به نام حق
نویسنده: @ترلان
عنوان:
اثرهایی با نام مشابه موجود هستند ولی مرتبط بودن به بخش اصلی بهش جذابیت بخشیده اما نمیشه از کلیشهای بودن نام چشمپوشی کرد.
ژانر:
ژانرهای انتخابی مناسب هستند و مشکلی ندارند.
خلاصه:
خلاصهای سادهست نقطه چشمگیر نداره، باید در کنار گفتن واقعه گنگ باشه البته نه انقدر مبهم بشه که خواننده رو از خوندن دور کنه و با استفاده از کلمات جذب کننده یک خلاصه هنرمندانه بسازید.
مقدمه:
رمان شما فاقد از مقدمه بود و نبود این بخش اساسی وجه خوبی برای رمان نمیسازه، مقدمهای تمیز و قابل درک و با ژانر انتخابی مرتبط، حتما بنویسید.
ایده اصلی رمان:
ایده تقریباً نو بود و جذب خودش رو داشت، یک سری از تفکرات و پیش بینیهای خواننده رو پس زده بودید و بخشی رو کاملاً نو و غیر قابل پیشبینی بیان کردید اما کلیشههای ممتد ایده نو رو محذوف کردند... .
شروع:
شروع از یه سری جملات و دیالوگ کلیشهای استفاده شده ولی از جای مناسبی شروع کردید. جذاب بود و خواننده رو وادار به خوندن میکرد اما سیر سریعی داشت و اتفاقها سریع پیش رفتند.
میانه:
سیر تعادلی نداره گاه کند هست، گاه سریع و بهتره اوایل رمان رو ویرایش و به باورپذیری و میانه کمک کنید.
دالیوگ و منولوگ:
دیالوگ و منولوگها مبهم و گیج کننده نبودند و مشخص بود به کدام شخص مربوط هست.
پیرنگ رمان:
پیرنگ در اوایل سریع و بعد کند و دوباره سریع شده، پرشهای شخصیت زاویه دیدها رو با سرعت بالا تغییر داده و این خواننده رو سردرگم میکنه... . بهتره ویرایش کنید تا میانه باشه نه خیلی کند و کسل کننده و نه خیلی تند و گیج کننده.
کشمکش رمان:
کشمکشها مبهم بودند و درواقع در شروع رمان باید این کشمکش به اوج میرسید اما بخش مهمی که نام رمان و خلاصه رو به خودش اختصاص داده کوتاه بود و درگیریها به اندازه کافی نبودند. شخصیتها درگیریهای فیزیکی، بحثی و پرخاشگری کافی نداشتند؛ گویی خودرگیری چشمگیری هم وجود نداشت.
شخصیت پردازی:
شخصیت پردازی باطنی قابل قبول بود اما به شخصیت پردازی ظاهری نپرداخته بودید سعی کنید چهره پردازی هنرمندانه و به دور از ضعف برای هر شخصیت نه کوتاه نه زیاد طولانی و خسته کننده بنویسید.
فضا سازی:
فضا سازیها کم بودند سعی کنید فضا سازی ماهرانه و به عبارتی دور از اغراق بنویسید.
حالت رمان:
حسها و ژست تا جایی قابل تجسم بود اما باید هنوز براش وقت بذارید، حالات رو ماهرانه و تمیز بنویسید.
بافت رمان:
بافت رمان منسجم نبود تغییر زاویه دید و پرش شخصیتها این رکن رو ضعیف کردند. سیر متعادل به شدت مهم است که گردش بین سریع و کند خواننده رو از خوندن دور میکنه.
گفتار رمان:
در این رمان که روی لحن محاورهای متمرکز شده بودید استفاده از کلمات ادبی خوب نیست که چندین جا گردش لحن کلمات مشخص بود. در لحن محاورهای باید حتما دیالوگ و منولوگ هر دو عامیانه باشند.
باور پذیری:
در رمان کلیشههایی دیده میشد یک سری مسائل و اتفاقهای ممتد که در بیشتر رمانهاست و کمی باور پذیری رو میاره پایین. باید تمام دیالوگها قابل هضم و باور باشن.
اطلاعات:
اطلاعات تقریباً خوب بودن، فضا سازی رو با استفاده از اطلاعات مرتبط به منطقه و کشور ترکیه تقویت کنید در این صورت اطلاعات هم جون میگیرن.
پروبال داده شدن:
در پروبال و دادن یا همون شاخ و برگ دادن رمانتون توجه کنید اگر کمی برای این رکن زمان بذارید بیشک سیر رمان هم متعادل میشه البته سریع به شاخههای مختلف نپرید و پرشها رو کم کنید.
جذابیت رمان:
جذابیت رمان به تمامی این رکنها بستگی داره اگر این رکنها تقویت بشن بیشک جذابیت رمان هم بیشتر خواهد شد.
هدف رمان:
هدف هنوز مشخص نیست اما رمان رو پروبال بدین و در تا انتها برای هدفی مشخص بنویس و به خوبی جلوهش بده و مبهمش نکن.
درست نویسی:
به نیمفاصله نوشتار صحیح کلمات توجه نشده بود و انتقال جمله مرتبط به خط بعد اشتباه هست.
اینکه
صدامونو، منو، درو، اونو، سلولو، اونجارو❌صدامون رو، من رو، در رو، اون رو، سلول رو، اونجا رو✅
چجوری ❌چه جوری✅
اینجا❌اینجا✅
میشد❌میشد✅
چشمام ❌چشمهام✅
هیچکس❌ هیچ✅
اونا ❌اونها✅
امیدوارم تونسته باشم به سطح قلم گرانقدر شما کمک کنم.
قلمتان مانا