جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

تاریخ ایران قمه زنی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته تاریخ ایران توسط ♡ریحانه♡ با نام قمه زنی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 129 بازدید, 3 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته تاریخ ایران
نام موضوع قمه زنی
نویسنده موضوع ♡ریحانه♡
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط ♡ریحانه♡
موضوع نویسنده

♡ریحانه♡

سطح
1
 
کاربر محروم شده
کاربر محروم شده
Jul
1,550
8,070
مدال‌ها
4
نويسنده عراقی‌الاصل كتاب «تراژدی كربلا» نيز بر اين عقيده است كه مراسم‎هايی از قبيل قمه‎زنی، قبل از قرن نوزدهم در عراق مرسوم نبوده و به تدريج از اواخر اين قرن در آن كشور رواج يافته است. بنابراين مراسم قمه‎زنی و ... از خارج عراق به آن كشور وارد شده و ريشه عربی ندارد.
شيخ كاظم دجيلی نيز در تاييد اين نظر می‎گويد: «عرب‎های عراق تا آغاز قرن بيستم در اين گونه مراسم‎ها شركت نمی‎كردند؛ اين اعمال در ابتدا در ميان ترك‎های عراق، فِرَق صوفيه و كُردهای غرب ايران مرسوم بود.»

به تدريج اين گونه اعمال رو به تحول و گسترش گذاشته تا آن كه پس از ممنوعيت قمه‎زنی در دوره نخست وزير ياسين هاشمی، در سال ۱۹۳۵ م. به اوج خود رسيد. در واقع اين اِعمال زور، تاثيری معكوس داشت؛ به نحوی كه يك هيئت قمه‎زنی، به سه هيئت تبديل شد.»
حاج حميد راضی (متوفی سال ۱۹۵۳ م.) از معمرين اهل كربلا كه نزديك به ۱۱۰ سال عمر كرده بود، خاطرات خود درباره عزاداری امام حسين عليه السلام نقل می‎كند كه مراسم قمه‎زنی و ... در ايام جوانی او در شهر نجف و كربلا مرسوم نبود.

از نظر تاريخی مسلم است كه قمه‎زنی در ايران تا پيش از صفويه هيچگونه سابقه‎ای نداشته است و محور ترديدها در آن است كه آيا در زمان صفويه به وجود آمده است و يا اين كه بعد از صفويه در زمان قاجاريه وارد شده و رواج يافته است؟
اقدامات مهم صفويان در زمينه عزاداری، يكی، رسمی و حكومتی كردن مجالس سوگواری و ديگری، ابزارمند كردن و نيز پديد آوردن آيين‎ها و رسوم جديد عزاداری بود.
«پيتر دلاواله» سياح ايتاليايی از عزاداری شيعيان در اصفهانِ عصر صفوی سال ۱۰۳۷ قمری چنين گزارش می‎دهد: «تشريفات و مراسم عزاداری عاشورا به اين قرار است كه همه غمگين و مغموم به نظر می‎رسند و لباس عزاداری به رنگ سياه - يعنی رنگی كه در مواقع ديگر هيچ وقت مورد استعمال قرار نمی‎گيرد - بر تن می‎كنند. هيچ كس سر و ريش خود را نمی‎تراشد و به حمام نمی‎رود.
به علاوه نه تنها از ارتكاب هر گناه پرهيز می‎كنند، بلكه خود را از هرگونه تفريح و خوشی محروم می‎سازد.
حاج حميد راضی (متوفی سال ۱۹۵۳ م.) از معمرين اهل كربلا كه نزديك به ۱۱۰ سال عمر كرده بود، خاطرات خود درباره عزاداری امام حسين عليه السلام نقل می‎كند كه مراسم قمه‎زنی و ... در ايام جوانی او در شهر نجف و كربلا مرسوم نبود.
جمعی در ميدان‎ها و كوچه‎های مختلف و جلوی خانه‎های مردم، برهنه و عريان در حالی كه فقط با پارچه سياه يا كيسه تيره رنگی ستر عورت كرده و سر تا پای خود را با ماده‎ای سياه و براق ... رنگ زده‎اند، حركت می‎كنند ... به همراه اين افراد، عده‎ای برهنه نيز راه می‎روند كه تمام بدن خود را به رنگ قرمز در آورده‎اند؛ تا نشانی از خون‎هايی كه به زمين ريخته و اعمال زشتی كه در آن روز (عاشورا) نسبت به حسين انجام گرفته است، باشد.
همه با هم، آهنگ‎های غم‎انگيز در وصف حسين و مصائب وارد بر او می‎خوانند و دو قطعه چوب يا استخوانی را كه در دست دارند، به هم می‎كوبند و از آن صدای حزن‎انگيزی به وجود می‎آورند و به علاوه حركتی به سر و تن خود می‎دهند كه علامتی از اندوه بی‎پايان آنها است و بيشتر به رقص شباهت دارد...
علاوه بر ابزارآلات جديد، از اين دوره بود كه آداب و رسوم نوينی هم در سلك آيين‎های عزاداری درآمد؛ آدابی چون «تيغ‎زنی»، «قفل‎زنی»، «سنگ‎زنی» و «قمه‎زنی» را از اين جمله شمرده‎اند.
استاد يوسفی غروی نيز در اين باره می‎گويد: «از نظر تاريخی، ظاهراً آن وقت كه صفويه سر كار آمدند، قمه‎زنی پديد آمد و مسلماً هيچ سابقه‎ای هم بر صفويه ندارد؛ اما هنوز به يقين نرسيده‎ايم كه آيا قبل از عثمانی‎ها هم اين كار انجام می‎شده است يا نه؟
نويسنده عراقی الاصل كتاب «تراژدی كربلا» نيز بر اين عقيده است كه مراسم‎هايی از قبيل قمه‎زنی، قبل از قرن نوزدهم در عراق مرسوم نبوده و به تدريج از اواخر اين قرن در آن كشور رواج يافته است. بنابراين مراسم قمه‎زنی و ... از خارج عراق به آن كشور وارد شده و ريشه عربی ندارد.
 
آخرین ویرایش:
موضوع نویسنده

♡ریحانه♡

سطح
1
 
کاربر محروم شده
کاربر محروم شده
Jul
1,550
8,070
مدال‌ها
4
گزارشی از مقامات بريتانيايی درباره مراسم عاشورای ۱۹۱۹ م. در نجف حاكی است كه گروهی صد نفره از شيعيان ترك در آن سال به قمه‎زنی پرداخته بودند.

از نظر تاريخی مسلم است كه قمه‎زنی در ايران تا پيش از صفويه هيچگونه سابقه‎ای نداشته است و محور ترديدها در آن است كه آيا در زمان صفويه به وجود آمده است و يا اين كه بعد از صفويه در زمان قاجاريه وارد شده و رواج يافته است؟

خاطره‎ای از سيد محمد بحرالعلوم، اين نظر را تاييد می‎كند: «هنگامی كه حدود ۵۰ يا ۶۰ سال پيش در نجف بودم، تنها چند هيئت ترك در آن شهر حضور داشت. آنان در ايام عزا به منزل سيد بحرالعلوم بزرگ می‎رفتند و با كسب اجازه از ايشان به خواندن ابياتی سوزناك درباره امام حسين عليه السلام می‎پرداختند. برخی از آنان نيز در ضمن ذكر مصيبت برای همدردی با امام حسين عليه السلام جراحت‎های خفيفی به خود وارد می‎كردند.
 
موضوع نویسنده

♡ریحانه♡

سطح
1
 
کاربر محروم شده
کاربر محروم شده
Jul
1,550
8,070
مدال‌ها
4
به تدريج اين گونه اعمال رو به تحول و گسترش گذاشته تا آن كه پس از ممنوعيت قمه‎زنی در دوره نخست وزير ياسين هاشمی، در سال ۱۹۳۵ م. به اوج خود رسيد. در واقع اين اِعمال زور، تاثيری معكوس داشت؛ به نحوی كه يك هيئت قمه‎زنی، به سه هيئت تبديل شد.»

حاج حميد راضی (متوفی سال ۱۹۵۳ م.) از معمرين اهل كربلا كه نزديك به ۱۱۰ سال عمر كرده بود، خاطرات خود درباره عزاداری امام حسين عليه السلام نقل می‎كند كه مراسم قمه‎زنی و ... در ايام جوانی او در شهر نجف و كربلا مرسوم نبود.

در دوره قاجار علمای بزرگی مثل علامه سيد محسن امين عاملی، قمه‎زنی و نظاير آن را غير شرعی و شيطان‎پسند خوانده و به مخالفت با آن پرداختند كه باز هم - با توجه به اين كه قمه‎زنی به سرعت جايگاه مطلوبی نزد عوام الناس يافته و جزئی لاينفك از مظاهر دينداری، با لعاب تعصب مردم شده بود - نه تنها مخالفت اين دسته از علما موثر واقع نشد، بلكه به تشكيل جبهه‎ای در بين مردم و برخی علمای موافق قمه‎زنی منجر شد؛ تا جايی كه برای مثال به علامه سيد محسن امين عاملی تهمت زدند كه می‎خواهد اخبار را نسخ كند و از اجرای اعمال دين جلوگيری كند!

همچنين در خاطرات شفاهی هيچ يك از كهن‎سالان نجف و كربلا از برگزاری مراسم قمه‎زنی و ... قبل از نيمه قرن نوزدهم ياد نشده است. اين گونه مراسم‎ها برای اولين بار توسط برخی زائران تُرك از طايفه قزلباش رواج يافت. آنان به هنگام زيارت امام حسين عليه السلام با شمشيرهايی مخصوص، به سرهای خود ضربه می‎زدند.
 
موضوع نویسنده

♡ریحانه♡

سطح
1
 
کاربر محروم شده
کاربر محروم شده
Jul
1,550
8,070
مدال‌ها
4
به علاوه نه تنها از ارتكاب هر گناه پرهيز می‎كنند، بلكه خود را از هرگونه تفريح و خوشی محروم می‎سازد.

حاج حميد راضی (متوفی سال ۱۹۵۳ م.) از معمرين اهل كربلا كه نزديك به ۱۱۰ سال عمر كرده بود، خاطرات خود درباره عزاداری امام حسين عليه السلام نقل می‎كند كه مراسم قمه‎زنی و ... در ايام جوانی او در شهر نجف و كربلا مرسوم نبود.

جمعی در ميدان‎ها و كوچه‎های مختلف و جلوی خانه‎های مردم، برهنه و عريان در حالی كه فقط با پارچه سياه يا كيسه تيره رنگی ستر عورت كرده و سر تا پای خود را با ماده‎ای سياه و براق ... رنگ زده‎اند، حركت می‎كنند ... به همراه اين افراد، عده‎ای برهنه نيز راه می‎روند كه تمام بدن خود را به رنگ قرمز در آورده‎اند؛ تا نشانی از خون‎هايی كه به زمين ريخته و اعمال زشتی كه در آن روز (عاشورا) نسبت به حسين انجام گرفته است، باشد.

همه با هم، آهنگ‎های غم‎انگيز در وصف حسين و مصائب وارد بر او می‎خوانند و دو قطعه چوب يا استخوانی را كه در دست دارند، به هم می‎كوبند و از آن صدای حزن‎انگيزی به وجود می‎آورند و به علاوه حركتی به سر و تن خود می‎دهند كه علامتی از اندوه بی‎پايان آنها است و بيشتر به رقص شباهت دارد...

علاوه بر ابزارآلات جديد، از اين دوره بود كه آداب و رسوم نوينی هم در سلك آيين‎های عزاداری درآمد؛ آدابی چون «تيغ‎زنی»، «قفل‎زنی»، «سنگ‎زنی» و «قمه‎زنی» را از اين جمله شمرده‎اند.

استاد يوسفی غروی نيز در اين باره می‎گويد: «از نظر تاريخی، ظاهراً آن وقت كه صفويه سر كار آمدند، قمه‎زنی پديد آمد و مسلماً هيچ سابقه‎ای هم بر صفويه ندارد؛ اما هنوز به يقين نرسيده‎ايم كه آيا قبل از عثمانی‎ها هم اين كار انجام می‎شده است يا نه؟

نويسنده عراقی الاصل كتاب «تراژدی كربلا» نيز بر اين عقيده است كه مراسم‎هايی از قبيل قمه‎زنی، قبل از قرن نوزدهم در عراق مرسوم نبوده و به تدريج از اواخر اين قرن در آن كشور رواج يافته است. بنابراين مراسم قمه‎زنی و ... از خارج عراق به آن كشور وارد شده و ريشه عربی ندارد.

روال حكومت‎ها اين است كه اعمال و رفتارها را از همديگر ياد می‎گيرند؛ عثمانی‎ها گروه فدائيان داشتند؛ صفويه هم يك گروه فدائيان درست كرده بودند و مانند آل بويه كه در قرن سوم و چهارم در بغداد، عمدتاً دسته‎های اوليه عزدارای‎شان، دسته‎های نظامی‎شان بود، به ارتش دستور داده بودند كه به طور منظم و دسته‎بندی شده، دسته عزاداری راه بياندازند.
 
بالا پایین