Puyannnn
سطح
4
مهمان
- Sep
- 13,512
- 21,981
- مدالها
- 3
کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: شکسپیر دینیترین و مذهبیترین درامنویس جهان است. تئاتر از مذهب جدا نیست. در تئاتر موظفیم به اخلاق و مسائل انسانی بپردازیم.
نشست خبری سلسله رویداد آموزشی تئاتر بچههای مسجد، امروز (19 اردیبهشت) در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این مراسم مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تاکید به اهمیت و جایگاه این رویداد گفت: تئاتر بچههای مسجد حدود پنج سال است به شکل جدی فعالیت خود را آغاز کرده است. البته این رویداد محدود به همین دوره کوتاه نیست و آغاز فعالیت آن به دهه هفتاد باز میگردد؛ اما متاسفانه در آن دوره به دلیل برخی کجسلیقگیهای مدیران، متوقف شد. در طرح تئاتر بچههای مسجد ما به دنبال تحقق شعاری هستیم که سالهاست عملی نشده است. شعار «تئاتر برای همه و تئاتر برای مردم» هیچگاه از سوی اهالی تئاتر عملی نشد و در حد شعار باقی ماند. سالهاست شاهد این نقصان هستیم که تئاتر متعلق به مردم نیست و به قشر خاصی اختصاص یافته است؛ محدود به چند تماشاخانه شده و با عموم مردم ارتباطی ندارد. حتی گروهی از اهالی تئاتر نیز این شیوه از تئاتر را پس میزنند. تئاتری که در ساختار و محتوا و موضوع سنخیتی با ما ندارد.
کوروش زارعی افزود: ما در کشوری زندگی میکنیم که فرهنگ و تمدنی غنی دارد. بر این اساس، باید در چارچوب سیاستهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی اثر در خور شکل بگیرد. تئاترهای امروز متاسفانه از این ویژگی برخوردار نیستند. در حوزه هنری ما تئاتر را به روستاها بردیم. سال گذشته در روستایی در شهرستان میناب این طرح را اجرا کردیم. تولیدات ما صرفا به مراکز استانها محدود نمیشود. اگر بخواهیم به شعار «تئاتر برای همه» عمل کنیم، به مراکز استانها هم نباید محدود شویم. ما طرحی را تدوین کردهایم که در سالهای بعد، آینده تئاتر ایران در دست بچههای مسجد باشد. در تئاتر بچههای مسجد به تربیت نیروهای فرهنگی هستیم. چشمانداز بزرگی برای آن دیدهایم. سند چشمانداز نه سالهای را تدوین کردهایم که اگر بتوانیم براساس آن عمل کنیم، آینده تئاتر ایران را همین بچههای مسجد رقم خواهند زد. تئاتر بچههای مسجد باید به سوی تمدن نوین اسلامی پیش رود.
در ادامه حجتالله نظری، معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به تشریح سند چشمانداز تئاتر بچههای مدرسه پرداخت و گفت: هر طرح و برنامهای اگر دارای سند و چشمانداز نباشد، تبدیل به جریان نمیشود و نتیجه بخش نخواهد بود. در گذشته به دلیل تصمیمهای سلیقهای انحرافاتی صورت گرفت و ما سعی داریم براساس اسناد بالادستی شروع به تدوین سند کردیم. تئاتر مسجد پیشینه ۲۰ ساله دارد. در این سند مقدمهای تدوین شده که ضرورت تدوین سند در آن به شکل جامعی ذکر شده است. در مورد اهمیت و عملیاتهای تئاتر در مسجد تاکید میشود. فلسفه وجودی بچههای مسجد که به مکان، زمان و مضووع نیاز دارد میتواند به موضوعات دینی و اخلاقی بپردازد. متاسفانه برخی تئاترهای امروز به سمت مخاطب خاص و گیشه تمایل دارد؛ اما در تئاتر بچههای مسجد براساس مطالبه تماشاگران مسجدی است. فرض را بر این میگذاریم که تئاتر دینی بتواند نیازها را برطرف سازد.
نشست خبری سلسله رویداد آموزشی تئاتر بچههای مسجد، امروز (19 اردیبهشت) در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این مراسم مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تاکید به اهمیت و جایگاه این رویداد گفت: تئاتر بچههای مسجد حدود پنج سال است به شکل جدی فعالیت خود را آغاز کرده است. البته این رویداد محدود به همین دوره کوتاه نیست و آغاز فعالیت آن به دهه هفتاد باز میگردد؛ اما متاسفانه در آن دوره به دلیل برخی کجسلیقگیهای مدیران، متوقف شد. در طرح تئاتر بچههای مسجد ما به دنبال تحقق شعاری هستیم که سالهاست عملی نشده است. شعار «تئاتر برای همه و تئاتر برای مردم» هیچگاه از سوی اهالی تئاتر عملی نشد و در حد شعار باقی ماند. سالهاست شاهد این نقصان هستیم که تئاتر متعلق به مردم نیست و به قشر خاصی اختصاص یافته است؛ محدود به چند تماشاخانه شده و با عموم مردم ارتباطی ندارد. حتی گروهی از اهالی تئاتر نیز این شیوه از تئاتر را پس میزنند. تئاتری که در ساختار و محتوا و موضوع سنخیتی با ما ندارد.
کوروش زارعی افزود: ما در کشوری زندگی میکنیم که فرهنگ و تمدنی غنی دارد. بر این اساس، باید در چارچوب سیاستهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی اثر در خور شکل بگیرد. تئاترهای امروز متاسفانه از این ویژگی برخوردار نیستند. در حوزه هنری ما تئاتر را به روستاها بردیم. سال گذشته در روستایی در شهرستان میناب این طرح را اجرا کردیم. تولیدات ما صرفا به مراکز استانها محدود نمیشود. اگر بخواهیم به شعار «تئاتر برای همه» عمل کنیم، به مراکز استانها هم نباید محدود شویم. ما طرحی را تدوین کردهایم که در سالهای بعد، آینده تئاتر ایران در دست بچههای مسجد باشد. در تئاتر بچههای مسجد به تربیت نیروهای فرهنگی هستیم. چشمانداز بزرگی برای آن دیدهایم. سند چشمانداز نه سالهای را تدوین کردهایم که اگر بتوانیم براساس آن عمل کنیم، آینده تئاتر ایران را همین بچههای مسجد رقم خواهند زد. تئاتر بچههای مسجد باید به سوی تمدن نوین اسلامی پیش رود.
در ادامه حجتالله نظری، معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به تشریح سند چشمانداز تئاتر بچههای مدرسه پرداخت و گفت: هر طرح و برنامهای اگر دارای سند و چشمانداز نباشد، تبدیل به جریان نمیشود و نتیجه بخش نخواهد بود. در گذشته به دلیل تصمیمهای سلیقهای انحرافاتی صورت گرفت و ما سعی داریم براساس اسناد بالادستی شروع به تدوین سند کردیم. تئاتر مسجد پیشینه ۲۰ ساله دارد. در این سند مقدمهای تدوین شده که ضرورت تدوین سند در آن به شکل جامعی ذکر شده است. در مورد اهمیت و عملیاتهای تئاتر در مسجد تاکید میشود. فلسفه وجودی بچههای مسجد که به مکان، زمان و مضووع نیاز دارد میتواند به موضوعات دینی و اخلاقی بپردازد. متاسفانه برخی تئاترهای امروز به سمت مخاطب خاص و گیشه تمایل دارد؛ اما در تئاتر بچههای مسجد براساس مطالبه تماشاگران مسجدی است. فرض را بر این میگذاریم که تئاتر دینی بتواند نیازها را برطرف سازد.