- Feb
- 1,023
- 4,587
- مدالها
- 3
علوم اجتماعی در جهان اسلام به سطوح تجویزی و انتقادی محدود نمی شود بلکه سطوح توصیفی و تبیینی هم دارد. فارابی
واقعیت های اجتماعی را پدیده هایی می داند كه با آگاهی و ارادة انسان ها ایجاد می شوند. به همین سبب، او علم مدنی را در مقابل علومی قرار می دهد كه موضوع آنها مستقل از ارادة انسان ها وجود دارد. علّمه طباطبایی با طرح مسئلة اعتباریات، تعریف دقیق تری از موضوع علوم اجتماعی ارائه کرده است. او از دو سطح عقل نظری و عقل عملی سخن می گوید:ها می پردازد و به كمك حس و با روش تجربی، هستی های » هست « عقل نظری به شناخت طبیعی را می شناسد. همچنین با استدلال عقلی، احكام ریاضی و متافیزیكی را درمی یابد و علوم طبیعی، ریاضی و فلسفه )متافیزیك( را شكل می دهد.عقل عملی، بایدها و نبایدها و احكام ارزشی را می شناسد و دربارة ارزش های فردی و اجتماعی داوری میك ند؛ مثلا عدالت را خوب و ظلم را بد ارزیابی میکند.از نظر علّمه طباطبایی، عقل عملی به انسان در انجام عملش یاری می رساند و در این مسیر پدیده هایی را ایجاد میك ند كه در علوم اجتماعی بررسی می شوند. او چنین پدیده هایی را كه می نامد؛ مانند گروه، خانواده، قانون اعتباریات با قرارداد و اعتبار عقل عملی ایجاد می شوندو جامعه اعتباریات دو ویژگی دارند: به خواست و ارادة انسان به وجود می آیند؛ دارای آثار وپیامدهای غیرارادی هستند.
واقعیت های اجتماعی را پدیده هایی می داند كه با آگاهی و ارادة انسان ها ایجاد می شوند. به همین سبب، او علم مدنی را در مقابل علومی قرار می دهد كه موضوع آنها مستقل از ارادة انسان ها وجود دارد. علّمه طباطبایی با طرح مسئلة اعتباریات، تعریف دقیق تری از موضوع علوم اجتماعی ارائه کرده است. او از دو سطح عقل نظری و عقل عملی سخن می گوید:ها می پردازد و به كمك حس و با روش تجربی، هستی های » هست « عقل نظری به شناخت طبیعی را می شناسد. همچنین با استدلال عقلی، احكام ریاضی و متافیزیكی را درمی یابد و علوم طبیعی، ریاضی و فلسفه )متافیزیك( را شكل می دهد.عقل عملی، بایدها و نبایدها و احكام ارزشی را می شناسد و دربارة ارزش های فردی و اجتماعی داوری میك ند؛ مثلا عدالت را خوب و ظلم را بد ارزیابی میکند.از نظر علّمه طباطبایی، عقل عملی به انسان در انجام عملش یاری می رساند و در این مسیر پدیده هایی را ایجاد میك ند كه در علوم اجتماعی بررسی می شوند. او چنین پدیده هایی را كه می نامد؛ مانند گروه، خانواده، قانون اعتباریات با قرارداد و اعتبار عقل عملی ایجاد می شوندو جامعه اعتباریات دو ویژگی دارند: به خواست و ارادة انسان به وجود می آیند؛ دارای آثار وپیامدهای غیرارادی هستند.