جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

آموزشی نحوه تشخیص کشمکش‌های مناسب توسط منتقد

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش نقد توسط Tara Motlagh با نام نحوه تشخیص کشمکش‌های مناسب توسط منتقد ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 753 بازدید, 21 پاسخ و 6 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش نقد
نام موضوع نحوه تشخیص کشمکش‌های مناسب توسط منتقد
نویسنده موضوع Tara Motlagh
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Tara Motlagh
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,842
48,292
مدال‌ها
7
عوامل موثر بر میزان کشمکش‌ها در داستان

عوامل متعددی بر شدت، عمق و تاثیر کشمکش‌های داستانی اثر می‌گذارند. هرچه این عوامل قوی‌تر یا پیچیده‌تر باشند، کشمکش‌ها جذاب‌تر و تعلیق داستان شدیدتر می‌شود. در ادامه، مهم‌ترین این عوامل را بررسی می‌کنیم:
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,842
48,292
مدال‌ها
7
۱. اهداف شخصیت‌ها

• اهمیت هدف:
هرچه هدف شخصیت مهم‌تر یا حیاتی‌تر باشد (مثلاً نجات جان فرزندش)، کشمکش قوی‌تر می‌شود.

• درگیری اهداف: اگر چند شخصیت اهداف متضاد دارند (مثلاً دو برادر با خواسته‌های متضاد)، درگیری عمیق‌تر می‌شود.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,842
48,292
مدال‌ها
7
۲. موانع و تهدیدها

• موانع داخلی:
ترس، شک، وسوسه یا گذشته‌ی تاریک شخصیت باعث کشمکش درونی می‌شود.

• موانع بیرونی: دشمن، زمان، شرایط اجتماعی یا حتی طبیعت می‌توانند چالش ایجاد کنند.

• هرچه این موانع بیشتر یا غیرقابل پیش‌بینی‌تر باشند، کشمکش شدیدتر می‌شود.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,842
48,292
مدال‌ها
7
۳. پیامدهای شکست یا پیروزی

• اگر شخصیت چیز باارزشی را ممکن است از دست بدهد (مثل جان، عشق، آبرو، آزادی)، کشمکش مهم‌تر و پرتنش‌تر می‌شود.

• داستانی که «هیچ چیز مهمی در خطر نیست»، کشمکش ضعیفی خواهد داشت.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,842
48,292
مدال‌ها
7
۴. عمق شخصیت‌پردازی

• شخصیت‌هایی که پیچیده، چندلایه و واقعی هستند، کشمکش‌های درونی عمیق‌تری دارند.

• کشمکش‌های آن‌ها برای مخاطب قابل لمس و همدلی‌برانگیز می‌شود، و این تعلیق را افزایش می‌دهد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,842
48,292
مدال‌ها
7
۵. زمان و ضرب‌الاجل

• اگر شخصیت فرصت محدودی برای حل مشکل دارد (مثلاً تا نیمه‌شب یا پیش از انفجار)، کشمکش شدیدتر می‌شود.

• فشار زمان تعلیق طبیعی ایجاد می‌کند.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,842
48,292
مدال‌ها
7
۶. تضاد اخلاقی یا عاطفی

• وقتی انتخاب شخصیت بین «درست و غلط» نیست، بلکه بین «بد و بدتر» یا «دل و عقل» است، کشمکش عمیق‌تری رخ می‌دهد.

• این نوع تضادها مخاطب را درگیرتر می‌کند.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,842
48,292
مدال‌ها
7
نمونه: حالا با طراحی یک سناریوی ساده مرحله‌به‌مرحله نشون می‌دهیم چطور با تغییر عوامل، کشمکش و تعلیق تقویت می‌شوند:

سناریوی پایه (نسخه ساده):

یک دختر نوجوان در جنگل گم شده و باید راه خروج را پیدا کند.

در این حالت، کشمکش اولیه فقط زنده ماندن است. ساده و قابل‌پیش‌بینی.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,842
48,292
مدال‌ها
7
افزایش کشمکش با افزودن عوامل:

۱. هدف پیچیده‌تر:


او فقط برای نجات خودش نمی‌جنگد؛ او باید خواهر کوچک‌ترش را که زخمی شده هم نجات بدهد.

حالا مسئولیت اخلاقی و عاطفی اضافه شده = کشمکش درونی + بیرونی
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,842
48,292
مدال‌ها
7
۲. موانع بیشتر:

هوا سرد و مه‌آلود است، گرگ‌ها نزدیک شده‌اند، و نقشه‌ای که دارد پاره شده.

تهدید بیرونی واقعی = اضطراب بیشتر برای خواننده = تعلیق قوی‌تر
 
بالا پایین