جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

آموزشی نوشته‌های ذهنی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزشات انشاء‌نویسی توسط STARLET با نام نوشته‌های ذهنی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 180 بازدید, 0 پاسخ و 5 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزشات انشاء‌نویسی
نام موضوع نوشته‌های ذهنی
نویسنده موضوع STARLET
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط STARLET
موضوع نویسنده

STARLET

سطح
4
 
⁦⁦୧⁠(⁠ارشد بخش ادبیات)⁠୨⁩
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
طراح آزمایشی
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Feb
3,618
16,836
مدال‌ها
10


✳️نوشته های ذهنی (جانشین سازی )
مقدمه:
این درس قرار دادن خود به جای موضوع یا پدیده ای دیگر و نگریستن به جهان پیرامون با نگاه پدیده ها و اشیاء است.

▪️در جانشینی باید عواطف، حس و حال، نوع نگرش، لحن کلام و شیوه ی بیان متناسب با موضوع باشد.
مانند نوشتن از آفتاب از زبان یخ،

به همین منظور پیش از نوشتن باید اطلاعات وشناخت کلی درباره چیستی، ویژگی ها و کارکرد موضوع به دست آورده شود .

💥روش تدریس پیشنهادی:

روش بدیعه پردازی

این روش بر بنیان پنج مرحله بنا نهاده شده است. عنصر اصلی دراین روش استفاده از قیاس هاست که به وسیله ی آن؛ موضوعی معمولی و آشنا با شیوه ای نو بررسی و بیان می شود.

❄️موضوع : زمستان❄️

1⃣مرحله ی نخست:توصیف شرایط موجود
دانش آموز موضوع مورد نظر را توصیف کند و آنچه را که می بیند و حس می کند بنویسد و توصیف کند .
مثلا زمستان سرد است .
آخرین فصل سال است
سه ماه دارد نام اولین شب زمستان یلدا است .

2⃣مرحله ی دوم : قیاس مستقیم
در این مرحله معلم از دانش آموز می خواهد دست به قیاس مستقیم بزند.
نمونه ی مورد قیاس را معلم می تواند انتخاب کند و یا دانش آموز هم می تواند آن را انتخاب نماید مثلا
زمستان مانند حلقه ای پاییز را به بهار وصل می کند .
نفس سرد زمستان همانند آه سردی طبیعت را منجمد می کند

3⃣مرحله سوم : قیاس شخصی( جانشین سازی )

در این مرحله معلم از دانش آموزان می خواهد خودشان را به جای مفهوم مورد نظر قرار دهند و از زبان او سخن بگویند واحساساتش را بیان کنند .
مثلا :
از اینکه با آمدنم پرندگان کوچ می کنند و به جاهای گرمسیر کوچ می کنند غمگینم .
گاهی که خشمگین می شوم ،با سر و صدا و هیاهو توفان به راه می اندازم .

4⃣مرحله ی چهارم : دست درازی فشرده ( هماورد ناسازها )
دراین مرحله معلم می خواهد دانش آموزان براساس توصیفهای ارائه شده در قیاس شخصی مفاهیم متضاد را ارائه نمایند وسپس از میان این قیاس ها بهترین را انتخاب کنند
مثل :
ساکت و پر هیاهو
خشمگین و مهربان
آرام و بیقرار

5⃣مرحله ی پنجم :بررسی مجدد تکلیف اولیه

در این مرحله دانش آموزان به مسئله یا تکلیف اولیه بر می گردند و درباره ی موضوع زمستان نوشته ای خلق می کنند .
 
بالا پایین