هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایلهایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کردهاند حذف کنند.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly. You should upgrade or use an alternative browser.
نقد ادبیدلنوشته ذهنی کبود از ضربههای افکار | اثر مهرانه عسکری کاربر رمان بوک
نویسنده عزیز ضمن درود و عرض وقتبخیری خدمت شما
سپاسگذاریم بابت اعتماد شما از نقد آثار خود در انجمن رمان بوک
*لطفا تا قبل از قرارگیری نقد توسط منتقد در این تایپک چیزی ارسال نکنید!
*همچنین پس از ارسال نقد این تایپک به مدت دو روز باز خواهد بود تا شما نظر خود را نسبت به نقد اعلام نمایید!
*در صورتی که از نقد خود ناراضی بودید یا شکایتی از تالار نقد داشتید، میتوانید شکایت خود را ثبت کنید تا مورد بررسی قرار گیرد!
به نام خالق قلم
نقد دلنوشته: ذهنی کبود از ضربههای افکار
عنوان
عنوان یک دلنوشته باید در نگاه اول طوری باشد که خواننده هرچند کم و ناچیز به موضوع و ژانر دلنوشته پی ببرد. در نگاه اول آنچه از عنوان دلنوشته (ذهنی کبود از ضربههای افکار) میتوان برداشت کرد ژانر تراژدی است؛ افکاری تراژدیک که ذهن نویسنده را آنقدر درگیر و مشغول کرده است که گویی زیر ضربههای شلاق قرار گرفته است.
عنوان دلنوشته باید از ترکیب کلماتی تشکیل شده باشد که علاوه بر تکراری نبودن، با یکدیگر ترکیب زیبایی ایجاد کرده و جذابیت داشته باشد. عنوان دلنوشته از چهار واژه ذهن، کبود، ضربه و افکار تشکیل شده است. چهار واژهای که در کنار هم عنوانی با حداقل میزان کلیشه را ساخته است و نویسنده در تلاش است در آن از موضوعی که ذهن و افکارش را به حد اعلای مشغولیت واداشته است. عنوان از واژههای ساده تشکیل شده است که در کنار هم عنوانی جذاب و بدیع را پدید آورده است.
همچنین از آنجا که دلنوشته یک اثر ادبیست بهتر و مناسبتر این است که عنوانی کوتاه و مناسب برای دلنوشته انتخاب شود چرا که در ذهن خواننده ماندگارتر است. اندازه عنوان شما نسبتا طولانیست. عنوان با ژانر تراژدی ارتباط خوبی دارد اما اثری از ژانر عاشقانه در آن دیده نمیشود و با محتوای دلنوشته و مقدمه هم ارتباط چندانی ندارد.
ژانر
ژانر یک دلنوشته در واقع بیانگر این موضوع است که دلنوشته در چه حیطه و سبکی نگارش شده و چه احساساتی را در بر میگیرد. ژانرهای انتخابی نویسنده عاشقانه و تراژدیست. انتخاب هر دو ژانر و چینش آنها کاملا درست و بهجا است. نویسنده از معشوقی میگوید که ناگهان عاشقانههایش تمام میشود و عشق خود را رها میکند. دلنوشتهها عاشقانه هستند و در عین حال نویسنده از غم بیوفایی ناگهانی معشوق و رها شدن و خ*یانت از سوی او میگوید. هر دو ژانر در سراسر دلنوشته و در همه پارتها حضور پایاپای دارند.
مقدمه
مقدمه سرآغاز دلنوشته است و باید چکیدهای از احساسات بکار رفته در دلنوشته باشد. نویسنده در مقدمه از تغییرات پیدرپی نگرشهایش به معشوق میگوید. اینکه لحظهای او را عاشقانه میپرستد و لحظهای دیگر نگاهش رنگ نفرت میگیرد. مقدمه هم با ژانر عاشقانه و هم تراژدی ارتباط دارد و چکیدهای از محتوای دلنوشته است.
مقدمه باید جامع و کامل باشد، به بیانی دیگر اول و پایان حرفهای گفته شده در مقدمه مشخص باشد. در مقدمه نویسنده به تغییر عاشقانههایش نسبت به معشوق اشاره میکند. اینکه لحظهای عاشق است و بعد در لحظهای دیگر قلبی را که به معشوق تقدیم کرده را پس میگیرد اما دلیلی برای این تغییر نگرش خود نمیآورد و خواننده انتظار دارد محتوای دلنوشته به این دلیل یا دلایل بپردازد.
مقدمه توسط خود نویسنده نوشته شده است و نویسنده با انتخاب جملات زیبا و ادبی خود جذابیت خوبی به آن داده است. مقدمه کمی طولانیتر از میزان استاندارد یعنی ده خط است.
انسجام
بین پارتهای یک دلنوشته ادبی میبایست انسجام برقرار باشد. انسجام از لحاظ ادبی، نگارشی و محتوایی بررسی خواهد شد.
انسجام ادبی در همه پارتها دیده میشود، لحن در همه آنها ادبیست و در دلنوشتهها شاهد پرش لحن نیستیم. غیر از چند جا که نویسنده چند کلمه را به صورت محاوره بیان کرده است:
ازت❌️ از تو✔️
هنوزم❌️ هنوز هم✔️
اون❌️ آن✔️
برمیگردونم❌️ برمیگردانم✔️
همچنین نویسنده از آرایههای ادبی تشبیه و جانبخشی در چند پارت استفاده کرده است.
انسجام نگارشی رعایت اصول نگارشی در زیبایی و ظاهر متن تاثیر بسیاری دارد. علائم نگارشی رعایت شده است. فاصلهها و نیم فاصلهها رعایت شدهاند و اشتباهات املایی و تایپی در متن چندان دیده نمیشود به غیر از:
(کهسبلا) که مشخص نیست به چه کلمه یا کلمههایی اشاره دارد
(هول) به معنای هراس است و باید هُل نوشته شود
(خورد شدگی) که باید خرد شدگی نوشته شود.
افعال متناسب با ضمایر انتخاب شدهاند. اما حجم دلنوشتهها با هم متفاوتند و این تفاوت گاهی به ده خط هم میرسد.
انسجام محتوایی در تمامی پارتها دیده میشود. همه پارتها حول یک موضوع یعنی عاشقانههای نویسنده برای معشوقی که عاشق را رها کرده و او را مورد آزار و خ*یانت قرار داده است نوشته شدهاند. محتوای دلنوشتهها با هر دو ژانر عاشقانه و تراژدی در ارتباطند.
هدف و محتوا
هدف و ایده انتخابی نویسنده باید جدید و دور از کلیشه باشد. دلنوشته به موضوع عشق و رها شدن از سوی معشوق میپردازد. موضوعی که در اکثر دلنوشتهها دیده میشود و کاملا کلیشهایست اما از آنجا که دلنوشتهها بیشتر حول همین موضوع نوشته میشوند، آنچه دلنوشته را از کلیشه دور و در نظر خواننده جذاب میکند قلم نویسنده و به رشته تحریر درآوردن عاشقانهها و خ*یانت معشوق با استفاده از دیدگاهی نوآورانه است. نویسنده در این اثر، دلنوشته خود را به سبک فیلمنامه یا نمایشنامه نوشته است. انگار بخواهد فیلمنامهای از خود و معشوق خ*یانتکاری بنویسد و در آن صحنههایی از عاشقانههای خود و معشوق را بیان کند که ناگهان تغییر میکنند و مخاطب شاهد تغییر عاشقانهها و خ*یانت معشوق و حتی گاهی آزار عاشق میشود. این نوع بیان و دیدگاه نویسنده درباره عشق و خ*یانت در نوع خود نوآورانه و جذاب است. همچنین قلم خوب نویسنده در نگارش این موضوع دلنوشته را در نظر مخاطب زیبا و دلنشین کرده است.
دستور زبان و اصول نگارشی
بهتر است دلنوشته به زبان ادبی نوشته شود چرا که یک اثر ادبی است و این امر باعث زیبایی هرچه بیشتر متن میشود و در انتقال احساسات نویسنده به مخاطب کمک میکند. لحن دلنوشته ادبی است و در همه پارتها رعایت شده است.
نویسنده گاهی میتواند برای زیبایی بیشتر دلنوشته خود جای ارکان جمله را جابهجا کند. در این اثر، نویسنده گاهی از تغییر مکان فعل و آوردن آن در ابتدای جمله برای زیباتر کردن جملات خود و بالا بردن بار ادبیشان استفاده کرده است.
دستور ادبی
استفاده از آرایههای ادبی در دلنوشته بار معنایی و همچنین زیبایی و تاثیرگذاری آن را بر مخاطب بیشتر میکند. دلنوشته زبان ادبی دارد اما نویسنده خیلی کم و تنها در چند پارت از چند آرایه محدود استفاده کرده است. به طور مثال تشبیه اضافی (تیر نفرت) و (دریای دل) و تشبیه رنگین کمان به لبخند آسمان که خود (لبخند آسمان) جانبخشی به حساب میآید.
حضور کم آرایههای ادبی در دلنوشته کاملا به چشم میآید و با آنکه نویسنده سعی در نوشتن متنی ادبی داشته است اما حضور کم آرایهها و عدم تنوعشان بر زیبایی دلنوشته تاثیر داشته است. به نویسنده عزیز پیشنهاد میشود از آرایههای ادبی بیشتر و متنوعتری در متن دلنوشته خود استفاده کند.
استفاده از کلمات جدید و متنوع به دلنوشته روح تازهای میبخشند و باعث زینت دلنوشته میشوند. کلمات اگرچه ادبی هستند اما کلمه جدید و نوآوارانهای در متن دیده نمیشود.