۱چه پرسش های از معنای زندگی میتوان در نظر گرفت ؟
جواب: معنا ، معیار و دلایل زنده بودن، پایان زندگی ، مراحل زندگی ، تنفر از زندگی، آرامش از زندگی، رنج های زندگی ، همواره ذهن انسان ها و صاحب نظران علوم اجتماعی را به خود مشغول کرده است.
۲_ در چه صورتی بررسی و مطالعه پدیده های انسانی و اجتماعی به نتیجه گیری های غلط و اشتباه منجر می شود؟
جواب: مثال بزنید. در صورتی که پیچیدگی های پدیده های انسانی و اجتماعی و عمق آن ها بدون انگیزه ها و بسترهای تاریخی و فرهنگی مورد مطالعه قرار گیرند. مثلاً شهادت در راه خدا ، مرگ در راه دفاع از میهن، خود کشی ، پدیده هایی هستند که از معنا و انگیزه متفاوت اند ولی ظاهر یکسان آنها اقدام آگاهانه در جهت هدف خود است.
۳_ پدیده های شهادتطلبی ، فدا کردن جان برای وطن ، خودکشی چه شباهت و تفاوت هایی دارند؟
جواب: شباهت هر ۳ استقبال و اقدام آگاهانه در جهت حذف خود (مرگ) است. ولی از نظر معنا متفاوت اند: شوق به حیات جاودانه و دیدار با محبوب الهی و دفاع از دین الهی در شهادت طلبی معنا مییابد، دفاع از کشور یا کشورگشایی به فدا کردن جان برای وطن معنا میدهدو گریز از سختی های اجتماعی و اقتصادی و بحران معنویت موجب اقدام خودکشی میشود. (گاهی فرد خود را به کشتن میدهد برای دیگران که ایثار و شهادت است و گاهی خودخواهانه است برای رهایی از سختی های زندگی است و دیگران را به زحمت می اندازد.) (کامیکازه ها خلبانان عملیات انتحاری برضدناوگان دریایی آمریکا، نوعی فداکردن جان در راه دفاع از وطن محسوب می شود.)
۴_ کدام پدیده اجتماعی پس از انقلاب صنعتی رواج بی سابقه یافت و چه کسانی در صدد چارهاندیشی درباره آن بودند؟
جواب: مسئله خودکشی به شکل بی سابقه ای در جوامع صنعتی رواج پیدا کرد و به گونه ای که جامعه شناسان، روانپزشکان ، اقتصاددانان ، حقوقدانان و حتی فیلسوفان را به مطالعه این پدیده و چاره اندیشی برای آن داده است. (با وجود تفاوت بین نظرات آنها)
۵_ در خصوص پدیده خودکشی بین جامعه شناسان چه تفاوت دیدگاهی وجود دارد؟
جواب: برخی به عوامل ساده، سرراست و کاملاً قابل پیش بینی را مورد توجه قرار میدهند. مانند فقر، کاهش رفاه عمومی و برخی به عمق پیچیدگی های این پدیده مانند: عدم انسجام و هماهنگی اجتماعی توجه دارند و این انتقاد را وارد می دانند که نرخ خودکشی در بعضی از جوامع با سطح رفاه عمومی بالا از برخی از جوامع با سطح رفاه و شرایط اقتصادی پایین، بیشتر است.