Puyannnn
سطح
4
مهمان
- Sep
- 13,512
- 21,981
- مدالها
- 3
ناشران زرتشتی نیز امسال در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند. دغدغه ناشران اقلیتهای دینی از جنس دغدغههای عمومی است و هزینه های چاپ و نشر، یکی از بزرگترین نگرانی های آنها به شمار می آید. مدیران انتشارات برسم و هیرمبا، دو ناشر تخصصی متون زرتشتی از سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران با خبرنگار ایرنا صحبت کردند.
مدیر انتشارات برسم، درپاسخ به این سوال که سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران چگونه گذشت؟ گفت: من ناشر خاص هستم که کتاب های ویژه ای ارایه می کنم، موضوعات ما بیشتر در حوزه ایرانشناسی است اما کتاب های ادبیات و موضوعات دیگر را هم داریم اما هدف اصلی ما ایرانشناسی است. به نظرم در این دو سال، نسبت به تورمی که وجود داشته و افزایش قیمت ها، خوانندگان کتاب هم کاهش پیدا کرده اند. خیلی ها متقاضی آن هستند اما وقتی با افزایش قیمت ها رو به رو می شوند، کتاب را زمین می گذارند، مشکلات اقتصادی، قدرت خرید را پایین آورده است. حتی دو سال پیش هم قدرت خرید کم بود اما این دو سال ضعیف تر از گذشته شده است، قیمت ها به شکل عجیبی افزایش یافته است، همه این ها کنار هم منجر به کم شدن مخاطبان نمایشگاه کتاب و کم شدن مخاطبان ما شده است.
دیناز دهنادی، افزود: من ناشران عمومی را رصد نکرده ام اما گفت و گوی کوتاهی که با یکی از دوستانم که در حوزه ناشران عمومی فعال است داشتم، آنها هم به کاهش فروش اشاره داشتند. امیدوارم که اوضاع بهتر از این شود اما در کل همزمانی نمایشگاه کتاب فیزیکی و مجازی، هم دستاورد مثبتی را داشت و هم نکات منفی که فشار کاری ناشران دو برابر شده است. حتی اشتباهاتی هم در ارسال پیش می آید که در دوره قبلی اتفاق نمی افتاد. خستگی نیروها و افراد این اختلالات را به وجود می آورد.
این تحصیل کرده رشته چاپ و نشر، گفت: این که بن تخفیف را تنها از سایت می توانستند استفاده کنند، برای دانشجویانی که می خواستند حضوری خرید کنند، اختلال ایجاد کرده بود، و این نکته بهتر است بهتر بررسی شود، استادانی هستند که باید کتاب را ببینند و بخرند، این تخفیف، کارشان را دو برابر می کند. زمان زیادی را از خریدار تلف می کنند.
دهنادی ادامه داد: ما در جلسهای با معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کردیم و به ایشان فهرستی دادیم که چه سازمان ها و ارگان هایی می توانند کتاب های ما را بخرند و تاثیر آن را در فروش مجازی دیدیم. ارگان های جدیدی از ما خرید کردند که دو سال گذشته هیچ خریدی نداشتند برای این واکنشی که اتفاق افتاد. ما کتاب را به امید این که تاثیر مثبتی روی جامعه بگذارد منتشر می کنیم و دوست داریم که ارتباطی دوطرفه بین ناشر و خواننده ایجاد شود.
مدیر انتشارات برسم، درپاسخ به این سوال که سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران چگونه گذشت؟ گفت: من ناشر خاص هستم که کتاب های ویژه ای ارایه می کنم، موضوعات ما بیشتر در حوزه ایرانشناسی است اما کتاب های ادبیات و موضوعات دیگر را هم داریم اما هدف اصلی ما ایرانشناسی است. به نظرم در این دو سال، نسبت به تورمی که وجود داشته و افزایش قیمت ها، خوانندگان کتاب هم کاهش پیدا کرده اند. خیلی ها متقاضی آن هستند اما وقتی با افزایش قیمت ها رو به رو می شوند، کتاب را زمین می گذارند، مشکلات اقتصادی، قدرت خرید را پایین آورده است. حتی دو سال پیش هم قدرت خرید کم بود اما این دو سال ضعیف تر از گذشته شده است، قیمت ها به شکل عجیبی افزایش یافته است، همه این ها کنار هم منجر به کم شدن مخاطبان نمایشگاه کتاب و کم شدن مخاطبان ما شده است.
دیناز دهنادی، افزود: من ناشران عمومی را رصد نکرده ام اما گفت و گوی کوتاهی که با یکی از دوستانم که در حوزه ناشران عمومی فعال است داشتم، آنها هم به کاهش فروش اشاره داشتند. امیدوارم که اوضاع بهتر از این شود اما در کل همزمانی نمایشگاه کتاب فیزیکی و مجازی، هم دستاورد مثبتی را داشت و هم نکات منفی که فشار کاری ناشران دو برابر شده است. حتی اشتباهاتی هم در ارسال پیش می آید که در دوره قبلی اتفاق نمی افتاد. خستگی نیروها و افراد این اختلالات را به وجود می آورد.
این تحصیل کرده رشته چاپ و نشر، گفت: این که بن تخفیف را تنها از سایت می توانستند استفاده کنند، برای دانشجویانی که می خواستند حضوری خرید کنند، اختلال ایجاد کرده بود، و این نکته بهتر است بهتر بررسی شود، استادانی هستند که باید کتاب را ببینند و بخرند، این تخفیف، کارشان را دو برابر می کند. زمان زیادی را از خریدار تلف می کنند.
دهنادی ادامه داد: ما در جلسهای با معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کردیم و به ایشان فهرستی دادیم که چه سازمان ها و ارگان هایی می توانند کتاب های ما را بخرند و تاثیر آن را در فروش مجازی دیدیم. ارگان های جدیدی از ما خرید کردند که دو سال گذشته هیچ خریدی نداشتند برای این واکنشی که اتفاق افتاد. ما کتاب را به امید این که تاثیر مثبتی روی جامعه بگذارد منتشر می کنیم و دوست داریم که ارتباطی دوطرفه بین ناشر و خواننده ایجاد شود.