتهاند. فاصلهها و نیم فاصلهها رعایت نشدهاند و اشتباهات املایی و تایپی خیلی کم در متن دیده میشود. مثلا:
رغم ⬅️ رقم
بگزار ⬅️ بگذار
ای ⬅️ این
هواییت ⬅️ هواییات
اصلا ⬅️ اصلاً
افعال متناسب با ضمایر انتخاب شدهاند و حجم دلنوشتهها با هم تفاوت چندانی ندارند و تقریبا اندازه هم و بین چهار تا هشت خط هستند.
انسجام محتوایی
انسجام محتوایی در تمامی پارتها دیده میشود. همه پارتها حول یک موضوع یعنی عاشقانههای نویسنده برای معشوقی که سرد و خاکستریست و عاشقانههای یکسویه و شوریدهوار عاشق نوشته شدهاند. محتوای دلنوشتهها با ژانر عاشقانه در ارتباط است.
هدف و محتوا:
هدف و ایده انتخابی نویسنده باید جدید و دور از کلیشه باشد. دلنوشته به موضوع عشق و بیتوجهی معشوق میپردازد. موضوعی که میتوان در اکثر دلنوشتهها آن را مشاهده کرد و کاملا کلیشهایست اما از آنجا که دلنوشتهها بیشتر حول همین موضوع نوشته میشوند، آنچه دلنوشته را از کلیشه دور و در نظر خواننده جذاب میکند قلم نویسنده و به رشته تحریر درآوردن عاشقانهها و بیتوجهی معشوق با استفاده از دیدگاهی نوآورانه است. نویسنده در این اثر سعی کرده است عاشقانههایش را تقدیم معشوقی کند که حتی از او انتظار عشق و همراهی متقابل را ندارد. او تنها عشقی را که در دل دارد به معشوق سرد و بیتوجهش تقدیم میکند و از او خواستهای ندارد جز اینکه این عشق را بپذیرد. چیزی که دلنویس عزیز تحت عنوان رنگهایی متضاد بیان میکند. او عشق خود را ارغوانیرنگ، یعنی رنگی که نماد ارزش و گرانقیمتیست معرفی میکند در برابر معشوقی که خاکستری و سرد است.
بیان نویسنده در به کار بردن رنگها برای نمایش این عاشقانه در نوع خود نوآورانه و جذاب است. همچنین قلم خوب نویسنده در نگارش این موضوع دلنوشته را در نظر مخاطب زیبا و دلنشین کرده است.
دستور زبان و اصول نگارشی:
بهتر است دلنوشته به زبان ادبی نوشته شود چرا که یک اثر ادبیست و این امر باعث زیبایی هرچه بیشتر متن میشود و در انتقال احساسات نویسنده به مخاطب کمک میکند. لحن دلنوشته ادبیست و در همه پارتها رعایت شده است.
نویسنده گاهی میتواند برای زیبایی بیشتر دلنوشته خود جای ارکان جمله را جابهجا کند. در این اثر، نویسنده گاهی از تغییر مکان فعل و آوردن آن در ابتدای جمله برای زیباتر کردن جملات خود و بالا بردن بار ادبیشان استفاده کرده است.
دستور ادبی:
استفاده از آرایههای ادبی در دلنوشته بار معنایی ایجاد و همچنین زیبایی و تاثیرگذاری آن را بر مخاطب بیشتر میکند. دلنوشته زبان ادبی دارد و نویسنده تقریبا در همه پارتها و به صورت مدوام از آرایههای تشبیه و استعاره استفاده کرده است. به طور مثال تشبیه (وجود تو اقیانوسیست) یا اضافه تشبیهی ( موج نگاهت)، استعاره (قصر ارغوانی) که تشبیه عشقی که در دل عاشق است به قصری خوش رنگرو است. همچنین آرایه تناقض در عبارت (خود بهشت بودی در آغوش ابلیس) بین کلمات بهشت و ابلیس و بین دو کلمه (بهشت و جهنم) آرایه تضاد و در کلمات آسمان و زمین آرایه مراعاتالنظیر وجود دارد.
حضور متناسب آرایههای ادبی در دلنوشته کاملا به چشم میآید و نویسنده به خوبی از آنها برای زیبایی و تاثیرگذاری دلنوشته خود استفاده کرده است.
استفاده از کلمات جدید و متنوع به دلنوشته روح تازهای میبخشند و باعث زینت دلنوشته میشوند. نویسنده در اثر خود به خوبی به بازی با کلمات متنوع پرداخته است. استفاده از کلمات و یا عبارات اضافی و توصیفی مانند: ( هواییات)، (آتش جانم)، (ارغوانیترین) و... به زیبایی دلنوشته افزوده است.