هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایلهایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کردهاند حذف کنند.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly. You should upgrade or use an alternative browser.
نویسنده عزیز ضمن درود و عرض وقتبخیری خدمت شما
سپاسگذاریم بابت اعتماد شما از نقد آثار خود در انجمن رمان بوک
*لطفا تا قبل از قرارگیری نقد توسط منتقد در این تایپک چیزی ارسال نکنید!
*همچنین پس از ارسال نقد این تایپک به مدت دو روز باز خواهد بود تا شما نظر خود را نسبت به نقد اعلام نمایید!
*در صورتی که از نقد خود ناراضی بودید یا شکایتی از تالار نقد داشتید، میتوانید شکایت خود را ثبت کنید تا مورد بررسی قرار گیرد!
به نام خالق قلم
نقد دلنوشته همآغوش غبار
دلنویس: @-Aurora-
«عنوان»
نخستین فاکتور هر نوشته در متن که باعث جذب و کشش مخاطب میشود داشتن عنوان مناسب است، همچنین باید در نگاه اول طوری باشد که خواننده هر چند کم و ناچیز به موضوع و ژانر دلنوشته پی ببرد. عنوان همآغوش غبار را مورد بررسی قرار میدهیم. این عنوان با متن دلنوشته ارتباط دارد، با ژانر همخوانی دارد و حتی در مقدمه به آن اشاره شده است. با خواندن این عنوان اولین ژانری که حضور پررنگی دارد « تراژدی » است که به عنوان ژانر انتخابی هم بوده و اشاره به متن هم داشته. این عنوان هم کلیشه کمی دارد که بخش کم آن مربوط به کلمه آغوش است.
داشتن یک عنوان هوشمندانه یک نقطه قوت برای دلنویس محسوب میشود. در اینجا میتوان تمرکز بیشتری روی عنوان داشت. انتقال احساسات به درستی انجام شده و با پارتها همخوانی دارد ولی دلنویس میتوانست عنوان بهتری برای دلنوشته خود انتخاب کند.( کوتاهتر باشد...)
حفظ با محتوای اصلی ✓
حفظ از نظر بار ادبی با نوشته به صورت یکسان✓
(این عنوان ارتباطی با ژانر عاشقانه ندارد و اشاره اصلی آن به تراژدی است با توجه به ترتیب انتخاب ژانر میتوانست بهتر باشد... )
« ژانر »
ژانر هر اثر باید در برگیرنده محتوای کلی باشد و مناسب انتخاب شود. دلنویس برای این دلنوشته سه ژانر به ترتیب تراژدی / عاشقانه/ اجتماعی انتخاب شده است. لازم به ذکر است اگر دلنوشته بیش از یک ژانر داشت باید ترتیب آن با توجه به اثر به درستی باشد... ( کلی به جزئی)
و همچنین از قرار دادن بیش از سه ژانر خودداری کرد. حال این سه ژانر را مورد بررسی قرار میدهیم.
عاشقانه: ژانر عاشقانه که به عبارتی لذتها، شادیها و تمامی عواطف را شامل میشود. عاشقانه تنها برای روابط عاطفی نیست.
( احساس عشق به پدر و مادر ) + ( کتاب و واژگان و نوشتن)
تراژدی: ژانری که سراسر غم و اندوه است و پایان آن هم جز غم و شکست چیزی دیده نمیشود. این لحن غم در متن دیده میشود و دلنویس به خوبی توانسته غم را به صورت پنهان و آشکار به قلم بیاورد.
اجتماعی: ژانری است که روایتگر اتفاقاتی است که در اجتماع در حال رخ دادن است.
ژانر تراژدی و اجتماعی به درستی انتخاب شده ولی اینجا نیازی به ژانر عاشقانه نیست یا باید در اولویت آخر قرار گیرد.
احساس غم و اندوه ( پنهان و آشکار)✓
رخ دادن موضوع اجتماعی ( افسردگی و شرایط بد جامعه برای نوجوانان...)
« مقدمه »
دومین فاکتور مهم در نوشتن دلنوشته که باعث ترغیب مخاطب به ادامه خواندن میشود داشتن مقدمه مناسب است و همچنین باید با محتوای کلی اثر هم در ارتباط باشد. یعنی باید چکیدهای کلی از احساسات دلنوشته اثر باشد. این مقدمه با عنوان و ژانر و محتوای پارتها ارتباط صحیح دارد و همچنین اشاره صحیحی به عنوان کرده است، توسط خود دلنویس نوشته شده و همچنین اندازه مقدمه ۵ الی ۶ خط نوشته شده است که استاندارد است. ( استاندارد بین ۵ الی ۱۰ خط ) ولی میتوانست بیشتر هم باشد.داشتن اندازه مناسب برای مقدمه باعث خسته نشدن مخاطب میشود مقدمه هم حالت گنگ دارد و مخاطب را به ادامه خواندن دعوت میکند و به بخشی از محتوای اولیه دلنوشته اشاره دارد. لحن و سبک نوشته ادبی است. ( میتواند ادبی یا عامیانه باشد یا از هر دو لحن به صورت صحیح استفاده کرد) استفاده صحیح و زیادی از آرایه ادبی شده و نکات نگارشی به درستی استفاده شده است.
(مقدمه کامل و جامع هست و به محتوای اثر اشاره دارد)
« انسجام »
در انسجام سه تا از عناصر آن را مورد بررسی قرار میدهیم. ( ادبی / نگارشی / محتوایی)
هر اثر باید دارای هر سه عنصر باشد و نبود هر یک از آنها ضعف محسوب میشود. ( باعث ایجاد تعادل و تأثیر مثبت)
انسجام ادبی: یعنی لحن و مقدار و آرایهها در یک پارت یکسان باشد. ( یکی پر و دیگری خالی از آن نباشد) این متن تمام به صورت ادبی نوشته شده. استفاده از آرایه ها در تمامی پارتها دیده میشود و مقدار مناسبی دارد و نویسنده برای زیبایی متن از آن به طور صحیح استفاده کرده است.( فراز و فرود ندارد و در یک رده نوشته شده)
دلنوشته یک اثر ادبی است و بهتر است لحن تمامی پارتها ادبی باشد زیرا خواننده با لحن ادبی بهتر احساسات را درک میکند و به ژرف و معنی و مفهوم دلنوشته پی ببرد. دلنویس در اینجا تمامی نکات را رعایت کرده و همین یک نکته مثبت است.
انسجام نگارشی: غلط املایی دیده نمیشود و استفاده صحیح از علائم نگارشی در تمامی پارتها به صورت یکسان است. همچنین باید اندازه ی پارتها هم حفظ شود که استاندارد آن از ۵ الی ۱۰ خط است و کمی از مقدار مشخص شده بیشتر است. ( حدود ۱۴ الی ۱۵ خط )
نیم فاصله رعایت شده و مشکلی دیده نمیشود.علاوه بر موارد دیگر میبایست دلنوشته زیبایی ظاهری هم داشته باشد
که با رعایت اصول نگارشی صحیح میشود...
انسجام محتوایی: انسجام محتوایی به این معناست که پارتها از لحاظ محتوا با یکدیگر در ارتباط باشند و پرش موضوعی کم یا اصلا دیده نشود. ( پرش موضوعی بسیار کم در بعضی قسمت ها دیده میشود ولی قلم نویسنده به خوبی آن را حفظ کرده و ارتباطش با موضوع اصلی حفظ شده است و پارتها در امتداد هم نوشته شده است. احساس غم و اندوه هم در تمامی پارتها به کار رفته و ثابت است و دلنویس آن را حفظ کرده است.
« هدف و محتوا » ( ایده )
باید جدید و به دور از کلیشه باشد.
ایده اولیه و هدف نویسنده نباید موضوعی کلیشهای باشد و باید سعی کند قلم خود را از کلیشه و تکراری بودن موضوع دور نگه دارد چون ایده بخش اصلی یک نوشته است ( در بعضی از موارد دارای کلیشه کمی است ولی نویسنده با قلم خود آن را کمکم از کلیشه دور میکند. ایده مناسب باید جذاب / نوآورانه/ آشنا باشد زیرا قدرت اثر در ایده اولیه است. این دلنوشته توانسته یک تراژدی را به خوبی به قلم بیاورد و احساسات را بیان کند. ایده از کلیشه به دور است و نویسنده هم سعی دارد آن را دور نگه دارد، یکی از موضوعات اجتماعی است.
« دستور زبان »
لحن اثر میتواند به دو صورت ادبی و عامیانه نوشته شود. استفاده از ترکیب دو لحن هم مجاز است ولی باید با تبحر نوشته خود را زیبا سازد. در این متن فقط لحن ادبی دیده میشود و دلنوشته یک اثر ادبی هست و پیشنهاد میشود که از لحن ادبی استفاده شود. رعایت اصول نگارشی هم مهم است و رعایت شده اما هدف اصلی نیست. ساختمان نوشته که دلنویس باید جای افعال و ضمایر را به درستی قرار دهد. در این دلنوشته جابهجایی تقریباً زیاد صورت گرفته و همان تغییر مشکلی در آن به وجود نیاورده است.
نویسنده میتواند برای زیبایی بیشتر دلنوشته خود جای ارکان جمله را جابه جا کند ( جابهجایی فاعل و مفعول )
اما این جابهجایی نباید به صورتی باشد که ساختمان جمله بهم بریزد و خواننده متوجه منظور نشود.
« دستور ادبی »
در متون ادبی بهتر است از آرایه فراوان استفاده کرد. ( همچنین استفاده از کلمات فاخر و نو) ارایهها زینت بخش دلنوشته هستند و استفاده از انها در متن دلنوشته اجباری هست
چرا که این ارایههای ادبی هستند که یک متن ساده را به متن ادبی تبدیل میکنند
در متن های ادبی استفاده کمتری از آرایه دیده میشود و این هم مشکلی برای دلنویس ایجاد نمیکند استفاده از آرایه در این دلنوشته بسیار زیاد دیده میشود و بیشتر هم از آرایه « تشبیه » و « تشخیص » است ولی در کنار آن از حس آمیزی و تکرار و ... وجود دارد. استفاده از کلمات متنوع و فاخر هم به خوبی دیده میشود و همین به دلنوشته زینت بخشیده است.اما این کلمات نباید طوری گنگ و عجیب باشند که نویسنده برای فهمیدن معنای ان چندین لغتنامه را زیر و رو کند.
قلمتون مانا...🌱
ممنون از منتقد عزیز ❤️
ژانر عاشقانه در اواخر دلنوشته متجلی میشه که شخصیت اصلی داستان، عاشق یه شخصیت داستانی میشه...
ولی خب نقد شما کاملا درسته و باید آخر میبود