جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

نقد شورا نقد شورا | رمان تحسر ارگوانا

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته نقد شورا توسط Kosarvalipour با نام نقد شورا | رمان تحسر ارگوانا ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 368 بازدید, 2 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته نقد شورا
نام موضوع نقد شورا | رمان تحسر ارگوانا
نویسنده موضوع Kosarvalipour
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط YASNA.B
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
موضوع نویسنده

Kosarvalipour

سطح
1
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Feb
4,147
9,148
مدال‌ها
4
بنام خالق قلم
نام رمان: تحسر ارگوانا
نام نویسنده: اَرغَوانِ بی‌اِبتِهاج
ژانر: عاشقانه/معمایی/جنایی
عضو گپ نظارت: (4)S.O.W
خلاصه: دو فرد که هر دو از دست روزگار سیلی خورده‌اند و حال به دنبال انتقامی دردناک از یکدیگر هستند. اما باید دید که در نهایت با حقایقی اجتناب‌ناپذیر آشنا خواهند‌شد که زندگیِ هر دو را دگرگون می‌کند. قصه ای عاشقانه و در عینِ حال سخت و طاقت‌فرسا. در حال تایپ - [تحسر ارگوانا] اثر «نویسنده اَرغَوانِ بی‌اِبتِهاج کاربررمان بوک»
 
موضوع نویسنده

Kosarvalipour

سطح
1
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Feb
4,147
9,148
مدال‌ها
4
۱۵-۰۶-۵۴-downloadfile (1) (1) (1).jpg
بسم الله الرحمن الرحیم‌

نویسنده عزیز ضمن درود و عرض وقت‌بخیری خدمت شما: @اَرغَوانِ بی اِبتِهاج
سپاس‌گذاریم بابت اعتماد شما از نقد آثار خود در انجمن رمان بوک
منتقد رمان شما: @🌱YASNA.B🐢


*لطفا تا قبل از قرار‌گیری نقد توسط منتقد در این تایپک چیزی ارسال نکنید!

*همچنین پس از ارسال نقد این تاپیک به مدت دو روز باز خواهد بود تا شما نظر خود را نسبت به نقد اعلام نمایید!

*در صورتی که از نقد خود ناراضی بودید یا شکایتی از تالار نقد داشتید، می‌توانید شکایت خود را در تاپیک زیر ثبت کنید تا مورد بررسی قرار گیرد!
🔷️تایپک جامع انتقادات، پیشنهادات و شکایات

به امید موفقیت روز افزون شما
مدیریت تالار نقد: @SHAHSANAM (:
 

YASNA.B

سطح
7
 
مدیر ارشد بخش فرهنگ و هنر
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
نویسنده حرفه‌ای
کاربر ویژه انجمن
خاطره نویس انجمن
May
3,449
21,500
مدال‌ها
15
عنوان:
عنوان رمان از واژه‌های تحسر و ارگوانا تشکیل می‌شد و دو واژه‌ای و از لحاظ اندازه استاندارد بود‌.
عنوان از لحاظ جدول، دارای پنجاه درصد کلیشه بود. (تحسر ۵۰ درصد) ( ارگوانا ۰ درصد)
تحسر با ژانر عاشقانه مرتبط بود و ارتباط نامحسوسی با ژانر معمایی و جنایی داشت. همچنین بخش دوم عنوان، یعنی ارگوانا، با ژانر عاشقانه ارتباط نامحسوسی داشت ولی با جنایی و معمایی هیچ ارتباطی نداشت.
عنوان (حسرت ارغوانی) احساسی معماگونه به مخاطب می‌دهد و این معماگونه بودن، عنوان را با شروع رمان مرتبط می‌سازد.

خلاصه:
خلاصه رمان اندازه متناسبی داشت و تقریبا در ابهام بود و چیزی را لو نمی‌داد. در خلاصه کلیشه کمی دیده می‌شد و بازی با کلمات محسوس بود.
کلمه انتقام خلاصه را با ژانر جنایی، کلمه عاشقانه با ژانر عاشقانه و معماگونه بودن متن خلاصه را با ژانر معمایی مرتبط می‌ساخت.

جلد رمان:
جلد رمان تصویر زنی را نشان می‌دهد که به مجسمه سفید رنگی دست می‌زند. جلد با ژانر عاشقانه و معمایی مرتبط بود و هیچ ارتباطی با ژانر جنایی نداشت. همچنین تکست با ژانر عاشقانه ارتباط زیاد، با معمایی ارتباطی متوسط و با جنایی ارتباطی بسیار کم داشت. در نتیجه، جلد ارتباط کمی با بدنه داشت و چیزی را لو نمی‌داد.

مقدمه:
اثر شما مقدمه نداشت.

آغاز:
شروع قصه کنجکاو کننده بود ولی متفاوت نبود.
می‌توان گفت کلیشه کمی داشت ولی به هرحال جدید نبود. آغاز اطلاعات زیادی را به خواننده نمی‌داد و باعث کنجکاو شدن مخاطب می‌شد.
همچنین، در آغاز صداها و آواها دیده می‌شد و توصیف مکان به درک شروع و آغاز قصه کمک می‌کرد.

میانه:
میانه رمان شما تکراری و کلیشه‌ای بود. در میانه شخصیت‌ها آرام آرام وارد قصه می‌شدند ولی اطلاعات به طور ناگهانی به مخاطب داده می‌شد.
نقطه اوج قصه جایگزین شدن سهیل با حسابدار شرکت بود.

لحن و بافت:
لحن و بافت دیالوگ‌های رمان شما محاوره‌ای بود و تقریبا در تمام پارت‌ها یک‌دست باقی مانده بود.

سیر رمان:
سیر رمان، به سرعت افتادن اتفاقات و وقایع در طول داستان می‌گویند.
سیر رمان شما متوسط بود و باعث گیج شدن مخاطب نمی‌شد. اتفاقات پشت سر هم اتفاق می‌افتادند ولی سیر قصه متعادل باقی مانده بود.

دیالوگ و مونولوگ:
رمان شما دیالوگ محور بود و این‌گونه نبود که یک پارت دیالوگ محور باشد و پارت دیگر مونولوگ محور.
هر شخصیت دیالوگ‌های منحصر به فرد خودش را داشت و در این مورد به خوبی عمل کرده بودید.

شخصیت پردازی:
شخصیت پردازی مستقیم و کلیشه‌ای بود.
شخصیت پردازی گاه‌ها مستقیم بود و کم‌تر پیش می‌آمد از شخصیت پردازی غیرمستقیم استفاده شود.
مخاطب می‌توانست از بعضی از شخصیت‌ها تصور داشته باشد و از بعضی شخصیت‌ها هیچ تصوری نداشته باشد.

توصیف مکان:
توصیفات گاه مستقیم و گاه غیر مستقیم بود.
مخاطب درک خوبی از مکان‌ها داشت و با شخصیت‌ها همراه می‌شد.

توصیف صدا‌ها و آوا‌ها:
در عین حال که توصیفات آواها و صداها به درک و فهم بهتر خواننده کمک می‌کند، توصیفات آواها و صداها در رمان شما کم بود و مخاطب در بیشتر مواقع هیچ تصوری از آن‌ها نداشت.

توصیف احساسات:
مخاطب به خوبی احساسات شخصیت‌ها را درک می‌کرد و با آن‌ها همزاد پنداری می‌نمود.

زاویه دید:
زاویه دید قصه شما اول شخص بود و در طول قصه به جز تغییر زاویه دید شخصیت‌ها و پرش از شخصیتی به شخصیتی دیگر، زاویه دید دیگری دیده نمی‌شد.
ولی پیشنهاد می‌شود پرش زاویه دید اول شخص را نیز کمتر کنید.

کشمکش و تعلیق:
تعلیق همان سوالی است که مخاطب از خودش می‌پرسد. در طول قصه مخاطب مدام از خودش می‌پرسید که قرار است شخصیت‌ها با یک‌‌دیگر چکار کنند و چگونه از هم انتقام بگیرند؟ و این‌گونه بود که مخاطب به خواندن بیشتر رمان ترغیب می‌شد.
پس می‌توان گفت این یک تعلیق است که در تمام پارت‌ها وجود داشته است.
کشمکش تقابل میان شخصیت‌ها یا نیروهای مختلف داستان است که بنیاد حوادث را پی می‌ریزد.
بیرونی: انتقام گیری‌های متفاوت کشکمش بیرونی قصه شما را می‌ساخت.
درونی: درگیری های ذهنی شخصیت‌ها کشکمش‌های درونی را می‌ساخت.

ایده و پیرنگ:
ایده و پیرنگ اسکلت قصه را می‌سازنند و قصه بدون پیرنگ گره کوری است که هم مخاطب و هم نویسنده باید این گره را باز کنند و این گره کور در بیشتر مواقع موجب خراب شدن قصه می‌شود.
ایده و پیرنگ قصه شما را در بسیاری از قصه‌هایی که خواندم دیده‌ام. از همان اول پایان قصه مشخص بود و هیچ اتفاق جدیدی در طول قصه نیفتاد.
در عین حال پردازش خوبی که داشتید کمی به این پیرنگ جذابیت می‌بخشید.
در نتیجه نویسنده باید ایده خود را تغییر دهد. چون پردازش هرچقدر هم خوب باشد، به خاطر ایده نامناسب و کلیشه‌ای خنثی می‌شود.

ایرادات نگارشی:
ایرادات نگارشی کم بود و در بعضی مواقع اصلا وجود نداشت.
برخی از ایرادات نگارشی:
فثل❌ فصل✅


نکات مثبت:
عنوان جدید و مناسب
خلاصه تقریبا خوب
جلد تقریبا خوب
لحن و بافت
کشمکش و تعلیق
احساسات
دیالوگ و مونولوگ‌ها
توصیف مکان‌ها
سیر رمان
و...

نکات منفی:
نبود صداها و آواها
ایده و پیرنگ
پرش زیاد زاویه دید از شخصیتی به شخصیت دیگر
شخصیت پردازی مستقیم
میانه
و...

سخن آخر:
شما استعداد نوشتن را دارید و می‌توانید با رفع ایرادات خود، نویسنده بزرگی شوید.
مرا سخن به نهایت رسید و فکر به پایان
 
آخرین ویرایش:
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا پایین