Puyannnn
سطح
4
مهمان
- Sep
- 13,532
- 22,013
- مدالها
- 3
محمدرضا شمس نویسنده کودک و نوجوان گفت: فانتزی فراتری (ناب) مخصوص خود نویسنده است و از ذهن نویسنده بیرون میآید و مابهازاء بیرونی ندارد .
محمدرضا شمس نویسنده کودک و نوجوان در کارگاه آموزشی مجازی(فانتزی در ادبیات کودک و نوجوان) از سلسله برنامههای جنبی نمایشگاه کتاب تهران که به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد ، در تعریف فانتزی اینگونه توضیح داد: فانتزی گونهای در ادبیات است که عناصر غیرواقعی و خیالی در آن بهعنوان درونمایه اصلی داستان استفاده میشود. و این موجودات، قوانین و ساختارهای خیالی، واقعیت دارند و اساس داستان با این پیش فرض، شکل میگیرد.
مولف «دیوانه و چاه» با بیان اینکه ادبیات فانتزی با قوائد و قانونها کاری ندارد، اظهار کرد: نویسنده در سبک فانتزی نه تنها باید داستان خلق کند، بلکه باید قانونهای حاکم در دنیای داستانی خود را نیز بیافریند و فضای دیگرگونهای ایجاد کند. نویسنده، اول قانونهای ماورای زمینی و سپس ماجرایی داستانی را در این فضا خلق میکند.
وی سرچشمه داستان فانتزی نویسی را آغاز داستانهای تخیلی، حماسی و اسطورهای دانسته و افزود: اینکه این داستانها بهطور دقیق ازکی آغاز شد، مشخص نیست. اما همواره داستانهای جن و پری در میان آدمیان رواج داشته است و منتقدان، آثار افرادی چون : هومر و فردوسی و افسانههایی مانند:گیلگمش، مهابهاراتا، هزار و یک شب و شاه آرتور را اولین نمونههای مکتوب ادبیات فانتزی میدانند.
شمس با اشاره به اینکه دو نوع فانتزی وجود دارد، عنوان کرد: نویسندهای که وارد دنیای فانتزی میشود باید بداند که چه نوع فانتزی برای مخاطب بنویسد. دونوع فانتزی داریم. یکی فانتزی فراتری که به آن فانتزی ناب نیز گفته میشود و مخصوص خود نویسنده و از آبشخور دنیای او خلق شده و مشابه ندارد اما فانتزی فروتری ما به ازای بیرونی دارد و در جهان مشابه آن وجود دارد و خط ظریف و باریکی مرز بین فانتزی و سورئال را جدا میکند.
محمدرضا شمس نویسنده کودک و نوجوان در کارگاه آموزشی مجازی(فانتزی در ادبیات کودک و نوجوان) از سلسله برنامههای جنبی نمایشگاه کتاب تهران که به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد ، در تعریف فانتزی اینگونه توضیح داد: فانتزی گونهای در ادبیات است که عناصر غیرواقعی و خیالی در آن بهعنوان درونمایه اصلی داستان استفاده میشود. و این موجودات، قوانین و ساختارهای خیالی، واقعیت دارند و اساس داستان با این پیش فرض، شکل میگیرد.
مولف «دیوانه و چاه» با بیان اینکه ادبیات فانتزی با قوائد و قانونها کاری ندارد، اظهار کرد: نویسنده در سبک فانتزی نه تنها باید داستان خلق کند، بلکه باید قانونهای حاکم در دنیای داستانی خود را نیز بیافریند و فضای دیگرگونهای ایجاد کند. نویسنده، اول قانونهای ماورای زمینی و سپس ماجرایی داستانی را در این فضا خلق میکند.
وی سرچشمه داستان فانتزی نویسی را آغاز داستانهای تخیلی، حماسی و اسطورهای دانسته و افزود: اینکه این داستانها بهطور دقیق ازکی آغاز شد، مشخص نیست. اما همواره داستانهای جن و پری در میان آدمیان رواج داشته است و منتقدان، آثار افرادی چون : هومر و فردوسی و افسانههایی مانند:گیلگمش، مهابهاراتا، هزار و یک شب و شاه آرتور را اولین نمونههای مکتوب ادبیات فانتزی میدانند.
شمس با اشاره به اینکه دو نوع فانتزی وجود دارد، عنوان کرد: نویسندهای که وارد دنیای فانتزی میشود باید بداند که چه نوع فانتزی برای مخاطب بنویسد. دونوع فانتزی داریم. یکی فانتزی فراتری که به آن فانتزی ناب نیز گفته میشود و مخصوص خود نویسنده و از آبشخور دنیای او خلق شده و مشابه ندارد اما فانتزی فروتری ما به ازای بیرونی دارد و در جهان مشابه آن وجود دارد و خط ظریف و باریکی مرز بین فانتزی و سورئال را جدا میکند.