جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

مردم شناسی ایران قوم کرد

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته مردم شناسی توسط abrak با نام قوم کرد ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 236 بازدید, 4 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته مردم شناسی
نام موضوع قوم کرد
نویسنده موضوع abrak
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط abrak
موضوع نویسنده

abrak

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
May
390
497
مدال‌ها
2

تاریخچه قوم کرد


افسانه‌ها و داستان‌های اساطیری بسیاری درباره تاریخچه قوم کرد وجود دارد و نظریه و عقیده‌های موجود بیشتر برگرفته از دانش‌های باستانی، زبان‌شناسی، انسان‌شناسی و سایر موارد چنینی هستند.​

بیشتر پژوهشگران تاریخی مشهور براین باورند که کردهای امروزی نوادگان مادها و از ریشه آنها هستند. مینورسکی، خاورشناس و ایران‌شناس روس که کتاب‌های بسیار درباره اقوام‌شناسی ایرانیان و کتابی از کردها دارد، می‌گوید:
اگر کردها نوادگان مادها نباشند، پس بر سر ملتی چنین کهن و مقتدر چه آمده است و این همه قبیله و تیره مختلف کرد که به یک زبان ایرانی تکلم می‌کنند؛ از کجا آمده‌اند؟
بسیاری دیگر از پژوهشگران همچون تئودور نولندکه (خاورشناس بزرگ آلمانی)، معتقدند که اگر روزی زبان مادی درست شناخته شود، قطعا خویشاوندی بسیار نزدیکی با زبان پارسی باستان خواهد داشت. از سوی دیگر استفاده از نام‌های مادی که آنها را در اسامی پادشاهان و سرداران ماد می‌بینیم، در نام‌های کردی کاربرد فراوانی دارد.
در حال حاضر چنین فرض می‌شود که کردها بخش اصلی بازماندگان تیره‌های بومی خاورمیانه و مادها هستند که به زبان کردی سخن می‌گویند. این نکته مهم که زبان کردی بازمانده زبان مادی است و کردهای امروزی هم بازماندگان مادهای باستان هستند، تا زمانی که زبان مادی به درستی شناخته نشود، کماکان یک فرضیه به شمار می‌رود؛ اما این فرضیه قوی‌ترین فرضیه موجود است.
در گذشته تمامی سرزمین‌های کردنشین یکی از ایالت‌های ایران به شمار می‌رفت تا اینکه در جنگ چالدران (1514 میلادی) میان شاه اسماعیل صفوی و سلطان سلیم اول، بر اثر شکست ایران، بخش‌هایی از کردستان از ایران جدا و نصیب دولت عثمانی شد.
بسیاری از کردان خارج از ایران همواره بر پیوند ناگسستنی تاریخی و نژادی کردها با دیگر ایرانیان تاکید داشته‌اند، یکی از رهبران سیاسی کردهای عراق در گذشته جمله معروف دارد که می گویند
هر کجا کرد زندگی می‌کند، آن جا ایران است.
 
موضوع نویسنده

abrak

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
May
390
497
مدال‌ها
2
ویژگی یک فرد کرد، از زبان انها:
اساس یک طبقه‌بندی ساده، انسان‌ها چهار گروهند:
▪ گروه اول: «می‌دانند» و می‌دانند که «می‌دانند».
▪ گروه دوم: «می‌دانند» ولی نمی‌دانند که «می‌دانند».
▪ گروه سوم: «نمی‌دانند» ومی‌دانند که «نمی‌دانند ».
▪ گروه چهارم: «نمی‌دانند» ونمی‌دانند که « نمی‌دانند».
ما کردها جزو گروه دوم هستیم، زیرا «می‌دانیم» اما نمی‌دانیم که «می‌دانیم». به همین دلیل وقتی شرق‌شناسی یا یک نفر خارجی در باره‌ی ما مطلب «مثبتی» می‌نویسد، ذوق زده شده و دست و پای خود را گم می‌کنیم گویی خود خبر نداشته‌ایم که دارای چنین صفات مثبت و با ارزشی هستیم. به دلیل همین حقیقت که «کرد» «می‌داند» اما نمی‌داند که «می‌داند» دچار سختی‌ها ودشواری‌های بی‌شماری شده و احساس خود کمتربینی نموده، دیگر ملت‌ها را به چشم برادر بزرگتر خود نگاه کرده و به همین دلیل فرصت‌سوزی‌ها کرده و موقعیت‌های زیادی را از دست داده است.
 
موضوع نویسنده

abrak

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
May
390
497
مدال‌ها
2
ملت کرد مانند سایر ملت‌های ساکن این کره‌ی خاکی در طول تاریخ فجایع زیادی را از سر گذرانده است. اما اکثر مواقع علت این فجایع را به خود ملت کرد نسبت می‌دهند نه به وضعیت و واقعیت‌های موضوعی، و همین عامل ضربات درونی مهلکی را تا حد متلاشی شدن شخصیت به «فرد کُرد» وارد نموده و می‌نماید. این درحالی است که (شخصیت هر انسان و جمعی عبارت است از مجموع اعمال و رفتارهایی مشخص در برابر احوال و اوضاع «ذاتی» و «موضوعی»، یا مجموع صفات ثابت و مشترکی که «افراد» هر ملت و قومی با آن شناخته می‌شوند.) به همین علت درست است اگر بگوئیم رفتار‌های آدمی نتیجه‌ی تأثیر متقابل خوی و سرشت انسان با محیط زندگی اجتماعی اوست. این مسأله نشان می‌دهد که اگر برای «فرد» کرد مانند هر انسان دیگری - وضعیتی مطلوب و زمینه‌ای مناسب فراهم شود به سرعت مسیر کمال و پیشرفت را طی خواهد کرد. در اینجا لازم است همانگونه که به جوانب منفی شخصیت فرد کٌرد اشاره می‌شود جوانب مثبت شخصیتی فردِ کُرد هم مورد توجه و بحث قرار گیرد. زیرا اولین قدم در پی‌ریزی و بنیان نهادن شخصیت فرد کٌرد شناخت او توسط خودش می‌باشد. فرد کرد باید بداند و به جهانیان نیز اعلام کند که کردستان گهواره‌ی دوم انسانیت بوده و مرکز دموگرافی(Demography) جهانی کوه «جودی» واقع در کردستان می‌باشد. « وَقِیلَ یأَرْضُ ابْلَعِی مَآءَکِ وَیسَمَآءُ أَقْلِعِی وَغِیضَ الْمَآءُ وَقُضِیَ الأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَی الْجُودِیِّ وَقِیلَ بُعْداً لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِینَ». هود/۴۴
 
موضوع نویسنده

abrak

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
May
390
497
مدال‌ها
2
«گفته شد که: ای زمین آب خود رافرو خور، وای آسمان از باریدن بایست، وآبها از میان برده شد وفرمان اجراء گردید وکاربه انجام رسید وکشتی برکوه جودی پهلو گرفت».
تفاسیر «الخازن »[۱]،« النسفی»[۲]، « قصص الأنبیاء عبدالوهاب النجار» و دیگر منابع تأکید می‌کنند که منظور از « کوه جودی» کوهی است در منطقه «جزیره» واقع در کردستان ترکیه‌. او بایستی هیچگونه محرومیت و فقری را قبول نکند. زیرا کردستان او «مٌبارک» است. «قِیلَ ینُوحُ اهْبِطْ بِسَلاَمٍ مِّنَّا وَبَرکَاتٍ عَلَیْکَ وَعَلَی أُمَمٍ مِّمَّن مَّعَکَ وَأُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ یَمَسُّهُمْ مِّنَّا عَذَابٌ أَلِیمٌ». هود ۴۸
«گفته شد: ای نوح! از کشتی پیاده شو « و بدان که تو و همراهانت» از امنیت ما برخوردارید و سالم و برکنارید و برکات خدا به روی تو و گروه‌های همراهت است. ملت‌هاوگروه‌های دیگری را از نعمت‌ها و خوشی‌ها برخوردار می‌کنیم. کلمه‌ی «البرکة» یعنی «خیرات، فزونی روزی و فراوانی در اشیاء». این مکان مبارک کردستان می‌باشد، زیرا «جودی» بخشی از کردستان است و نوح (علیه السلام) فرمود: « وَقُل رَّبِّ أَنزِلْنِی مُنزَلاً مُّبَارَکاً وَأَنتَ خَیْرُ الْمُنزِلِینَ» مؤمنون / ۲۹ ( و بگو پروردگارا مرا به منزلی مبارک فرود آور و تو بهترین میزبانانی.) کردستانی سرشار از معادن معدنی و منابع نفتی و منابع آبی و مستعد کشاورزی، باعث ایجاد پیوندهای اجتماعی قوی شده و تأثیرات ایجابی بر شخصیت «فرد کُرد» دارد. فرد کرد باید نسبت به شجاعت و غیرت ملتش یقین داشته باشد، زیرا این مسأله حقیقتی است که خداوند خود به آن اشاره می‌فرماید: «قُل لِّلْمُخَلَّفِینَ مِنَ الأَعْرَابِ سَتُدْعَوْنَ إِلَی قَوْمٍ أُوْلِی بَأْسٍ شَدِیدٍ تُقَاتِلُونَهُمْ أَوْ یُسْلِمُونَ...» الفتح / ۱۶ ( به بازپس‌ماندگان عرب‌های بادیه‌نشین بگو: از شما دعوت خواهد شد که به سوی قومی جنگجو و پرقدرت بیرون بروید، با آنان پیکار می‌کنید تا اینکه مسلمان می‌شوند. ابن کثیر درباره‌ی « قَوْمٍ أُوْلِی بَأْسٍ شَدِیدٍ » در تفسیر القرآن العظیم می‌فرماید: "ع*ن ابن أبی خالد ع*ن أبیه قال: نزل علینا أبو هریرة ففسر قول رسول الله صلی الله علیه وسلم: "تقاتلون قومًا نعالهم الشَّعْر" قال: هم البارزون، یعنی الأکراد"[۳] ( ابوهریره بر ما وارد شد، این آیه را برایش قرائت نمودیم گفت: این قوم، قوم کُرداند.) قوم و ملت شجاع همیشه شیفته‌ی آزادی‌اند و در فکر آزادی خود و دیگرانند، بر همین اساس یکی از مشخصه‌های ملت کُرد این است که دوست دارد از اخبار و احوال دنیا آگاه باشد. کُردها شیفته‌ی استقلال و آزادی‌اند با نگاهی به تاریخ گذشته متوجه خواهی شد که طوایف و قبایل و امیرنشین‌های زیادی داشته است و هرگز در میان ملت‌های فارس، عرب و ترک استحاله‌ نیافته‌ و ذوب نشده است. حتی در دایره‌ی خلافت اسلامی هم از طریق سیستم میرنشینی (ایالات و ولایات) بخش قابل توجهی از فرمانروائی اسلامی بوده است. در رابطه با «آزادی» هم، این ملت کُرد است که در راه به دست آوردن و پاسداری آزادی قربانی‌ها داده آنگونه که در تاریخ نمونه و مانندی برای آن متصور نیست و‌ در این راه زیان‌های جبران‌ناپذیری بر دشمنان آزادی متحمل نموده است. زیرا فرد کُرد شاید توان تحمل فقر و گرسنگی و شداید سخت زندگی را داشته باشد، اما هرگز اسارت و بندگی و زیردست بودن را تحمل نمی‌کند.
 
موضوع نویسنده

abrak

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
May
390
497
مدال‌ها
2
به همین دلیل همیشه با حکومت‌های که خواسته‌اند آزادی‌اش را پایمال کنند و او را به اسارت بکشند به مقابله برخاسته است. فردِ کُرد شیفته‌ی بروز استعداد و توانائی‌هایش بوده به همین علت با فراهم شدن زمینه مناسب و لازم خیلی زود می‌تواند توانائی‌هایش را در تمام زمینه‌ها بروز دهد، به گونه‌ای که «کلودیوس تریچ» در یادداشت‌هایش می‌گوید: "کُردها تشنه دانش اندوزی‌اند و خیلی کم به خود می‌بالند، این در حالی است که میزان یادگیری ایشان بسی بیشتر از ترک‌ها و فارس‌ها بوده و خیلی سریعتر مطالب را یاد می‌گیرند." شجاعت و با جرأت بودن جزو صفات ثابت شخصیت کردها بوده تاحدی که آن را غذای روح می‌دانند. وفای به عهد نیز در میان ایشان جزو اصول و ارزش‌هائی است که صفحات تاریخ سرشار از وفای به عهد از جانب فردِ کرد است، حتّی با دشمنانش. جدای از صفت وفای به عهد، مهمان‌نوازی و دستگیری فقرا و بینوایان و... نیز از صفات بارز شخصیتی فرد کرد است که نقش بسزائی در انسجام جوامع کردی داشته است. عشق و علاقه به خاک و میهن و پایبندی به دین مقدس اسلام یکی دیگر از ویژگی‌های کلی شخصیتی فرد کرد است. در حیطه‌ی تاریخ شخصیت کرد دارای ویژگی‌ای برجسته‌، شاخص و قابل مشاهده می‌باشد. او همیشه‌ی تاریخ بر اصل و نسب مستقل خود تأکید می‌کند. زیرا دشمنان و حتی دوستانش بسیار تلاش کرده‌اند که ریشه‌ی نژادی کرد را به فارس‌ها یا اعراب و گاهی اوقات حتی به «جن» نیز منتسب نمایند!! هرچند که نسبت دادن نسب کردها به «جن» نهایت دوری از اصول علمی و متد تحقیق است. از سوئی دیگر کردستان همیشه میدان جنگ و نبردهای سرنوشت‌ساز و تعیین کننده‌ی میان فارس و روم یا صفوی و عثمانی بوده است. این موضوع همیشه به زیان کردها تمام شده و در واقع تلاشی بوده در جهت زدودن هویت ملی آنان؛ به همین جهت کردها تلاش زیادی را در برابر این هجوم گمراه‌کننده‌ی [دشمنان] کردستان در جهت اثبات استقلال زبان، نژاد و ملیت‌اش انجام داده و می‌دهند.
 
بالا پایین