- Aug
- 185
- 436
- مدالها
- 2
ویژگی نثر الماسگونه
«نثر الماسگونه» اصطلاحیست که اکبر رادی از آن برای توصیف برخی آثارش که با «انضباطی فولادین» نوشته به کار میبرد و ویژگی اصلی چنین نثری را اینگونه بیان میکند:
«تکرار یک کلمه یا کلمات مشابه به پارهای از طبایع خوش نمیآید. بهخصوص سخنسنجها این دستور را خیلی خوب رعایت میکنند. تکرار از یکسو میتواند نشانگر فقر نویسنده باشد و از سوی دیگر بیحوصلگی و سرسری و باری به هر جهت بودن تلقی شود. این برای من خوشایند نیست، اما دیدهام نویسندگانی را که خیلی راحت از کنار این مسائل میگذرند. مثلاً قشنگ، زیبا، خوشگل، جمیل و... هممعنا هستند، اما این کلمات برای نویسندهی دقیق، شأن نزول واحدی ندارند و تشخیص وجوه افتراقی مترادفات، از تکرار آنها جلوگیری میکند.*»
«نثر الماسگونه» اصطلاحیست که اکبر رادی از آن برای توصیف برخی آثارش که با «انضباطی فولادین» نوشته به کار میبرد و ویژگی اصلی چنین نثری را اینگونه بیان میکند:
«تکرار یک کلمه یا کلمات مشابه به پارهای از طبایع خوش نمیآید. بهخصوص سخنسنجها این دستور را خیلی خوب رعایت میکنند. تکرار از یکسو میتواند نشانگر فقر نویسنده باشد و از سوی دیگر بیحوصلگی و سرسری و باری به هر جهت بودن تلقی شود. این برای من خوشایند نیست، اما دیدهام نویسندگانی را که خیلی راحت از کنار این مسائل میگذرند. مثلاً قشنگ، زیبا، خوشگل، جمیل و... هممعنا هستند، اما این کلمات برای نویسندهی دقیق، شأن نزول واحدی ندارند و تشخیص وجوه افتراقی مترادفات، از تکرار آنها جلوگیری میکند.*»