جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی سوالات درس ۷ جامع شناسی انسانی دوازدهم

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته متوسطه دوم توسط BARAN_KH_Z با نام سوالات درس ۷ جامع شناسی انسانی دوازدهم ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 93 بازدید, 3 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته متوسطه دوم
نام موضوع سوالات درس ۷ جامع شناسی انسانی دوازدهم
نویسنده موضوع BARAN_KH_Z
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط BARAN_KH_Z
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
5,665
10,495
مدال‌ها
5
بسم الله الرحمن الرحیم
 
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
5,665
10,495
مدال‌ها
5
۱_ انواع تفاوت میان افراد را توضیح دهید؟
جواب: ۱_ برخی تفاوتها تفاوت های اسمی نامیده می شوند و نمی توان افراد را بر اساس این تفاوتها رتبه بندی کرد مثلاً سفید پوست بودن رنگین پوست بودن، زن بودن مرد بودن به طور کلی جنسیت و نژاد را نمیتوان بر یکدیگر برتری داد. و آنها نسبت به یکدیگر برتر یا دارای رتبه نیستند
-۲. برخی تفاوتها تفاوت های رتبه ای نامیده می شوند مانند تفاوت در قطع هوش ثروت و تحصیلات. یعنی برخی افراد کمتر و برخی بیشتر از این ویژگی ها برخوردار هستند برای مثال افرادی که دارای قد و ضریب هوشی متفاوت هستند با هم برابرند یا افرادی که دارای ثروت و تحصیلات متفاوت هستند با هم برابرند. تفاوت ها را می توان به سه نوع تفاوت اسمی مانند تفاوت در رنگ پوست یا نابرابری های طبیعی مانند تفاوت در قد یا نابرابری های اجتماعی مانند تفاوت در تحصیل تقسیم کرد.

۲_ انواع نابرابری ها را توضیح دهید.
جواب: ۱_ نابرابری های طبیعی مانند نابرابری افراد در قد و ضریب هوشی
۲_ نابرابری های اجتماعی که در جامعه ایجاد میشوند مانند نابرابری در تحصیلات و ثروت.

۳_ نظام آپارتاید چگونه نظامی است؟
جواب: در نظام آپارتاید تفکیک نژادی در اماکن عمومی، ایستگاه ها، ورزشگاه ها ، بیمارستان ها، مدارس اجرا می شد. نژاد سفید را نسبت به سیاه پوستان بسیار برتر میدانستند.

۴_ در طول تاریخ نابرابری های اجتماعی چگونه توجیه می شد؟
جواب: در طول تاریخ بسیاری از فرهنگ ها و جوامع تفاوت های اسمی و نابرابری های طبیعی را بهانهای برای نابرابریهای اجتماعی قرار داده اند مثلاً به دلیل تفاوت میان دو جنس یا نژاد های مختلف میان آنها نابرابری های اجتماعی ایجاد میکردند.

۵_ در چه صورتی نابرابری های طبیعی مورد توجه جامعه شناسان قرار میگرفت؟
جواب: تفاوت های اسمی و نابرابری های طبیعی در صورتی که به نابرابری های اجتماعی منجر شوند مورد توجه جامعه شناسان قرار می گیرند.

۶_ جامعه شناسان علت نابرابری های اجتماعی را چه می دانند؟
جواب: جامعه شناسان معتقدند علت نابرابریهای اجتماعی این است که مزایای اجتماعی یعنی ثروت قدرت و دانش به صورت نابرابر میان افراد توزیع شدهاند. از این رو برخی افراد در بالای سلسله مراتب اجتماعی قرار می گیرند و برخی افراد در پایین آن

۷_ آیا وجود نابرابری های اجتماعی برای جامعه ضرورت دارد؟ یا اینکه برای برقراری عدالت اجتماعی باید با نابرابری اجتماعی مبارزه کنیم و همه افراد و گروه ها را برابر نماییم؟
جواب: برای پاسخ به این پرسش ها سه رویکرد وجود دارد. رویکرد اول معتقد است که نابرابری اجتماعی برای بقای جامعه ضرورت دارد و نابرابری اجتماعی از تفاوتهای یا نابرابری های طبیعی برمیخیزد مثال کسی که زمین کشاورزی بیشتری دارد محصول بیشتری و ثروت بیشتری کسب می کند و از گذشته های دور تاکنون هیچ جامعه ای بدون قشر بندی اجتماعی نبوده است و قشر بندی پریده است که در همه زمانها و مکانها وجود داشته است و نابرابری اجتماعی عادلانه است. رویکرد دوم معتقد است که نابرابری های اجتماعی ناشی از تفاوت ها و نابرابری های طبیعی نیست بلکه نتیجه روابط سلطه جویانه میان انسانها است و باید با آن مبارزه کرد عدالت اقتصادی را مهم میدانند و معتقدند که با توزیع برابر ثروت عدالت برقرار خواهد شد و مالکیت خصوصی ظالمانه است و باید مالکیت خصوصی حذف شود تا انگیزه رقابت از بین برود. رویکرد سوم طرفداران عدالت اجتماعی حسن که معتقدند رویکرد قبلی عادلانه نیست این رویکرد نه با رهاسازی مطلق موافق است و نه با کنترل مطلق.
 
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
5,665
10,495
مدال‌ها
5
_ مهم ترین هدف جامعه شناسی انتقادی چیست؟
جواب: نقد وضعیت موجود جهان اجتماعی وتجویز راه حل هایی برای رسیدن به یک وضعیت بهتر است.

۱۷_ چه عاملی موجب کشیده شدن جامعه شناسی به داوری ارزش ها وانتقاد ازآن ها می شود؟
جواب: فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب جهان اجتماعی

۱۸_ تا چه زمانی پیامدهای اجتماعی وجود دارند ؟
جواب: تا زمانی که افراد آن جامعه با یکدیگر مشارکت اجتماعی دارند.

۱۹_ جامعه شناسان انتقادی برای داوری و انتقاد به چه چیزهایی نیاز دارند؟
جواب: به معیارهای علمی نیاز دارند تا بر اساس آن معیارها وضعیت موجود را ارزیابی کنند تصویری از وضعیت مطلوب ترسیم نمایند و راه عبور از وضعیت موجود به سوی وضعیت مطلوب را پیشنهاد دهند.

۲۰_ جامعه شناسان انتقادی برای اینکه بتوانند داوری ارزشی کنند و مانند جامعه شناسان پوزیتیویست و تفهمی دچار ناتوانی نشوند چگونه اقدام می کنند؟
جواب: جان شناسان انتقادی علم را به معنای حسی و تجربی آن محدود نمی کنند و سعی دارند از محدودیت های علمی و تجربی رها شود تا بتوانند معیارهایی برای جستجو و داوری ارزشی پیدا کنند.

۲۱_ جامعه شناسان تبیینی و جامعه شناسان تفسیری هر یک به کدام یک از وجوه زندگی اجتماعی انسان توجه داشتند؟
جواب: جامعه شناسان تبیینی بیشتر به ساختارهای جهان اجتماعی توجه داشتند و نظم اجتماعی را مهم می دانستند. جامعه شناسان تفسیری بیشتر به الزام ها و پیامدهای جهان اجتماعی و تاثیر پیامد های کنش های اجتماعی را بر زندگی اجتماعی انسان ها توجه داشتند.

۲۲_ جامعه شناسان انتقادی در خصوص جهان اجتماعی چه تفاوت هایی با دیدگاه تبیینی و جامعه شناسان تفسیری داشت؟
جواب: جامعه شناسان انتقادی معتقدند جهان اجتماعی و ساختارهای آنکه به دست خود انسان ها ایجاد شده اند انسانها را گاهی زیر سلطه خود در می آورند بیتوجهی به ساختارهای اجتماعی و نادیده گرفتن آنها به معنای چشم پوشی از آثار و پیامدهای مخرب آنهاست زیرا انتقاد از ساختارهای اجتماعی و در نتیجه کنترل آثار مخرب آن ها ازدست می رود.

۲۳_ نظر جامعه شناسی انتقادی نسبت به ساختارهای اجتماعی چیست؟
جواب: جامعه شناسان انتقادی بر ضرورت انتقاد علمی از ساختارهای سرکوبگر تاکید دارند تا از سلطه ساختار های اجتماعی بر انسان ها پیشگیری شود همچنین زمینه شکل گیری ساختارهای اجتماعی انسانی تر و اخلاقی در فراهم آید.
 
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
5,665
10,495
مدال‌ها
5
۲۴_ شباهت جامعه شناسی انتقادی با جامعه شناسی تفسیری چیست؟
جواب: تمام معانی وارزش ها ساخته وپرداخته اراده های افراد، گروه ها وفرهنگ هاست وهیچ کدام نسبت به دیگری برتری ندارند ونمی توان فضیلت وحقیقتی راکشف کرد تابرمبنای آن به داوری ارزش ها پرداخت.

۲۵_ چرا جامعه شناسی انتقادی ظرفیت انتقاد از تمامی کنش های ناپسند فردی واجتماعی راندارد؟
جواب: چون جامعه شناسی انتقادی ارزش ها راساخته وپرداخته انسان می داند ومبنایی براساس حقیقت وفضیلت نداردتا ارزش ها رانقد وداوری کند ومعتقد است نباید ارزش های یک منطقه بر ارزش های منطقه دیگر سلطه یابد وعدالت صرفا نقد سلطه گری یک فرهنگ بردیگر فرهنگ هاست. (جامعه شناسی انتقادی با نسبی گرایی ارزشی ، از ارزش های حقیقی ثابت و فرا انسانی محروم است و نمی تواند به داوری و تحلیل همه کنش های انسانی بپردازد.)

-۲۶چرا جامعه شناسی انتقادی با سلطه وسرکوب ارزش ها و فرهنگ ها مخالف است؟
جواب: چون به نسبی گرایی ارزش ها اعتقاد دارد. (ارزش ها ساخته وپرداخته انسان ها هستند وهیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارند.)

۲۷_ ازنظر کسانی که قشر بندی اجتماعی راجهانی وضروری می دانند، آیا همه نقش های اجتماعی دارای تاثیر یکسانی هستند؟
جواب: خیر برخی ازنقش ها نسبت به دیگر نقش ها مهم ترندیا کم زحمت ترند. نقش های متفاوت به استعدادهای متفاوتی نیاز دارند. هرچه نقش پرزحمت
تر و پر مسئولیت تر باشد پاداش های بیشتری را باید برایش در نظر گرفت.

۲۸_ چه انتقادی بر نظریه جامعه شناسانی که قشر بندی اجتماعی را جهانی و ضروری می دانند وارد است؟
جواب: ۱_ جایگاه ممتاز افراد برخوردار از مزایا را حفظ می کند.
۲_ نابرابری اجتماعی در جامعه را حفظ می کند.
۳_ مالک اهمیت نقش ها نسبت به یکدیگر صحیح نیست، آیا واقعاً نقش یک پرستار کم اهمیت تر از نقش یک بازیگر سینما است؟
۴_ امکانات آموزشی برای کسب نقش های مهم به صورت یکسان دراختیار افراد نیست.
۵_ گاهی افراد برای ایفای نقش های مهم به درآمد بیشتر یاقدرت بیشتر فکر نمی کنند و به خاطر خدمت این نقش رامی پذیرند
 
بالا پایین