هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایلهایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کردهاند حذف کنند.
بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود.
https://t.me/iromanbook
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly. You should upgrade or use an alternative browser.
بسمه تعالی
نویسنده عزیز ضمن درود و عرض وقتبخیری خدمت شما
سپاسگذاریم بابت اعتماد شما از نقد آثار خود در انجمن رمان بوک
*لطفا تا قبل از قرارگیری نقد توسط منتقد در این تایپک چیزی ارسال نکنید!
*همچنین پس از ارسال نقد این تایپک به مدت دو روز باز خواهد بود تا شما نظر خود را نسبت به نقد اعلام نمایید!
*در صورتی که از نقد خود ناراضی بودید یا شکایتی از تالار نقد داشتید، میتوانید شکایت خود را ثبت کنید تا مورد بررسی قرار گیرد!
عنوان یک دلنوشته باید در نگاه اول طوری باشد که خواننده هرچند کم و ناچیز به موضوع و ژانر دلنوشته پی ببرد همچنین عنوان دلنوشته باید از ترکیب کلماتی که تشکیل شده باشد که علاوه بر تکراری نبودن، با یکدیگر ترکیب زیبایی ایجاد کرده و جذابیت داشته باشد. عنوانی که دلنویس برگزیده " دادگری مستوره" است. این عنوان از دوکلمه دادگری + مستوره تشکیل شده است. که کلمه دادگری به معنای عدالت و دادمندی است کلمهای بدون کلیشه و معادل، معنی است و کلمه دوم مستوره به معنای پوشیده، پارسا، نجیب و پاک، پاکدامن، پرهیزگار و پنهان ذکر شده است که این هم کلمهای معادل و بدون کلیشهای است و ترکیب این دو کلمه باهم عنوان بسیار مناسبی را برای دلنوشته ساخته است. با دیدن این عنوان اولین ژانری که به ذهن مخاطب میآید اجتماعی و تراژدی است و احتمالاً دلنویس در مورد موضوعات و رخدادهای اجتماعی نوشته است. برای دلنوشته که یک اثر ادبی است بهتر است از عنوانهای نسبتا کوتاه استفاده کرد زیرا ماندگاری بیشتری در ذهن خواننده دارند؛
نامهای طولانی را به شرطی میتوانیم از اندازه انها چشم پوشی کنیم که کلمات ک ترکیب ایجاد شده جذابیت خاصی داشته باشد.
این عنوان اندازه متانسبی دارد و از کلمات معادل معنی استفاده کرده که باعث کاهش کلیشه شده و کشش کافی برای جذب مخاطب را داشته باشد.
«ژانر»
ژانر یک دلنوشته در واقع بیانگر این موضوع است که دلنوشته در چه حیطه و سبکی نگارش شده و چه احساساتی را در بر میگیرد.
ژانرهای یک دلنوشته با یکدیگر ارتباط کامل برقرار کنند. همچنین دلنویس باید در انتخاب ژانر دقت کافی به خرج دهد، ژانر یا ژانرهای انتخابی باید همگی در دلنوشته به طور یکسان و یکدست استفاده شده باشند.
برای مثال اگر نویسنده در یک پارت فقط غم و اندوه را بکار برده اما در بقیه پارتها نه نیازی نیست که ژانر تراژدی را جزو ژانرها قرار دهیم.
اینجا دلنویس از دو ژانر " اجتماعی " و " درام " استفاده کرده که باید توجه کرد در دلنوشته نویسی و ادبیات ژانر درام نداریم و بهتر است از تراژدی استفاده کرد. ( استفاده از ژانر درام در رمانها است) و حالا ژانر اجتماعی را مورد بررسی قرار میدهیم.
ژانر اجتماعی: روایتکننده اتفاقاتیست که ممکن است در اجتماع رخ بدهد که البته امروزه فراوان است. مثلاً داستان پسر بچهای گدا و فقیر، داستان رعیتزادههایی که بیدلیل اسیرند، محدویت هایی که یک زن در اجتماع دارد. یا به طور خلاصه رمانی که بر محور اجتماع میچرخد.
و ژانر تراژدی را که پیشنهاد کردیم مورد بررسی قرار میدهیم.
تراژدی: تفاوت اساسی و قطعی تراژدی و حزن این است که تراژدی نه تنها غم، همدردی، همسان پنداری، و حتی ترس را در ما برمیانگیزد، بلکه بر شناخت یا روشنگری را نیز به همراه دارد.
اینجا دلنویس به خوبی یکی از موضوعات اجتماعی را همراه با غم پنهان به قلم آورده است. موضوع زنانگی و زندگی زنان در جامعه... اینجا دلنویس ژانر اجتماعی را به خوبی انتخاب کرده ولی باید ژانر درام را حذف کرده و ژانر مناسب یا پیشنهادی را جایگزین کند.
و
ترتیب ژانرها نیز در دلنوشته باید حفظ شود
برای مثال اگر موضوع اصلی عاشقانه میباشد اما همراه خود موضوعات غمگین را دارد اول ژانر عاشقانه قرار میدهیم بعد تراژدی.
اینجا هم موضوع اصلی اجتماعی است و بعد به دلیل استفاده از غم و حسرت پنهان در همه پارتها باید از تراژدی استفاده کرد.
پس دلنویس استفاده صحیح را کرده.
اجتماعی/ درام ×
اجتماعی/ تراژدی✓
«مقدمه»
در اینجا مقدمه را به سه قسمت
-مقدمه
-بدنه
-نتیجهگیری
تقسیم میکنیم و هر قسمت را مورد بررسی قرار میدهیم. در قسمت مقدمه باید چکیدهای از احساسات بیان شده را قرار دهیم و حتما باید به صورتی باشد که خواننده را برای خواندن ادامه متن و احساسات بیان شده در آن آماده کند. در اینجا اسم مخاطب خاصی در متن دیده نمیشود و مخاطب اصلی دلنویس مردم و افراد در جامعه هستند (مردان). در قسمت بدنه با استفاده از غم و حسرت در جملههایی که به صورت سوالی پرسیده شده است بیشتر بخش مقدمه را تشکیل داده است و نتیجهگیری را با جمله " شما بهشت زیر پای مادرانمان را هم با قدرتتان، آخر از آن خود میکنید. " نشان از قدرت آنها برای گرفتن حق اصلی زنان جامعه است. دلنوشته کامل و جامع است و مخاطب با خواندن مقدمه متوجه موضوع اصلی آن میشود و کمی باید گنگتر باشد. (چون نباید خیلی واضح و روشن باشد) اندازه مقدمه باید از اندازه مطلوبی برخوردار باشد تا خواننده از خواندن آن خسته نشود.
اندازه پیشنهادی برای مقدمه بین ۵ تا ۱۰ خط میباشد که دلنویس حدود ۷ خط نوشته که از اندازه مناسبی برخوردار است.
«انسجام»
بین پارتهای یک دلنوشته ادبی میبایست انسجام کاملا برقرار باشد.
انسجام از ۳ لحاظ ادبی، نگارشی و محتوایی بررسی خواهد شد.
منظور از انسجام ادبی رعایت لحن دلنوشته و عدم پرش لحن است
دلنوشته یک اثر ادبی است، بهتر است لحن تمامی پارتها ادبی باشد زیرا خواننده با لحن ادبی بهتر میتواند احساسات را دریافت کند و به ژرف معنی و مفهوم دلنوشته پی ببرد. دلنویس تمامی پارتها را با لحن ادبی نوشته و پرشی دیده نمیشود و در تمامی پارتها یکسان است.
انسجام محتوایی باید به گونهای باشد که نویسنده در یک پارت ۳ خط قرار ندهد و در پارت بعدی ۶ یا ۷ خط. حجم پارتها هیچ تاکیدی نیست که شبیه به هم باشند اما باید حجم مشابه و نزدیک به همی داشته باشند. دلنویس هر پارت را بین ۵ الی ۶ خط نوشته است و به خوبی رعایت شده و پرشی دیده نمیشود.
همچنین در انسجام محتوایی باید موضوع و احساسات بکار رفته در تمامی پارتها یکسان و مشابه باشد. که همه پارتها حول موضوعی اجتماعی نوشته شده که در کنار آن غم پنهانی هم دارد و پرش موضوعی دیده نمیشود.
رعایت اصول نگارشی در زیبایی و ظاهر متن تاثیر بسیاری دارد
همچنین خوانش و انتقال مفهوم و احساسات را برای خواننده راحت میکند
علائم نگارشی خصوصا نقطه، نقطهویرگول، سه نقطه و نقطه باید به درستی رعایت شوند
نیم فاصلهها باید رعایت شوند و غلط املایی دیده نشود. دلنویس با استفاده صحیح از نیم فاصله و علائم نگارشی و نداشتن مشکل املایی یکی از پوئنهای مثبت را گرفته و باعث زیباتر شدن متن خود شده است.
« ایده و هدف »
هدف و ایده انتخابی نویسنده باید جدید و دور از کلیشه باشد.
اما اگر مانند بسیاری از دلنوشتهها هدف اصلی کلیشه بود نویسنده حتما باید با مواردی که باعث زیبایی دلنوشته میشوند همراه با قلم نويسنده این کلیشگی دور شود.
در اینجا دلنویس از موضوع حق زنانگی و زندگی آنها گفته است. دلنویس در چند پارت اول خطاب به مادربزرگش و تبعیض جنسیتی بین فرزندانش نوشته است و پارتها بعد همان تبعیض جنسیتی در جامعه است. موضوع دارای کلیشه کمی است ولی قلم قوی نویسنده باعث جذابیت و زیبایی دلنوشته و دور شدن آن کلیشه شده است و به خوبی این موضوعات را به قلم آورده است.
« دستور زبان »
همانطور که در بالا هم اشاره کردیم
دلنوشته یک اثر ادبی است و بهتر است که به لحن ادبی نگارش شود زیرا باعث زیبایی هرچه بیشتر متن میشود و در انتقال احساسات کمک میکند. کل لحن این دلنوشته ادبی است و دلنویس با قلم قویاش احساسات را به خوبی به خواننده منتقل کرده است که همین یک پوئن مثبت برای دلنویس محسوب میشود.
قسمت بعدی در این رکن مورد بررسی قرار میگیرد ساختمان دلنوشته است.
نویسنده گاهی میتواند برای زیبایی بیشتر دلنوشته خود جای ارکان جمله را جابه جا کند ( جابهجایی فاعل و مفعول )
اما این جابهجایی نباید به صورتی باشد که ساختمان جمله بهم بریزد و خواننده متوجه منظور نشود.
در اینجا جابهجایی دیده نمیشود و تمامی ارکان نوشته سرجای اصلی خود قرار دارد.
« دستور ادبی »
استفاده از ارایههای ادبی و کلمات جدید متنوع در یک دلنوشته کاملا اجباری هستند
این ارایههای ادبی هستند که یک متن ساده را تبدیل به متن ادبی میکنند
هرچه بیشتر از ارایههای ادبی در دلنوشته استفاده شود بهتر و زیباتر خواهد بود
نویسنده باید سعی کند از ارایههای متنوعی بهره بگیرد و میزان استفاده را بالا ببرد نه اینکه در کل دلنوشته شاید یک یا دو ارایهی تکراری استفاده شود.
استفاده از آرایه دیده میشود اما کمی باید بیشتر باشد و تنوع بالایی داشته باشد.
استفاده از کلمات جدید و متنوع به دلنوشته روح تازهای میبخشند و باعث زینت دلنوشته میشوند.
اما این کلمات نباید طوری گنگ و عجیب باشند که نویسنده برای فهمیدن معنای ان چندین لغتنامه را زیر و رو کند!
دلنویس استفاده از کلمات متنوع داشته و استفاده از معادل کلمات باعث زیبایی متن شده است ولی باز هم دلنویس میتواند برای افزایش جذابیت کلمات بیشتری را به آن اضافه کند ولی همان مقدار باعث زینت بخشیدن و افزایش جذابیت شده و گنگ و نامفهوم هم نبودند و مخاطب به خوبی آن را درک میکند.
با آرزوی موفقیت
برای دلنویس جان!
عنوان یک دلنوشته باید در نگاه اول طوری باشد که خواننده هرچند کم و ناچیز به موضوع و ژانر دلنوشته پی ببرد همچنین عنوان دلنوشته باید از ترکیب کلماتی که تشکیل شده باشد که علاوه بر تکراری نبودن، با یکدیگر ترکیب زیبایی ایجاد کرده و جذابیت داشته باشد. عنوانی که دلنویس برگزیده " دادگری مستوره" است. این عنوان از دوکلمه دادگری + مستوره تشکیل شده است. که کلمه دادگری به معنای عدالت و دادمندی است کلمهای بدون کلیشه و معادل، معنی است و کلمه دوم مستوره به معنای پوشیده، پارسا، نجیب و پاک، پاکدامن، پرهیزگار و پنهان ذکر شده است که این هم کلمهای معادل و بدون کلیشهای است و ترکیب این دو کلمه باهم عنوان بسیار مناسبی را برای دلنوشته ساخته است. با دیدن این عنوان اولین ژانری که به ذهن مخاطب میآید اجتماعی و تراژدی است و احتمالاً دلنویس در مورد موضوعات و رخدادهای اجتماعی نوشته است. برای دلنوشته که یک اثر ادبی است بهتر است از عنوانهای نسبتا کوتاه استفاده کرد زیرا ماندگاری بیشتری در ذهن خواننده دارند؛
نامهای طولانی را به شرطی میتوانیم از اندازه انها چشم پوشی کنیم که کلمات ک ترکیب ایجاد شده جذابیت خاصی داشته باشد.
این عنوان اندازه متانسبی دارد و از کلمات معادل معنی استفاده کرده که باعث کاهش کلیشه شده و کشش کافی برای جذب مخاطب را داشته باشد.
«ژانر»
ژانر یک دلنوشته در واقع بیانگر این موضوع است که دلنوشته در چه حیطه و سبکی نگارش شده و چه احساساتی را در بر میگیرد.
ژانرهای یک دلنوشته با یکدیگر ارتباط کامل برقرار کنند. همچنین دلنویس باید در انتخاب ژانر دقت کافی به خرج دهد، ژانر یا ژانرهای انتخابی باید همگی در دلنوشته به طور یکسان و یکدست استفاده شده باشند.
برای مثال اگر نویسنده در یک پارت فقط غم و اندوه را بکار برده اما در بقیه پارتها نه نیازی نیست که ژانر تراژدی را جزو ژانرها قرار دهیم.
اینجا دلنویس از دو ژانر " اجتماعی " و " درام " استفاده کرده که باید توجه کرد در دلنوشته نویسی و ادبیات ژانر درام نداریم و بهتر است از تراژدی استفاده کرد. ( استفاده از ژانر درام در رمانها است) و حالا ژانر اجتماعی را مورد بررسی قرار میدهیم.
ژانر اجتماعی: روایتکننده اتفاقاتیست که ممکن است در اجتماع رخ بدهد که البته امروزه فراوان است. مثلاً داستان پسر بچهای گدا و فقیر، داستان رعیتزادههایی که بیدلیل اسیرند، محدویت هایی که یک زن در اجتماع دارد. یا به طور خلاصه رمانی که بر محور اجتماع میچرخد.
و ژانر تراژدی را که پیشنهاد کردیم مورد بررسی قرار میدهیم.
تراژدی: تفاوت اساسی و قطعی تراژدی و حزن این است که تراژدی نه تنها غم، همدردی، همسان پنداری، و حتی ترس را در ما برمیانگیزد، بلکه بر شناخت یا روشنگری را نیز به همراه دارد.
اینجا دلنویس به خوبی یکی از موضوعات اجتماعی را همراه با غم پنهان به قلم آورده است. موضوع زنانگی و زندگی زنان در جامعه... اینجا دلنویس ژانر اجتماعی را به خوبی انتخاب کرده ولی باید ژانر درام را حذف کرده و ژانر مناسب یا پیشنهادی را جایگزین کند.
و
ترتیب ژانرها نیز در دلنوشته باید حفظ شود
برای مثال اگر موضوع اصلی عاشقانه میباشد اما همراه خود موضوعات غمگین را دارد اول ژانر عاشقانه قرار میدهیم بعد تراژدی.
اینجا هم موضوع اصلی اجتماعی است و بعد به دلیل استفاده از غم و حسرت پنهان در همه پارتها باید از تراژدی استفاده کرد.
پس دلنویس استفاده صحیح را کرده.
اجتماعی/ درام ×
اجتماعی/ تراژدی✓
«مقدمه»
در اینجا مقدمه را به سه قسمت
-مقدمه
-بدنه
-نتیجهگیری
تقسیم میکنیم و هر قسمت را مورد بررسی قرار میدهیم. در قسمت مقدمه باید چکیدهای از احساسات بیان شده را قرار دهیم و حتما باید به صورتی باشد که خواننده را برای خواندن ادامه متن و احساسات بیان شده در آن آماده کند. در اینجا اسم مخاطب خاصی در متن دیده نمیشود و مخاطب اصلی دلنویس مردم و افراد در جامعه هستند (مردان). در قسمت بدنه با استفاده از غم و حسرت در جملههایی که به صورت سوالی پرسیده شده است بیشتر بخش مقدمه را تشکیل داده است و نتیجهگیری را با جمله " شما بهشت زیر پای مادرانمان را هم با قدرتتان، آخر از آن خود میکنید. " نشان از قدرت آنها برای گرفتن حق اصلی زنان جامعه است. دلنوشته کامل و جامع است و مخاطب با خواندن مقدمه متوجه موضوع اصلی آن میشود و کمی باید گنگتر باشد. (چون نباید خیلی واضح و روشن باشد) اندازه مقدمه باید از اندازه مطلوبی برخوردار باشد تا خواننده از خواندن آن خسته نشود.
اندازه پیشنهادی برای مقدمه بین ۵ تا ۱۰ خط میباشد که دلنویس حدود ۷ خط نوشته که از اندازه مناسبی برخوردار است.
«انسجام»
بین پارتهای یک دلنوشته ادبی میبایست انسجام کاملا برقرار باشد.
انسجام از ۳ لحاظ ادبی، نگارشی و محتوایی بررسی خواهد شد.
منظور از انسجام ادبی رعایت لحن دلنوشته و عدم پرش لحن است
دلنوشته یک اثر ادبی است، بهتر است لحن تمامی پارتها ادبی باشد زیرا خواننده با لحن ادبی بهتر میتواند احساسات را دریافت کند و به ژرف معنی و مفهوم دلنوشته پی ببرد. دلنویس تمامی پارتها را با لحن ادبی نوشته و پرشی دیده نمیشود و در تمامی پارتها یکسان است.
انسجام محتوایی باید به گونهای باشد که نویسنده در یک پارت ۳ خط قرار ندهد و در پارت بعدی ۶ یا ۷ خط. حجم پارتها هیچ تاکیدی نیست که شبیه به هم باشند اما باید حجم مشابه و نزدیک به همی داشته باشند. دلنویس هر پارت را بین ۵ الی ۶ خط نوشته است و به خوبی رعایت شده و پرشی دیده نمیشود.
همچنین در انسجام محتوایی باید موضوع و احساسات بکار رفته در تمامی پارتها یکسان و مشابه باشد. که همه پارتها حول موضوعی اجتماعی نوشته شده که در کنار آن غم پنهانی هم دارد و پرش موضوعی دیده نمیشود.
رعایت اصول نگارشی در زیبایی و ظاهر متن تاثیر بسیاری دارد
همچنین خوانش و انتقال مفهوم و احساسات را برای خواننده راحت میکند
علائم نگارشی خصوصا نقطه، نقطهویرگول، سه نقطه و نقطه باید به درستی رعایت شوند
نیم فاصلهها باید رعایت شوند و غلط املایی دیده نشود. دلنویس با استفاده صحیح از نیم فاصله و علائم نگارشی و نداشتن مشکل املایی یکی از پوئنهای مثبت را گرفته و باعث زیباتر شدن متن خود شده است.
« ایده و هدف »
هدف و ایده انتخابی نویسنده باید جدید و دور از کلیشه باشد.
اما اگر مانند بسیاری از دلنوشتهها هدف اصلی کلیشه بود نویسنده حتما باید با مواردی که باعث زیبایی دلنوشته میشوند همراه با قلم نويسنده این کلیشگی دور شود.
در اینجا دلنویس از موضوع حق زنانگی و زندگی آنها گفته است. دلنویس در چند پارت اول خطاب به مادربزرگش و تبعیض جنسیتی بین فرزندانش نوشته است و پارتها بعد همان تبعیض جنسیتی در جامعه است. موضوع دارای کلیشه کمی است ولی قلم قوی نویسنده باعث جذابیت و زیبایی دلنوشته و دور شدن آن کلیشه شده است و به خوبی این موضوعات را به قلم آورده است.
« دستور زبان »
همانطور که در بالا هم اشاره کردیم
دلنوشته یک اثر ادبی است و بهتر است که به لحن ادبی نگارش شود زیرا باعث زیبایی هرچه بیشتر متن میشود و در انتقال احساسات کمک میکند. کل لحن این دلنوشته ادبی است و دلنویس با قلم قویاش احساسات را به خوبی به خواننده منتقل کرده است که همین یک پوئن مثبت برای دلنویس محسوب میشود.
قسمت بعدی در این رکن مورد بررسی قرار میگیرد ساختمان دلنوشته است.
نویسنده گاهی میتواند برای زیبایی بیشتر دلنوشته خود جای ارکان جمله را جابه جا کند ( جابهجایی فاعل و مفعول )
اما این جابهجایی نباید به صورتی باشد که ساختمان جمله بهم بریزد و خواننده متوجه منظور نشود.
در اینجا جابهجایی دیده نمیشود و تمامی ارکان نوشته سرجای اصلی خود قرار دارد.
« دستور ادبی »
استفاده از ارایههای ادبی و کلمات جدید متنوع در یک دلنوشته کاملا اجباری هستند
این ارایههای ادبی هستند که یک متن ساده را تبدیل به متن ادبی میکنند
هرچه بیشتر از ارایههای ادبی در دلنوشته استفاده شود بهتر و زیباتر خواهد بود
نویسنده باید سعی کند از ارایههای متنوعی بهره بگیرد و میزان استفاده را بالا ببرد نه اینکه در کل دلنوشته شاید یک یا دو ارایهی تکراری استفاده شود.
استفاده از آرایه دیده میشود اما کمی باید بیشتر باشد و تنوع بالایی داشته باشد.
استفاده از کلمات جدید و متنوع به دلنوشته روح تازهای میبخشند و باعث زینت دلنوشته میشوند.
اما این کلمات نباید طوری گنگ و عجیب باشند که نویسنده برای فهمیدن معنای ان چندین لغتنامه را زیر و رو کند!
دلنویس استفاده از کلمات متنوع داشته و استفاده از معادل کلمات باعث زیبایی متن شده است ولی باز هم دلنویس میتواند برای افزایش جذابیت کلمات بیشتری را به آن اضافه کند ولی همان مقدار باعث زینت بخشیدن و افزایش جذابیت شده و گنگ و نامفهوم هم نبودند و مخاطب به خوبی آن را درک میکند.
با آرزوی موفقیت
برای دلنویس جان!
سلام خیلی ممنون از نقدت عزیزم. راستش من چون که از غم و اندوه احساسات زنانگی و نبرد برای این احساسات نوشته بودم فکر میکردم مثل رمان که کارکتر در چهارچوب واقعی با مشکلات احساسی روبه روئه این هم مربوط به ژانر درام باشه وممنون بابت راهنمایی ژانر که درستش کردم🌹
سلام خیلی ممنون از نقدت عزیزم. راستش من چون که از غم و اندوه احساسات زنانگی و نبرد برای این احساسات نوشته بودم فکر میکردم مثل رمان که کارکتر در چهارچوب واقعی با مشکلات احساسی روبه روئه این هم مربوط به ژانر درام باشه وممنون بابت راهنمایی ژانر که درستش کردم🌹