عنوان》
عنوان باید در نگاه اول، موضوع و ژانر دلنوشته را مشخص کند، از عناوین طولانی پرهیز شود، ادبی باشد، غیرکلیشهای و جذاب باشد و جامعیت دلنوشته را در بر بگیرد.
عنوان انتخابیارتباط با موضوع و ژانر: اگر “{وُدّ}” به معنای عشق، دوستی یا علاقه باشد، عنوان تا حدودی به موضوعات احساسی و درونی دلنوشته اشاره دارد. با توجه به اطلاعات قبلی درباره محتوای دلنوشته،
ماندگاری و طول عنوان: عنوان تکواژهای “{وُدّ}” کوتاه و به یاد ماندنی است.
معنای واژه “{وُدّ}” برای مخاطب ممکن است گنگ باشد، نویسنده در متن به آن اشاره کرده است
“{وُدّ}” میتواند کلمهای ادبی باشد، بهخصوص اگر در بافت متن به صورت استعاری استفاده شود عنوان “نشانِ شوق” به طور کلی حس مثبتی رو القا میکنه و با دیباچه و فضای عاشقانهای که ترسیم شده، همخوانی داره. اما باید دید چقدر این عنوان به طور خاص با محتوای دلنوشته ارتباط داره. اگه دلنوشته بیشتر بر جنبههای ایثار و فداکاری در راه امام حسین (ع) تمرکز داشته باشه، عنوان “نشانِ شوق” میتونه به خوبی این حس رو منتقل کنه. اما اگه دلنوشته بیشتر به غم و اندوه واقعه عاشورا بپردازه، شاید این عنوان خیلی مناسب نباشه عنوان “نشانِ شوق” از نظر ادبی زیبا و شاعرانه است و میتونه توجه مخاطب رو جلب کنه. استفاده از کلمه “شوق” حس کنجکاوی رو در خواننده ایجاد میکنه و باعث میشه بخواد بیشتر درباره دلنوشته و متن آن بدونه به عنوان پیشنهاد، میتونیم عنوان رو کمی جزئیتر و مرتبطتر با محتوای دلنوشته کنیم. مثلاً اگه دلنوشته درباره زیارت امام حسین (ع) باشه، میتونیم از عنوان “نشانِ شوقِ زیارت” استفاده کنیم. یا اگه درباره تاثیر امام حسین (ع) بر زندگی افراد باشه، میتونیم از عنوان “نشانِ شوقِ حسینی” استفاده کنیم
کلیشهای نبودن و جذابیت: عنوان “{وُدّ}” کلیشهای نیست و میتواند برای مخاطب جذاب باشد، بهشرطی که معنای آن به درستی منتقل شود.
عنوان از نظر مفهومی جامع نیست و نمیتواند به تنهایی تمامی ابعاد دلنوشته را در بر بگیرد.
جمعبندی: عنوان “{وُدّ}” عنوانی کوتاه، ادبی و غیرکلیشهای است که تا حدودی به موضوعات احساسی دلنوشته اشاره دارد. با این حال، برای افزایش جامعیت و ارتباط با ژانره مذهبی، میتوان از یک عنوان فرعی یا توضیحی استفاده کرد.
《ژانر》
ژانر باید بیانگر حیطه و سبک نگارش دلنوشته باشد، با احساسات بکار رفته در متن ارتباط داشته باشد و در تمامی پارتها به طور یکسان استفاده شده باشد.
ژانر انتخابی: مذهبی
انتخاب ژانر “مذهبی” برای این دلنوشته به طور کلی درسته، چون موضوع دلنوشته درباره امام حسین (ع) و محبت به ایشونه. اما باید دقت کنیم که ژانر “مذهبی” خیلی کلیه و زیرژانرهای مختلفی داره. بهتره ژانر رو دقیقتر مشخص کنیم.زیرژانرها: بسته به محتوای دلنوشته، میتونیم از زیرژانرهای مختلفی استفاده کنیم.و اینکه ژانر انتخابی جامع و دقیق است
با توجه به دیباچه دلنوشته که بیشتر بر جنبههای عشق و محبت به امام حسین (ع) تاکید داره،
《مقدمه》
مقدمه باید چکیدهای از احساسات و موضوعات دلنوشته باشد، جامع و کامل باشد، با عنوان و ژانر تطابق داشته باشد و اندازه مطلوبی داشته باشد.
قسمت {وُدّ} نویسنده از زاویه نگاه جدید به این مسئله نگاه میکند . ساخت فضای احساسی برای ورود به محتوای اصلی. تعریف نهایی از {وُدّ}. .استفاده از واژگان سنگین که با هم هماهنگ هستند و حس تعلیق و معنا را ایجاد میکنند. باعث عمقبخشی به متن شده و نتیجهگیری منسجم است.همچنان واژه ود برای مخاطب در مقدمه هم میتواند ابهام داشته باشد اما باید مخاطب خود را هم در نظر گرفت که شاید ابهام در مرجع داشته باشد.
جذابیت و گیرایی:دیباچه با جمله “نامش حسین است…” شروع میشه که یه شروع قوی و گیراست و بلافاصله توجه خواننده رو به خودش جلب میکنهاستفاده از جملات کوتاه و آهنگین مثل “نَفَسیست آرام، پناهیست همیشگی…” به جذابیت دیباچه اضافه میکنه.دیباچه حس کنجکاوی رو در خواننده ایجاد میکنه تا بدونه “وُدّ” چه نوع روایتی از عشق به امام حسین (ع) ارائه میده.
ارتباط با محتوا:دیباچه به خوبی موضوع اصلی دلنوشته رو معرفی میکنه: عشق و محبت به امام حسین (ع).تاکید بر “آغوشی که زخمیترین دل را بلد است” و “نوری که حتی بیابان دل به بهار بدل میکند” نشون میده که دلنوشته قراره به جنبههای تسلیبخش و امیدبخش عشق حسینی بپردازه.عبارت “نه سخن از جنگ است و نه خون” به خواننده اطمینان میده که دلنوشته قرار نیست روایتی تکراری از واقعه عاشورا باشه، بلکه قراره از زاویهای متفاوت به این موضوع نگاه کنه
.لحن و زبان:لحن دیباچه شاعرانه و احساسی است و با موضوع مذهبی دلنوشته همخوانی داره.استفاده از کلمات و عباراتی مثل “نَفَسیست آرام”، “پناهیست همیشگی”، “محبتیست که خالق خودش در دل عاشقان نهاده” به دیباچه قداست و معنویت میبخشه.زبان دیباچه ساده و روان است و برای همه مخاطبان قابل فهمه
.هدف و پیام:دیباچه به خوبی هدف دلنوشته رو مشخص میکنه: روایت عشق خالص و بیانتها به امام حسین (ع).پیام دیباچه اینه که عشق حسینی میتونه آرامش، پناه و امید رو به زندگی انسانها بیاره.دیباچه این حس رو به خواننده القا میکنه که دلنوشته قراره تجربهای معنوی و تاثیرگذار باشهد
پیشنهادات:میتونیم دیباچه رو با یه نقل قول از امام حسین (ع) یا یکی از بزرگان دین شروع کنیم تا بهش اعتبار بیشتری ببخشیم.میتونیم در دیباچه به مخاطبان خاص دلنوشته اشاره کنیم. مثلاً بگیم “این دلنوشته تقدیم به همه عاشقان امام حسین (ع) که در جستجوی آرامش و امید هستند.میتونیم در دیباچه از خوانندگان دعوت کنیم تا با خوندن دلنوشته، تجربهای متفاوت از عشق حسینی داشته باشن.
تطابق با عنوان و ژانر: در بالا بیان شد. ارتباط بین این سه مولفه وجود دارد. مقدمه حدود ۵الی ۶خط است که در اندازه مطلوب قرار دارد. مقدمه، با لحن ادبی قوی و استفاده از تضادها، تلاش میکند. با این حال، برای افزایش ارتباط با مخاطب، میتوان از ارجاعات عاطفی مشخصتری استفاده کرد و از پیچیدگیهای بیدلیل کاست
«انسجام»
انسجام در یک اثر ادبی به معنای پیوستگی و هماهنگی بین اجزای مختلف آن است. در این نقد، انسجام از سه جنبه مورد بررسی قرار میگیر در سرتاسر دلنوشته، لحن ادبی و زبان فاخر حفظ شده است. نویسنده تلاش کرده است تا از واژگان و عباراتی استفاده کند که احساسات و مفاهیم مورد نظر را به بهترین شکل منتقل رعایت لحن یکسان و عدم پرش لحن. حجم مشابه پارتها، رعایت املا و علائم نگارشی خطوط پارتها به یکدیگر نزدیک است و نویسنده این اصل را رعایت کرده است. از نظر املا، کلمات در شکل درست خود به نگارش در آمدهاند. درموضوع ثابت و پررنگ است در تمام پارتها. زنجیره مفهومی قوی وجود دارد. پیوستگی موتیف و تصاویر را داریم و فضا تدریجی تغییر میکند یعنی حرکت مشخصی را دارد.
. این انسجام در لحن، به یکپارچگی اثر کمک شایانی کرده و از پراکندگی و گسستگی جلوگیری میکنند انسجام نگارشی در این دلنوشته نسبتاً خوب رعایت شده است، در تمامی پارتها به شکل یکسان و ثابت دنبال میشود.
《هدف》
هدف باید جدید و دور از کلیشه باشد.
ایجاد همدلی با خواننده.
نقد: طرز بیان و زبان انتخابی و استفاده از مفاهیم تازه و جنبهبندیهای جدید، همگی حس تازگی را میتوانند ایجاد کنند. دلنوشته دارای احساسات و عواطف لازم بود.هدف دلنوشته موضوع یکم تکراری است، اما نویسنده با طرز بیان و زبان انتخابی و استفاده از مفاهیم تازه، تلاش کرده است تا از کلیشهها دوری کند.
نویسنده با نگارش این دلنوشته، قصد داره یه تصویر متفاوت و عمیق از عشق به امام حسین (ع) رو به مخاطب ارائه بده. هدف اصلی نویسنده اینه که نشون بده عشق به امام حسین (ع) فقط یه عزاداری و سوگواری نیست، بلکه یه منبع آرامش، امید و تحول در زندگی انسانه
نویسنده میخواد با استفاده از زبانی شاعرانه و احساسی، تجربههای شخصی خودش از عشق حسینی رو با دیگران به اشتراک بذاره و بهشون نشون بده که چطور این عشق میتونه حتی سختترین و ناامیدکنندهترین لحظات زندگی رو به بهار تبدیل کنه.
به عبارت دیگه، نویسنده میخواد با نوشتن این دلنوشته، یه پیام امیدبخش و الهامبخش به همه کسایی که در جستجوی معنا و هدف در زندگی هستن، بفرسته و بهشون یادآوری کنه که عشق به امام حسین (ع) میتونه راهنمای اونها در این مسیر باشه.
علاوه بر این، نویسنده ممکنه قصد داشته باشه با نوشتن این دلنوشته، ادای احترامی به مقام والای امام حسین (ع) داشته باشه و به جهانیان نشون بده که عشق به این شخصیت بزرگ، فراتر از زمان و مکان، در قلب میلیونها نفر در سراسر دنیا زنده است.
در نهایت، هدف نویسنده اینه که با نوشتن این دلنوشته، یه اثر ماندگار خلق کنه که بتونه نسلهای آینده رو هم با عشق و ارادت به امام حسین (ع) آشنا کنه.
《ساختار》
ساختار پراکندگی نداشت و حول محور اصلی جلو میرفت.
ساختار وضوح لازم را دارد اما کمی غیر صریح.
ترتیب منطقی احساسات وجود دارد.
تعادل بین پارتها متوسط هست و بعضی از پارتها این تعادل قوی هست.
انسجام روایی بیشتر حسی میباشد.
. دلنوشته با تصاویری از معرفی شروع میشود . این سیر منطقی در روایت، به مخاطب کمک میکند تا با داستان همراه شود و احساسات و مفاهیم مورد نظر نویسنده را به درستی درک کند. ترتیب منطقی احساسات و تعادل بین پارتها نیز از جمله نقاط قوت ساختاری دلنوشته نویسنده در این دلنوشته از دستور زبانی به خوبی استفاده کرده است تا لحن ادبی و شاعرانه را حفظ کند. جابهجایی ارکان جمله و استفاده از ساختارهای پیچیده، به زیبایی و عمق متن کمک کرده است. با این حال، نویسنده باید مراقب باشد که پیچیدگیهای دستوری باعث سردرگمی مخاطب نشود ا ستفاده از آرایههای ادبی (مانند تشخیص، تضاد، استعاره و...) از جمله نقاط قوت دلنوشته است. این آرایهها به متن عمق و زیبایی میبخشند و به نویسنده کمک میکنند تا احساسات و مفاهیم مورد نظر را به شکل مؤثرتری منتقل کند. با این حال، نویسنده باید به سطح آشنایی مخاطب با زبان ادبی نیز توجه کند و از آرایههایی استفاده کند که برای عموم قابل فهم باشند
《دستور زبانی》
استفاده از لحن ادبی و توازن در استفاده از لحن عامیانه و ادبی.جابهجایی ارکان جمله برای زیبایی بیشتر دیده میشوداین جابهجایی در دل نوشته دیده میشود که به رنگ ادبی کمک میکند اما اگر بیدلیل باشد از انسجام کم میکند.
دستور زبانی در دلنوشته به لحن ادبی کمک میکند، اما باید مراقب بود که از پیچیدگیهای بیدلیل پرهیز شود.
《دستور ادبی》
استفاده از آرایههای ادبی و کلمات جدید و متنوعاستفاده از آرایه به اندازه و با توجه به فضا بود.در بعضی از بخشها اگر مخاطب با زبان ادبی آشنایی نداشته باشد ممکن است دچار مشکل شود.استفاده از آرایههای ادبی در دلنوشته مناسب است، اما باید به سطح آشنایی مخاطب با زبان ادبی نیز توجه کرد.