Puyannnn
سطح
4
مهمان
- Sep
- 13,533
- 22,017
- مدالها
- 3
صنعت نشر از جمله صنابع فرهنگی کشور بهشمار میرود که در سالهای اخیر درگیر بحرانهای قابل توجه اقتصادی بوده است، بهطور مشخص در دو دهه اخیر صنعت نشر با وجود چندبرابر شدن عرضه کتاب با کاهش چندبرابری مخاطبان نسبت به گذشته روبهرو بوده است.
اقتصاد فرهنگ بهدلیل اینکه معمولاً از حاشیه درآمد مردم ارتزاق میکند، در سالهای اخیر که اقتصاد خانواده نیز با تهدید مواجه شده است، همواره در معرض تهدید قرار گرفته است، رکود اقتصادی و افزایش مستمر تورم و در نتیجه رشد قیمتها اقتصاد فرهنگ را بهویژه در حوزه کتاب با ریزش قابلتوجهی روبهرو کرده است.
از آنجا که هزینههای جاری زندگی در سبد مصرفی و اساسی خانوار افزایش یافته است، مردم در یک دهه گذشته بسیار محتاطانهتر پا به بازار کتاب گذاشتهاند. در این میان بخشی نیز چند سالی است که از این بازار خداحافظی کرده و یارای خرید کتاب را ندارند.
از سوی دیگر، بهدلیل افزایش قیمت کتاب، حجم کتابهای خریداریشده توسط خانوار نیز آب رفته است. تجربه ثابت کرده است والدین عمدتاً متمایل به خرید کتاب برای فرزندان خود بوده و از خرید کتاب برای خود آن هم بهدلیل اقتصادی صرفنظر کردهاند. شاید یکی از دلایل سرمایهگذاری در راهاندازی ویترینهای کتابهای کودک از جمله باغ کتاب، بوکلندهای کودک و... در سراسر کشور طی سالهای اخیر همین موضوع باشد.
در این میان اپیدمی کرونا نیز اگرچه بسیاری از فعالیتهای فرهنگی مرتبط با کتاب از جمله نمایشگاه کتاب تهران را که نقش اکسیژن برای نشر داشت، از رونق انداخت، اما در کنار آن مردم را با کتابفروشیها آشتی داد. فرصتهای فراغت ایجاد شده در سایه کرونا مجالی برای رجوع مخاطبان به کتاب و کتابخوانی داد. در سوی دیگر بسیاری از برنامههای فرهنگی مجازی شدند و در این میان نمایشگاه کتاب تهران نیز تجربهای مجازی را آزمود.
اقتصاد فرهنگ بهدلیل اینکه معمولاً از حاشیه درآمد مردم ارتزاق میکند، در سالهای اخیر که اقتصاد خانواده نیز با تهدید مواجه شده است، همواره در معرض تهدید قرار گرفته است، رکود اقتصادی و افزایش مستمر تورم و در نتیجه رشد قیمتها اقتصاد فرهنگ را بهویژه در حوزه کتاب با ریزش قابلتوجهی روبهرو کرده است.
از آنجا که هزینههای جاری زندگی در سبد مصرفی و اساسی خانوار افزایش یافته است، مردم در یک دهه گذشته بسیار محتاطانهتر پا به بازار کتاب گذاشتهاند. در این میان بخشی نیز چند سالی است که از این بازار خداحافظی کرده و یارای خرید کتاب را ندارند.
از سوی دیگر، بهدلیل افزایش قیمت کتاب، حجم کتابهای خریداریشده توسط خانوار نیز آب رفته است. تجربه ثابت کرده است والدین عمدتاً متمایل به خرید کتاب برای فرزندان خود بوده و از خرید کتاب برای خود آن هم بهدلیل اقتصادی صرفنظر کردهاند. شاید یکی از دلایل سرمایهگذاری در راهاندازی ویترینهای کتابهای کودک از جمله باغ کتاب، بوکلندهای کودک و... در سراسر کشور طی سالهای اخیر همین موضوع باشد.
در این میان اپیدمی کرونا نیز اگرچه بسیاری از فعالیتهای فرهنگی مرتبط با کتاب از جمله نمایشگاه کتاب تهران را که نقش اکسیژن برای نشر داشت، از رونق انداخت، اما در کنار آن مردم را با کتابفروشیها آشتی داد. فرصتهای فراغت ایجاد شده در سایه کرونا مجالی برای رجوع مخاطبان به کتاب و کتابخوانی داد. در سوی دیگر بسیاری از برنامههای فرهنگی مجازی شدند و در این میان نمایشگاه کتاب تهران نیز تجربهای مجازی را آزمود.