Puyannnn
سطح
4
مهمان
- Sep
- 13,534
- 22,013
- مدالها
- 3
در فقه اسلامی نظرات بسیاری بر صحت نکاح معاطاتی وجود دارد . برخی معتقدند این نوع ازدواج صحیح است ولی عده ای دیگر مخالف بوده و آن را باطل می دانند . نکته ی مهم در این زمینه این است که علی رغم این که اکثریت فقها قائل به طریقیت داشتن لفظ هستند ، بسیاری از آنها نکاح معاطاتی را به دلیل اجماع ، باطل و نامشروع میدانند. طریقیت داشتن لفظ یعنی ازدواج به وسیله ی بیان یک سری کلمات خاص، یکی از راه های انعقاد عقد ازدواج است و نبود آن در اعتبار و مشروعیت عقد تاثیری ندارد.
طرفداران ازدواج معاطاتی به دلیل محکم نبودن دلایل لزوم انعقاد عقد نکاح به وسیله ی کلمات و جملات ، آن را صحیح می دانند . به بیان واضح تر ، نظر کسانی که نکاح معاطاتی را صحیح می دانند این است که برای یک ازدواج صحیح لزوما الفاظ خاصی بیان نمی شود و به این شکل نظر مخالفین خود را فاقد اعتبار می دانند.
باید گفته شود که در مورد احکام نکاح ، برخی از فقها آن را مانند عقد بیع ، عقدی معاوضی دانسته و احکام مشابه بیع برای آن در نظر میگیرند، اما عدهای دیگر به دلیل تفاوت ماهیت این عقد ، نظر مخالف دارند و تفاوت دیگاه آنان به عقد نکاح باعث به وحود آمدن اختلافات در این زمینه میشود.
طرفداران ازدواج معاطاتی به دلیل محکم نبودن دلایل لزوم انعقاد عقد نکاح به وسیله ی کلمات و جملات ، آن را صحیح می دانند . به بیان واضح تر ، نظر کسانی که نکاح معاطاتی را صحیح می دانند این است که برای یک ازدواج صحیح لزوما الفاظ خاصی بیان نمی شود و به این شکل نظر مخالفین خود را فاقد اعتبار می دانند.
باید گفته شود که در مورد احکام نکاح ، برخی از فقها آن را مانند عقد بیع ، عقدی معاوضی دانسته و احکام مشابه بیع برای آن در نظر میگیرند، اما عدهای دیگر به دلیل تفاوت ماهیت این عقد ، نظر مخالف دارند و تفاوت دیگاه آنان به عقد نکاح باعث به وحود آمدن اختلافات در این زمینه میشود.