جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی ژانر تراژدی و انواع آن

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته ژانر ها توسط HAN با نام ژانر تراژدی و انواع آن ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 296 بازدید, 7 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته ژانر ها
نام موضوع ژانر تراژدی و انواع آن
نویسنده موضوع HAN
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط HAN
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,361
20,976
مدال‌ها
9
انواع تراژدي
1. تراژدي يوناني تراژدي يوناني كه مستقيم و غيرمستقيم بر درام تأثير نهاد مثلاً نمايشنامه «الكترا سوگوار مي‌شود»، اثر يوجين اونيل24 عمداً اين تأثير را انعكاس مي‌دهد.
«الكترا» در اصل نمايشي مدرن از اورستيا25 آشيل است كه اگرچه به نثر نوشته شده لحن و نواي آثار يوناني دارد را و تكنيك‌هاي صحنه يوناني را با مهارت در آن مي‌گنجاند.
 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,361
20,976
مدال‌ها
9
. تراژدي انتقام‌جويي26 و تراژدي خون.
درام‌نويسان اليزابتي، تراژدي‌هاي لاتين را بهتر از تراژدي‌هاي يونان مي‌شناختند. مردم زبان لاتين را در تمام قرون ميانه تكلم مي‌كردند، درحالي‌كه زبان يوناني را تا زمان رنسانس بازنمي‌شناختند.
تنها تراژدي‌نويس رومي ستكا27 (قرن چهاردهم پيش از ميلاد و شصت و پنج سال پس از ميلاد) بود كه درام‌هايش از انتقام سخن به ميان مي‌آورد. ميزان مرگ در اين تراژدي‌ها آن‌قدر زياد بود كه بر آن تراژدي خون28 نام نهادند.
قهرمان تراژديِ انتقام، حقِ خود مي‌داند كه انتقام بگيرد. اين‌گونه نمايش‌ها ارواح، مرگ‌هاي خونبار را در خود و با قالبي درخور كه احتمالاً به مرگ خود قهرمان يا منتقم نيز مي‌انجامد، مي‌گنجاند.
 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,361
20,976
مدال‌ها
9
از اين تعاريف درمي‌يابيم كه هملت29، اثر شكسپير، جزء اين گروه از نمايش‌هاست. هملت، شاهزاده دانمارك، درمي‌يابد كه كلوديوس30، عمويش، پدر او را كشته، با مادرش ازدواج كرده و به تخت و تاج دست يافته است. روح پدر بر هملت ظاهر مي‌شود و از او مي‌خواهد كه انتقامش را از برادرش بستاند. پس از چندي كنجكاوي هملت كلوديوس را مي‌كشد. اما اكنون از اين نوع تراژدي‌ها به‌ندرت به صحنه مي‌آيد.
 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,361
20,976
مدال‌ها
9
3. تراژدي خانوادگي31
نوعي تراژدي كه زندگي خانوادگي مردم را به تصوير مي‌كشد. نمايشنامه‌هاي اوليه اين گونه تراژدي‌ها، تراژدي اليزابتي بودند. مثلاً در نمايشنامه «آردن اورشم»32 يك تراژدي رئاليستي به نثر كه زماني آن را به شكسپير نسبت مي‌دادند. زندگي بازرگاني در معرض ديد گذاشته مي‌شود كه رابطه آليس33، همسرش، را با فاسقي به نام آردن برملا مي‌دارد كه سرانجام به مرگ آردن مي‌انجامد و شباهت به نمايشنامه «آگاممنون» دارد. اما شخصيت‌هاي آن آدم‌هاي بزرگي چون شهرياران و ملكه‌ها نيستند، بلكه آدم‌هايي به شمار مي‌آيند كه تماشاگران زمان اليزابت آن‌ها را مي‌شناختند.
 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,361
20,976
مدال‌ها
9
دربارة برخي از تراژدي‌هاي قرن بيستم
1. ماريانا پينه‌دا34 از فدريگو گارسيالوركا35، (1898 ـ 1936)، شاعر و درام‌نويس اسپانيايي.
در اين نمايش از اعمال قهرمانانه بيوه‌زني سخن به ميان مي‌آيد كه آزادي و قانون‌شكنيرا مدنظر دارد و تسهيلاتي پديد مي‌آورد تا از چنگ قانون بگريزد. اما به ‌دليل آنكه پرچمي به نشانه آزادي دوخته است، توسط نيروي انتظامي گرفتار مي‌شود. به او مي‌گويند اگر نام‌ هواداران قانون‌شكن خود را فاش نكند، به دار آويخته خواهد شد. اما ماريانا از بروز دادن نام هواداران خود ابا مي‌كند و بر باور خود اصرار مي‌ورزد، ازاين‌رو، ديگر خيلي دير شده است كه از چنگ قانون بگريزد و ناگزير محكوم به مرگ مي‌شود.
 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,361
20,976
مدال‌ها
9
2. مگس‌ها36
از ژان پل سارتر37 (1905 ـ 1980)، داستان‌پرداز، فيلسوف و درام‌نويس فرانسوي.
سارتر، افسانه كهن و باستاني يوناني اورستس38 را به گونه‌اي مدرن بازمي‌گويد. با اين تفاوت كه وقتي اورستس پس از تبعيد به زادگاهش بازمي‌گردد در كاخ خود با مشكلات و هرج و مرج ويژه‌اي رودررو مي‌گردد. پادشاه، پدرش، كشته شده و مادرش با قاتل شوي خود ازدواج كرده است.
سارتر در اين قالب نمادهايي از يك اخلاق جسورانه عرضه مي‌دارد. به شخصيت‌هاي نمايش اورستس كهن، جامه‌اي مدرن مي‌پوشاند و تأثير صحنه‌هاي نمايش را با اثاثه تئاتري غيرقابل مقايسه با اثر قبلي فزوني مي‌دهد.
 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,361
20,976
مدال‌ها
9
3.‌ سايه يك آدمكش 39
از شون اوكيسي40، درام‌نويس ايرلندي (1880 ـ 1964)،
دونالد داورن41 و سيوماس شيلدز42 در اتاقي اجاره‌اي همخانه شده‌اند. بي هيچ دليل ويژه‌اي همسايگان دونالد را چون آدمكشي در نظر مي‌آورند كه در حزب دولت جمهوري صاحب مقامي است. اما او صرفاً شاعري رؤيايي است كه از رمز و راز دوروبر خود لذت مي‌برد. يكي از جمهوري خواهان به سراغ آنان مي‌آيد و توبره‌اي مي‌دهد كه در آن بمب‌هايي جاي گرفته‌اند. وقتي دو نفر از جمله و ميني پاول 43 به خانه يورش مي‌آورند، دوست او توبره‌هاي حامل بمب‌ها را به اتاق خود مي‌برد به گمان اينكه آنان به سراغ او و توبره نخواهند آمد. امّا كار او برملا مي‌شود.
 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,361
20,976
مدال‌ها
9
4. اميد بزرگ سپيد44، از هوارد سكلر45
نمايشنامه اميد بزرگ سپيد كه برنده جايزه پوليتزر و جايزه منتقدان و جايزه آنتوانت پري46 را از آن خود ساخته است، اثر عظيم و پايايي است كه بايد درباره‌اش به حرف‌هاي منتقدان رجوع كنيم:
«يك اثر بزرگ با يك قهرمان تراژيك كه فريب مي‌خورد، تنزل مقام پيدا مي‌كند و سرانجام ددمنشانه تازيانه مي‌خورد.
هوارد سكلر از اين قهرمان شخصيتي بر اساس نخستين سياه ديرگرا و سرسخت در دنيا آفريده است.
جك جانسن47 نمادي از آرمان سياهان است و تماشاگران سپيد ملزم‌‌اند كه خطا و گناه خودشان را حس كنند... و داستان اين سياه را در سه پرده و شانزده صحنه تاب بياورند.
 
بالا پایین