STARLET
سطح
1
୧(ارشد بخش ادبیات)୨
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
شاعر آزمایشی
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
- Feb
- 3,448
- 14,753
- مدالها
- 4
✳️نوشته های ذهنی (جانشین سازی )
مقدمه:
این درس قرار دادن خود به جای موضوع یا پدیده ای دیگر و نگریستن به جهان پیرامون با نگاه پدیده ها و اشیاء است.
▪️در جانشینی باید عواطف، حس و حال، نوع نگرش، لحن کلام و شیوه ی بیان متناسب با موضوع باشد.
مانند نوشتن از آفتاب از زبان یخ،
به همین منظور پیش از نوشتن باید اطلاعات وشناخت کلی درباره چیستی، ویژگی ها و کارکرد موضوع به دست آورده شود .
💥روش تدریس پیشنهادی:
روش بدیعه پردازی
این روش بر بنیان پنج مرحله بنا نهاده شده است. عنصر اصلی دراین روش استفاده از قیاس هاست که به وسیله ی آن؛ موضوعی معمولی و آشنا با شیوه ای نو بررسی و بیان می شود.
❄️موضوع : زمستان❄️
1⃣مرحله ی نخست:توصیف شرایط موجود
دانش آموز موضوع مورد نظر را توصیف کند و آنچه را که می بیند و حس می کند بنویسد و توصیف کند .
مثلا زمستان سرد است .
آخرین فصل سال است
سه ماه دارد نام اولین شب زمستان یلدا است .
2⃣مرحله ی دوم : قیاس مستقیم
در این مرحله معلم از دانش آموز می خواهد دست به قیاس مستقیم بزند.
نمونه ی مورد قیاس را معلم می تواند انتخاب کند و یا دانش آموز هم می تواند آن را انتخاب نماید مثلا
زمستان مانند حلقه ای پاییز را به بهار وصل می کند .
نفس سرد زمستان همانند آه سردی طبیعت را منجمد می کند
3⃣مرحله سوم : قیاس شخصی( جانشین سازی )
در این مرحله معلم از دانش آموزان می خواهد خودشان را به جای مفهوم مورد نظر قرار دهند و از زبان او سخن بگویند واحساساتش را بیان کنند .
مثلا :
از اینکه با آمدنم پرندگان کوچ می کنند و به جاهای گرمسیر کوچ می کنند غمگینم .
گاهی که خشمگین می شوم ،با سر و صدا و هیاهو توفان به راه می اندازم .
4⃣مرحله ی چهارم : دست درازی فشرده ( هماورد ناسازها )
دراین مرحله معلم می خواهد دانش آموزان براساس توصیفهای ارائه شده در قیاس شخصی مفاهیم متضاد را ارائه نمایند وسپس از میان این قیاس ها بهترین را انتخاب کنند
مثل :
ساکت و پر هیاهو
خشمگین و مهربان
آرام و بیقرار
5⃣مرحله ی پنجم :بررسی مجدد تکلیف اولیه
در این مرحله دانش آموزان به مسئله یا تکلیف اولیه بر می گردند و درباره ی موضوع زمستان نوشته ای خلق می کنند .