هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایلهایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کردهاند حذف کنند.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly. You should upgrade or use an alternative browser.
جمعیتی را تصور کنید که سر بریدهی شاه پیشینشان را میبینند و یکصدا فریاد میزنند: «زنده باد جمهوری!» این جمعیت همانهایی هستند که در روز 14 ژوئیهی 1789 به سوی قلعهی مشهور باستیل رفتند و آنجا را به تسخیر درآوردند. همان کسانی که به شعار «آزادی، برابری و برادری» دل بسته بودند و فکر میکردند با نابود کردن سلطنت و برپایی جمهوری، همه چیز را عوض میکنند. انقلاب فرانسه یکی از شگفتانگیزترین و هیجانانگیزترین اتفاقات تاریخ به حساب میآید. افکار عمومی بعد از انقلاب فرانسه، دگرگون شد. آنها متوجه شدند که میتوانند در سرنوشت ملتشان مشارکت داشته باشند و حکومتی دموکراتیک به وجود آورند. بنابراین مطالعه دربارهی این انقلاب بزرگ، میتواند همه را نسبت به امور سیاسی و تاریخی آگاهتر کند. فیلیس کورزین (Phyllis Corzine) کتاب انقلاب فرانسه (The French Revolution) را با هدف آگاهی بیشتر مردم به نگارش درآورده است.
یکی از آثار مهم و درخور توجه در میان انبوه کتابهایی است که در باب انقلاب فرانسه به نگارش درآمدهاند. کتاب انقلاب فرانسه از خاستگاههای آن تا 1793 (The French Revolution: From its Origins to 1793)، نوشتهی ژرژ لوفور (Georges Lefebvre)، بررسی تاریخی مفصل و دقیقی است که مخاطب را با ریشههای انقلاب فرانسه، عوامل موفقیت آن، چهرههای سرشناسی که در آن ایفای نقش کردهاند، طبقات حاضر در انقلاب و بسیاری از مسائل مربوطهی دیگر آشنا میسازد. این کتاب، همانگونه که از عنوانش پیداست، بیش از هر چیز میکوشد تا خواننده را در جریان آن دسته از تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار دهد که به ظهور تفکر و کنش انقلابی در فرانسهی سدهی هجدهم منتهی شدند و به نهاد دیرپای سلطنت در این کشور خاتمه دادند.
قرنهاست که این زن توجّه شاعران و فکر و قلم نویسندگان را به خود مشغول کرده است. او با نیروی درونی و شگفتآورش ما را به ارائهی چهرهای باز هم جدیدتر از او به جهان وادار میکند. گرچه حیات ماری استوارت اسرارآمیز و پر از تضاد است، با این وصف چهرهی هیچ زنی در تاریخ تا این اندازه تحریف نشده است. او را قاتل و همزمان شهید میدانند. او را توطئهگر احمق و بلافاصله قدّیس آسمانی مینامند، ماری استوارت جزو زنان نادری است که زندگی را در یک دورهی بسیار کوتاه ولی پرثمر تجربه کرده است.
احساسات او تا بیست و سه سالگی معقول و عادّی است و حتّی در بیست و پنج سالگی هم تغییر چندانی نیافته است، امّا در یک فاصلهی دوساله، آتشفشانی از جلال و عظمت فوران میکند. در این فاصلهی کوتاه سرنوشت عادی و طبیعی او ناگهان ابعاد تراژدیهای عهد باستان را به خود میگیرد و چون قلهی اورست در جایگاهی رفیع و باابهت میایستد.
انقلابی که ناچار بود برای پیروز شدن قلب سلطنت، سی*ن*هی ملکه ای را که ضمناً سی*ن*هی یک زن و مادر هم بود، هدف قرار دهد.
در انقلاب فرانسه از هر ابزاری برای رسواکردن ماری آنتوانت استفاده شد تا او را به زیر تیغ گیوتین روانه کنند. ولی لحن گفتارها زمانی که یک بوربون در سال 1815 بار دیگر به سلطنت فرانسه رسید، به سرعت تغییرکرد و تصویر چهرهی ماری آنتوانت با هالهی مقدّس، مزیّن و تعابیر ستایشگرانه به عمل آمد. امّا ماری آنتوانت نه آن زن مقدّس و بزرگ مورد ادّعای سلطنتطلبان بود و نه آن زن هرجایی که دادگاه انقلاب او را به مردم معرفی کرد. او صاحب یک شخصیّت معمولی ویژهی زنان عادی بود و لذا نمیتوان او را فوقالعّاده باهوش و یا بسیار کودن نامید، ولی تاریخ برای خلق یک تراژدی تکاندهنده هرگز نیازی به یک بازیگر اصلی به عنوان قهرمان نمایش خود ندارد. یکی از این تراژدیها و یکی از زیباترین قهرمانبازیهای ناخواستهی تاریخ، همین تراژدی ماری آنتوانت است.
تاریخ قرن هیجدهم و انقلاب کبیر فرانسه و امپراتوری ناپلئون
نوشته نویسندگانی چون آلبر ماله و ژول ایزاک، اوضاع و احوال سیاسی اجتماعی اقتصادی ابرقدرتهای بزرگ اروپا در قرن هیجدهم یعنی روسیه، انگلیس، پروس و اتریش را عنوان کرده و زمانی که به فرانسه میرسد چگونگی به وقوع پیوستن انقلاب کبیر فرانسه از ابتدا تا انتها را بیان مینماید.
بزرگترین اتفاق تاریخ که موجب پیشرفت قرن و جداییش از جهان گشته را بسیاری انقلاب کبیر فرانسه میدانند، انقلابی که توسط ناپلئون بناپارت سردار کوتاه قد، ولی بلندهمت فرانسوی به وقوع پیوست.
ماه می سال 1968 در فرانسه، ماه مهمی برای مفهوم «آزادی» بود. در این ماه، در فرانسه نسخهای بنیادین و جدید برای مفهوم آزادی مطرح شد: آزادی نه برای موفقیت که آزادی برای شورش و عصیان. انقلابهای سیاسی پس از مدتی به مفهوم شورش خ*یانت میکنند؛ زیرا پس از پیروزی، با مطرح کردن شورش خودشان را زیر سؤال میبرند. اما شورش از هر نوع، مثل شورش روانی، شورش تحلیلی، شورش هنری و … به وضعیتی دائمی و مستمر از پرسشگری و دگرگونی اشاره دارد. و این مسئله چیزی است که ژولیا کریستوا در کتاب علیه افسردگی ملی به آن میپردازد. او در هر مصاحبه سعی میکند با مفهوم شورش روبهرو شود و آن را بازتعریف کند. او سعی میکند شورش را از محاصرهی «سیاست» بیرون بکشد و آن را در زندگی روزمره تعریف کند. کریستوا شورش را به یک پرسشگری و تغییر مداوم تشبیه میکند که از نظر او خصیصهی یک زندگی روانی و زندگی هنری است. برای او شورش فقط صرفاً به معنای طرد کردن مفاهیم و نابودی آنان نیست، بلکه فرآیندی ضروری برای بازتولید و بازسازی است.
یکی از تاثیرگذارترین چهرههای تاریخی فرانسه که سیر تحولات شخصیتی و عملکرد او بسیار جالب توجه واقع شده، لویی هجدهم است. فردی که تغییرات و دگردیسی تفکر او به ایجاد شرایط و اتفاقات خاصی در فرانسه منجر شد که بخش مهمی از تاریخ فرانسه را شکل داده است. اگر به زندگی و شیوه حکمرانی لویی هجدهم نگاه کنید، او را پادشاهی اقتدارگرا، مستبد و همراه با تفکرات ماکیاولیستی خواهید یافت که با هر نوع اقدام نوین ازجمله ایجاد پارلمان که برادرش لویی شانزدهم قصد داشت آن کار را راهاندازی کند، مخالف بود! با گذشت زمان، لویی هجدهم کمکم متوجه شد که دنیا به سمتوسوی جدید کشیده شده است و پذیرش این تغییرات و ایجاد شرایط نوین، لازمهی حکمرانی بر مردم است. بنابراین کمکم بهعنوان فردی در جامعه ظاهر شد که چندان بهدنبال سلطنت نیست و مسیر جدید خود را برای نجات مردم کشورش از ناامیدی آشکاری که گریبانشان را گرفته است، طی میکند. کتاب لویی هجدهم اولین پادشاه مشروطه اثر زیبا و قابل تامل دوک دوکاستری شرح مفصلی بر اقدامات، افکار و عملکر لویی هجدهم است که نگاه کاملی به فرانسه قرن هجدهم و نوزدهم دارد.
داستانی پرافت و خیز با تصاویری زنده و جذاب از زندگی کاترین مدیچی، از خاندان بزرگ مدیچی که مدتی فرمانروایان فلورانس بودند، به قلم نویسندهی آمریکایی جین کالوگریدیس (Jeanne Kalogridis) به تصویر کشیده شده است. کتاب ملکه اهریمنی (The Devil's Queen) داستانی تاریخی و تخیلی از زنی است که بعد از اسارت و یتیم شدنش در ایتالیا در چهارده سالگی به ازدواج با شاهزادهی فرانسوی، هنری دوم تن داد. اما او تنها کسی نبود که از این ازدواج مصلحتی ناراضی بود. نازا بودنش و درگیریهایی که در دربار فرانسه برای او پیش آمده بود، اوضاع را بیشتر رو به وخامت و خطر کشانده بود؛ اما کاترین بهعنوان زنی باهوش و سرسخت برای رسیدن به خواستههایش از دستکاری روانی اطرافیانش نمیگذرد، هر چند در تصویری بزرگتر، قربانی ماکیاولیسم حاکم بر زمانهی خودش است.
عروسی خونین پاریس: جوانی هانری چهارم
هانری چهارم یک سر داشت و هزار سودا. در سر او چنین میگذشت که پادشاهی فرانسه را به دست بگیرد و هزار دردسرش هم مواجهه با لشگر موانعی بود که بر سر راهش سبز شده بودند و جلوتر از همهی آنها هم جنگهای مذهبی بین کاتولیکها و پروتستانهای فرانسه بود. ما معمولا تاریخ رویدادهای فرانسه را تنها با انقلاب فرانسه میشناسیم. اما هاینریش مان (Heinrich Mann) در کتاب عروسی خونین پاریس به ما میآموزد که از قضا ناگفتههای تاریخ بسیار خواندنیتر و چه بسا تحولآفرینتر هستند.
ژاک دریدا به حقیقت چهکسی است؟ بسیاری او را خالق روشهای جدید فلسفی در حل بحرانهای فکری معاصر میدانند؛ گروهی او را بهسبب آرای ویژهاش در علم سیاست میشناسند و برخی از طرفدارانش وی را یک نظریهپرداز بیهمانند در وادی ادبیات و زبانشناسی میدانند. محققان مختلفی سعی در شناخت شخصیت متفاوت و سیر فکری ژاک دریدا دارند؛ اما از بین آنها میتوان گفت که پیتر سالمون (Peter Salmon) یکی از نابترین زندگینامههای موجود در معرفی این اندیشمند فرانسوی را برای علاقهمندان به نگارش درآورده است. کتاب احتمالا یک رخداد از روزگار فیلسوفی میگوید که فن بیان منحصربهفرد و نظرات عمیق او در وادیهای مختلف فکری و فلسفی، هر خوانندهی مشتاقی را عمیقاً مسحور خود میکند.