جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

روانشناسی روانشناسی تربیتی چیست و چه کاربردی دارد؟

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته روانشناسی توسط isabella با نام روانشناسی تربیتی چیست و چه کاربردی دارد؟ ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 118 بازدید, 9 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته روانشناسی
نام موضوع روانشناسی تربیتی چیست و چه کاربردی دارد؟
نویسنده موضوع isabella
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط isabella
موضوع نویسنده

isabella

سطح
6
 
[ ارشد بخش عمومی ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سرپرست فرهنگ و هنر
Jan
6,417
11,187
مدال‌ها
11
روانشناسی
 
موضوع نویسنده

isabella

سطح
6
 
[ ارشد بخش عمومی ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سرپرست فرهنگ و هنر
Jan
6,417
11,187
مدال‌ها
11
روانشناسی تربیتی یک زیر شاخه نسبتاً جوان است که رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده است. روانشناسی تا اواخر دهه ۱۸۰۰ به عنوان یک علم جداگانه ظاهر نشد، بنابراین علاقه قبلی به روانشناسی تربیتی عمدتاً توسط فیلسوفان تربیتی تقویت شد.
هربارت معتقد بود که علاقه دانش آموز به یک موضوع تأثیر زیادی بر نتیجه یادگیری دارد. او معتقد بود که معلمان باید این را در هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام نوع آموزش مناسب تر است در نظر بگیرند.
 
موضوع نویسنده

isabella

سطح
6
 
[ ارشد بخش عمومی ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سرپرست فرهنگ و هنر
Jan
6,417
11,187
مدال‌ها
11
ویلیام جیمز، روانشناس و فیلسوف سهم قابل توجهی در این زمینه داشت. متن مهم او در سال ۱۸۹۹ در گفتگو با معلمان در مورد روانشناسی، اولین کتاب درسی روانشناسی تربیتی به حساب می‌آید. تقریباً در همین دوره، آلفرد بینه روانشناس فرانسوی، در حال توسعه تست‌های هوش معروف خود بود.
این تست‌ها در ابتدا برای کمک به دولت فرانسه طراحی شده بودند تا کودکانی را که دارای تاخیر رشدی هستند شناسایی کند و برنامه های آموزشی ویژه‌ای را ایجاد کند.

در کشور آمریکا، جان دیویی تأثیر قابل توجهی بر آموزش داشت. عقاید دیویی مترقی بود. او معتقد بود که مدارس باید بر دانش‌آموزان تمرکز کنند تا دروس. او از یادگیری فعال حمایت کرد و استدلال کرد که تجربه عملی بخش مهمی از فرآیند است. اخیراً بنجامین بلوم، روانشناس تربیتی، طبقه‌بندی مهمی را طراحی کرده است که برای دسته‌بندی و توصیف اهداف آموزشی مختلف طراحی شده است.
 
موضوع نویسنده

isabella

سطح
6
 
[ ارشد بخش عمومی ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سرپرست فرهنگ و هنر
Jan
6,417
11,187
مدال‌ها
11
در طول تاریخ، تعدادی از افراد دیگری نقش مهمی در توسعه روانشناسی تربیتی داشته‌اند. برخی از این افراد شناخته شده عبارتند از:

  • جان لاک: لاک یک فیلسوف انگلیسی است که مفهوم ταβυλα ρασα یا این ایده را پیشنهاد کرد که ذهن اساساً در بدو تولد یک لوح خالی است. این بدان معناست که دانش از طریق تجربه و یادگیری توسعه می یابد.
  • ژان پیاژه: یک روانشناس سوئیسی که بیشتر به خاطر نظریه بسیار تأثیرگذار رشد شناختی‌اش شناخته شده است، تأثیر ژان پیاژه بر روانشناسی تربیتی امروزه نیز مشهود است.
  • بی اف اسکینر: اسکینر یک روانشناس آمریکایی بود که مفهوم شرطی سازی عامل را معرفی کرد که بر دیدگاه‌های رفتارگرایانه تأثیر می‌گذارد. تحقیقات او در مورد تقویت و تنبیه همچنان نقش مهمی در آموزش بازی می کند.
 
موضوع نویسنده

isabella

سطح
6
 
[ ارشد بخش عمومی ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سرپرست فرهنگ و هنر
Jan
6,417
11,187
مدال‌ها
11

دیدگاه‌ها در روانشناسی تربیتی​

همانند سایر حوزه‌های روان‌شناسی، محققان در روان‌شناسی آموزشی هنگام بررسی یک مشکل، دیدگاه‌های متفاوتی را در نظر می‌گیرند. این دیدگاه‌ها بر عوامل خاصی تمرکز می‌کنند که بر یادگیری افراد تأثیرگذار است از جمله رفتارهای آموخته‌شده، شناخت، تجربیات و موارد دیگر.

دیدگاه رفتاری​

این دیدگاه نشان می دهد که همه رفتارها از طریق شرطی سازی آموخته می‌شوند. روانشناسانی که این دیدگاه را در نظر می گیرند، برای توضیح چگونگی وقوع یادگیری، به طور جدی بر اصول شرطی سازی عامل تکیه می‌کنند.
به عنوان مثال، معلمان ممکن است با دادن نشانه‌هایی به دانش آموزان که می‌توانند با اقلامی مانند آب نبات یا اسباب بازی مبادله شوند، به یادگیری آن‌ها پاداش دهند. دیدگاه رفتاری بر اساس این نظریه عمل می‌کند که دانش‌آموزان زمانی که برای رفتار “خوب” پاداش می گیرند و برای رفتار “بد” تنبیه می شوند، یاد می گیرند.
در حالی که چنین روش‌هایی می‌توانند در برخی موارد مفید باشند، رویکرد رفتاری به دلیل عدم توجه به نگرش‌ها، احساسات و انگیزه‌های درونی برای یادگیری مورد انتقاد قرار گرفته است.
 
موضوع نویسنده

isabella

سطح
6
 
[ ارشد بخش عمومی ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سرپرست فرهنگ و هنر
Jan
6,417
11,187
مدال‌ها
11

دیدگاه شناختی​

رویکرد شناختی بسیار گسترده‌تر شده است، عمدتاً به این دلیل که عواملی مانند خاطرات، باورها، احساسات و انگیزه‌ها را در فرآیند یادگیری توضیح می‌دهد نه در نتیجه پاداش های بیرونی.
هدف روانشناسی شناختی این است که بفهمد مردم چگونه فکر می‌کنند، یاد می‌گیرند، به یاد می‌آورند و اطلاعات را پردازش می‌کنند.
روانشناسان تربیتی که دیدگاه شناختی دارند، علاقه‌مند به درک این موضوع هستند که چگونه بچه‌ها برای یادگیری انگیزه پیدا می‌کنند، چگونه چیزهایی را که می آموزند به خاطر می آورند و چگونه مشکلات را حل می‌کنند و….

 
موضوع نویسنده

isabella

سطح
6
 
[ ارشد بخش عمومی ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سرپرست فرهنگ و هنر
Jan
6,417
11,187
مدال‌ها
11

دیدگاه سازنده گرایی​

این دیدگاه بر چگونگی، ساختن فعالانه دانش خود از جهان متمرکز است. در واقع سازنده گرایی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی را به حساب می‌آورد که بر نحوه یادگیری ما تأثیر می گذارد.
کسانی که رویکرد سازنده‌گرایانه را اتخاذ می‌کنند بر این باورند که آنچه یک فرد از قبل می‌داند، بیشترین تأثیر را بر نحوه یادگیری اطلاعات جدید دارد. این بدان معنی است که دانش جدید فقط می‌تواند به دانش موجود اضافه شود و آن را درک کرد. این دیدگاه به شدت تحت تأثیر کار روانشناس لو ویگوتسکی است که ایده هایی مانند منطقه تقریبی رشد و تگیه‌گاه سازی آموزشی را ارائه کرد.
 
موضوع نویسنده

isabella

سطح
6
 
[ ارشد بخش عمومی ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سرپرست فرهنگ و هنر
Jan
6,417
11,187
مدال‌ها
11

دیدگاه تجربه گرایی​

این دیدگاه تأکید می‌کند که تجارب زندگی خود شخص بر نحوه درک اطلاعات جدید تأثیر می‌گذارد. این روش شبیه دیدگاه‌های سازنده گرایی و شناختی است که تجربیات، افکار و احساسات یادگیرنده را در نظر می‌گیرد. این روش اجازه می‌دهد تا به جای اینکه احساس کند اطلاعات در مورد آنها صدق نمی‌کند، معنای شخصی را در آنچه می‌آموزد بیابد.
 
موضوع نویسنده

isabella

سطح
6
 
[ ارشد بخش عمومی ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سرپرست فرهنگ و هنر
Jan
6,417
11,187
مدال‌ها
11

مباحث روانشناسی تربیتی​

روانشناسان تربیتی با مربیان، مدیران، معلمان و دانش‌آموزان کار می‌کنند تا تحلیل کنند که انسان‌ها چگونه به بهترین نحو یاد می‌گیرند. برخی از این موضوعات مطالعه در روانشناسی تربیتی عبارتند از:

  • فناوری آموزشی: نگاهی به اینکه چگونه انواع مختلف فناوری می‌تواند به دانش آموزان در یادگیری کمک کند.
  • طراحی آموزشی: طراحی مواد آموزشی موثر
  • آموزش ویژه: کمک به دانش آموزانی که ممکن است به آموزش تخصصی نیاز داشته باشند.
  • توسعه برنامه درسی: ایجاد درس هایی که یادگیری را به حداکثر می رساند
  • یادگیری سازمانی: مطالعه نحوه یادگیری افراد در محیط های سازمانی، مانند محل کار
  • یادگیرندگان تیزهوش: کمک به دانش آموزانی که به عنوان دانش آموزان با استعداد شناخته می شوند.
 
موضوع نویسنده

isabella

سطح
6
 
[ ارشد بخش عمومی ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سرپرست فرهنگ و هنر
Jan
6,417
11,187
مدال‌ها
11

مشاغل در روانشناسی تربیتی​

روانشناسان تربیتی با مربیان، مدیران، معلمان و دانش‌آموزان کار می‌کنند تا چگونگی کمک به افراد را تحلیل کنند. این اغلب شامل یافتن راه‌هایی برای شناسایی دانش‌آموزانی است که ممکن است به کمک اضافی نیاز داشته باشند، برنامه‌هایی برای دانش‌آموزانی که مشکل دارند و حتی ایجاد روش‌های یادگیری جدید می‌باشد. بسیاری از روانشناسان آموزشی مستقیماً با مدارس کار می کنند. برخی از آنها معلم یا استاد هستند، در حالی که برخی دیگر با معلمان کار می کنند تا روش‌های یادگیری جدید را برای دانش آموزان خود امتحان کنند و برنامه‌های درسی دوره‌های جدید را توسعه دهند. یک روانشناس آموزشی حتی ممکن است یک مشاور شود و به دانش آموزان کمک کند تا مستقیماً با موانع یادگیری کنار بیایند.

روانشناسان تربیتی دیگر در پژوهش کار می کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است برای یک سازمان دولتی کار کنند و بر تصمیم گیری ها در مورد بهترین راه ها برای یادگیری بچه ها در مدارس سراسر کشور تأثیر بگذارند. علاوه بر این، ممکن است یک روانشناس آموزشی در مدیریت مدرسه یا دانشگاه کار می کند. در همه این نقش ها، آنها می توانند بر روش های آموزشی تأثیر بگذارند و به دانش آموزان کمک کنند تا به روشی که به بهترین وجه برای آنها مناسب است یاد بگیرند.
مدرک لیسانس و فوق لیسانس معمولا برای مشاغل در این زمینه لازم است. اگر می خواهید در دانشگاه یا در مدیریت مدرسه کار کنید، ممکن است نیاز به تکمیل مدرک دکترا نیز داشته باشید.
 
بالا پایین