جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

معرفی کتاب معرفی کتاب تحلیل انواع داستان

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش نقد توسط آرشیت با نام معرفی کتاب تحلیل انواع داستان ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 228 بازدید, 16 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش نقد
نام موضوع معرفی کتاب تحلیل انواع داستان
نویسنده موضوع آرشیت
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط آرشیت
موضوع نویسنده

آرشیت

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Feb
3,262
6,982
مدال‌ها
2
به‌سوی عرشه می‌بردند و هیاهو و قیل‌وقالشان در سروصدای بخاری که پس از خروج از دودکش، همه‌چیز را در هاله‌ای سفیدرنگ فرومی‌برد گم می‌شد؛ در این میان، صدای زنگ بزرگی که بر روی عرشه قرار داشت بی‌وقفه در فضا طنین‌انداز می‌شد. سرانجام کشتی به راه افتاد [...].»
 
موضوع نویسنده

آرشیت

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Feb
3,262
6,982
مدال‌ها
2
(گ. فلوبر، آغاز رمان تعلیم عشق‌ورزی)

ابتدای این رمان، صحنه یا نمایی منحصربه‌فرد را در برابر چشمان ما ترسیم می‌کند. کنش‌ها، رخدادها و حوادث همگی به‌گونه‌ای هم‌زمان ارائه شده است. تنها با استفاده از زمان ماضی ساده است که از هم‌زمانی و سکون حاکم بر متن به توالی می‌رسیم: سرانجام، کشتی به راه افتاد.
 
موضوع نویسنده

آرشیت

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Feb
3,262
6,982
مدال‌ها
2
تمامی آنچه نویسنده در اینجا آورده، زمینه‌ای است برای توصیف صحنهٔ پرجنب‌وجوشی که می‌شد آن را «مقدمات سفر» نامید. بدین‌ترتیب که در موقعیت و مکانی مشخص (اسکلهٔ سنت برنارد) تعدادی شخصیت در حرکت‌اند: (مردم، ملوانان، همه...). استفادهٔ صرف از زمان ماضی استمراری (می‌خاست،
 
موضوع نویسنده

آرشیت

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Feb
3,262
6,982
مدال‌ها
2
می‌رسیدند، می‌کردند...) به‌روشنی نشانگر توصیفی بودن صحنه است (م. ش. به جدول شمارهٔ ۳). اسوالد دوکر که متخصص زبان‌شناسی است، ارزش توصیفی ماضی استمراری را این‌گونه تشریح می‌کند: «وقتی زمان گزاره‌ای ماضی استمراری است، موقعیت یا حادثه‌ای که فحوای اصلی این گزاره را تشکیل می‌دهد، شکل خصوصیت یا شکل شاکلهٔ بنیادین متن را به خود می‌گیرد.»
 
موضوع نویسنده

آرشیت

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Feb
3,262
6,982
مدال‌ها
2
ب. توصیف کنش یا رخداد

توصیف کنش یا رخداد، اغلب اوقات، در قالب پی‌رفت (سکانسی) از کنش‌ها یا رخدادهای زمان‌مند ارائه می‌شود. این پی‌رفت می‌تواند از نوعی قراردادی، شبیه نشانه باشد که پیش‌تر
 
موضوع نویسنده

آرشیت

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Feb
3,262
6,982
مدال‌ها
2
دیدیم (م. ش. به فصل ۱ و ۴ همین کتاب). ساختمان توصیف در تمامی حالات تابع اصل زیر است: کنش یا رخداد اصلی به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود که به‌نوبهٔ خود، کنش یا رخدادی را تشکیل می‌دهند:
 
موضوع نویسنده

آرشیت

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Feb
3,262
6,982
مدال‌ها
2
متن شمارهٔ ۲۰

«نوبت به آخرین مرحله از پرداخت رسید.

مرد جواهرتراش الماس را از مخلوط نخستین بیرون آورد و در مخلوطی دیگر، مرکب از قلع و سرب مذاب فروبرد، به‌نحوی که فقط قسمتی از میان ملغمه بیرون ماند که قرار بود پرداخت روی آن انجام شود. سپس گازانبری فولادی به دست گرفت، ظرف ملغمهٔ مذاب را برداشت و آن را به میز کاری که سطحش پوشیده از روغن‌زیتون و براده بود سفت کرد.»

(ن. روباتل، زمانۀ پیشه‌ها، ۱۹۸۲)»
 
بالا پایین