جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

نقد شعر طیف جاویدان | ممد صنوبر

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته نقد اشعار توسط ماهــر با نام طیف جاویدان | ممد صنوبر ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 219 بازدید, 1 پاسخ و 7 بار واکنش داشته است
نام دسته نقد اشعار
نام موضوع طیف جاویدان | ممد صنوبر
نویسنده موضوع ماهــر
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط ماهــر
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
موضوع نویسنده

ماهــر

سطح
4
 
● سرپرست کتاب ●
پرسنل مدیریت
سرپرست کتاب
منتقد ادبیات
مولف تیم روزنامه
کاربر ویژه انجمن
Oct
1,205
3,352
مدال‌ها
5
بسم تعالی

عنوان: طیف جاویدان
ژانر: عاشقانه، عارفانه
قالب:
شاعر: @ممد صنوبر
منتقد: @B.op

*
این کیست :

این کیست بر جانم خرد انوار هدایت می تپد

عشقی بسوزد ز من عمری بتابد ز من

دیگر چون مستی بکن دف را چون می زند

حرفهایش شاد تو است شوری سراید ز من

بالی بزد پروانه ای شمع را چون می رسد

غوغا بشد دیوانه وار حالی بداند ز من

معشوق تو چون ماه تو دردا چون می کند

آتش کند آن خانه را مستی براند ز من

ساقی چرا مستانه نیست عیب را چون می شود

دلبر شرابی می دهد جامی بخواهد ز من


* شاعر عزیز توجه کنید این نقد صرفا جهت بهبود قلم شما انجام شده است.
* خواهشمند است تا قرارگیری نقدنامه توسط مدیریت در تاپیک پیامی ارسال نکنید.
* پس از نقد بر روی مجموعه شعر شما نظارت خواهد شد، لطفا نهایت توجه را نسبت به نقد مجموعه شعر خود داشته باشید.
* پس از برطرف کردن اشکالات خود درخواست تگ دهید.
 
موضوع نویسنده

ماهــر

سطح
4
 
● سرپرست کتاب ●
پرسنل مدیریت
سرپرست کتاب
منتقد ادبیات
مولف تیم روزنامه
کاربر ویژه انجمن
Oct
1,205
3,352
مدال‌ها
5
عنوان مجموعه شعر:
عنوان مجموعه شعر "طیف جاویدان" یک عنوان دوبخشی است که از دو کلمه‌ی "طیف" و "جاویدان" به معناهای "خشم و جون" و "فناناپذیر" است که هر دو واژه با ترکیبی که صورت گرفته، درصد کلیشه را تقریبا به صفر رسانده و جزو عنوان‌های به یاد ماندنی است.
عنوان کماکان با موضوعات و بیت‌های شعر ارتباط دارد، اما گاهی این ارتباط کم می‌شود و این نقص نسبی در شعر، کمی ضربه‌زننده هست.
و اما عنوان از لحاظ جذب‌کنندگی تا حد بسیاری موفق عمل کرده و جاذبه‌ی بالایی را به دلیل خوش‌آهنگ بودن عنوان ایجاد کرده‌است.

زبان و لحن مجموعه شعر:
واژگان استفاده شده در شعر کماکان ساده و قابل فهم هستند و واژگان پیچیده و فنی در شعر بسیار به ندرت استفاده شده و این پوئن مثبتی بوده، زیرا به خوانندگان کمک می‌کند تا آسوده شعر را بخوانند.
دستور زبان استفاده شده در شعر کهن بوده و اکثرا از دستورات زبان کهن استفاده شده که ترکیب آن با واژگان ساده، تضاد جالبی را ایجاد کرده‌است.
مجموعه شعر کاملا ادبی بوده و هیچ محاوره‌ای در آن دیده نمی‌شود که باعث انسجام محتوا شده‌ است و پوئن مثبتی تلقی می‌شود.
از مسائل منفی که در شعر دیده می‌شد، می‌توان به خلاقیت کم و نسبی شعر اشاره کرد و خلاقیت بسیار برجسته و نو دیده نمی‌شود.

صنایع مجموعه شعر:
آرایه‌ها در این مجموعه شعر می‌توان به ایهام، جان‌بخشی، مراعات‌النظیر، تشبیه، استعاره و حذف اشاره کرد.
آرایه‌ها از نظر کمی، مطلوب و مفید بودند، ولی شاعر می‌توانست با بهره‌گیری از همین آرایه‌ها آهنگ و معانی زیباتر و بهتری را ارائه کند، مثل:
تویی پروانه ی عاشق منم آن جام مستانه
بکوش امشب خبر باشد که یارم شوق دیدار

در کل می‌توان گفت ارایه‌ها در لفظ و معنا، می‌توانست خیلی بهتر و زیباتر مثل دو بیت بالا باشد.

تعیین حد نوآوری مجموعه شعر:
واژگان اکثراً ساده و امروزی و بدون نوآوری خاص بودند و نوآوری در واژگان بسیار کم دیده می‌شد و می‌توان گفت، بسیار برای نوآوری در واژگان، شعر جا داشت و شاعر می‌توانست احساسات و عواطف خود را در درون کلمات مترادف و موزون‌تر بیان کند.
شاعر نوآوری در ساختار و فرم را با قالب خمیسه خواست تا ایجاد کند و تا حد بسیار زیادی هم موفق بود؛ ولی در ابیات گاهی در بعضی مصرع‌ها از نظر لفظ، دچار ناقصی می‌شدند.
مجموعه شعر از لحاظ نوآوری در موضوعات، بسیار خوب و قوی عمل کرده‌است و به موضوعات جالب و غیرروتین اشاره کرده‌ است که سطح شعر را از نظر نوآوری در موضوعات، بسیار بالا برده‌ است و به نقطه‌ی عطف این مجموعه شعر تبدیل شده‌ است.
بعضی از موضوعات نوآورانه:
در خویش
آن که گفتش به فراقی که نسیم بوی تو آورد
چون نگوید که نیاز است ز همان یاور سجده
دل او شاد و شکوری همه را جوی تو آورد
هم زند ساز و چو چنگی که مرا بر در سجده

دلی سزا
دلی سزا بکردی مسـ*ـت و نشاط ما را
عجب خیال یاری خوشه ی دل بکاری
امید و جان عشقی به راز و حال یارا
جهان و یاد بغضی به نام دل بمانی

پیام و مضمون شعر:
اینکه شاعر موضوعات نوآورانه و زیادی را تحت‌الشعاع شعر خود خواسته و از موضوعات مختلف برای سراییدن شعر استفاده کرده است، بسیار مطلوب و دارای جاذبه است و نمی‌توان گفت شعر دارای فقط یک مضمون واحد و اصلی است، زیرا خواست شاعر بر بیان مضامین خوب و زیادتری بوده‌است که یک پوئن بسیار مثبت تلقی می‌شود.
از مضامین اصلی شعر می‌توان به:
عشق
خداوند
فضاهای اجتماعی
اشاره کرد.
از ترکیب موضوعاتی مثل عشق و یار
خدا و ستایش و... فضای زیبا و عارفانه‌ای برای شعر درست شده که بسیار مطلوب بوده‌ است.

ترکیب و تالیف مجموعه شعر:
مجموعه شعر از لحاظ ساختار و فرم تحت قالب خمیسه بود که شاعر برای موزون شدن و آهنگین بودن مجموعه شعر استفاده کرده‌ است و هر پنج بیت، دوبیت-دوبیت از قافیه‌های مشترک استفاده کرده‌اند.
به دلیل اینکه قالب خمیسه بود، وزن و قافیه‌ها به وضوح در شعر دیده می‌شدند و به ایجاد یک موسیقی واحد پرداخته‌بودند؛ ولی گاهی ریتم شعر پیوستگی نداشت و به دلیل عدم استفاده و بجای علائم نگارشی، کمی خواننده را در روان‌خوانی و درک ریتم، به اشتباه می‌انداخت.
زبان شعر پیچیده نبوده و نسبتاً باعث فهم و درک بدون واسطه‌ی خواننده می‌شده!
تصویرسازی و نماد در شعر کمتر دیده می‌شد، ولی همان‌هایی که دیده می‌شد از کیفیت مطلوبی برخوردار بودند و به اصطلاح می‌توان گفت، کیفیت فدای کمیت نشده‌ است.
مجموعه شعر از لحاظ چیدمان و ترتیب، با ترتیب و پیوستگی خاصی به موضوعات زیادی پرداخته‌بود که بسیار هم مطلوب بود و به خواننده کمک می‌کرد تا راحت‌تر موضوعات خاص خودشان را پیدا کنند.

نوع مجموعه شعر:
نوع مجموعه شعر بر اساس ویژگی‌های مختلفی همچون: قالب، سبک، موضوع و رویکرد شاعر تقسیم می‌شد که یکی‌یکی بررسی می‌شود.
شعر از لحاظ قالب، در قالب خمیسه نوشته‌شده که معمولاً برای اشعار عارفانه استفاده می‌شود و این نوع شعر نیز، در این قالب است و مطلوب است.
بر اساس موضوع، به موضوعات مختلفی تقسیم شده‌ است و این مورد دقیق‌تر مذکور است ولی در نگاه کلی، عاشقانه، عارفانه و فلسفی است!
از لحاظ سبک شعری به سبک کلاسیک سروده شده و در بند قواعد قالب خمیسه است و دست شاعر برای نوشتن صرفاً هر واژه و جمله‌ای محدود و بسته بوده است.
بر اساس رویکرد شاعرانه به بیان احساسات و عواطف پرداخته و شعری شخصی است و به بیان احساسات و عواطف یک‌ جامعه و یا یک جمع نپرداخته‌ است و می‌توان گفت، شاعر از تفکرات عمیق خود نوشته‌ است.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا پایین