جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی گوشه‌ای از نویسندگی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته جمع‌آوری نکات توسط سایدآ با نام گوشه‌ای از نویسندگی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 75 بازدید, 2 پاسخ و 3 بار واکنش داشته است
نام دسته جمع‌آوری نکات
نام موضوع گوشه‌ای از نویسندگی
نویسنده موضوع سایدآ
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط سایدآ
موضوع نویسنده

سایدآ

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Aug
185
432
مدال‌ها
2
گوشه‌ای از نویسندگی





گفتیم که در آموختن مهارت چه بهتر که هر بار مدتی بر گوشه‌یی از مهارت درنگ کنیم. برای مثال در آموختن مهارت نویسندگی می‌توانیم چندگاهی تنها بر گسترش دایره‌ی واژگانمان تمرکز کنیم، اما همین هم گوشه‌ی بزرگی‌ست و می‌شود آن را به تکه‌های کوچک‌تری تقسیم کرد. برای نمونه می‌توانیم چند ماه فقط روی کارواژه‌ها (فعل‌ها) تمرکز کنیم.
 
موضوع نویسنده

سایدآ

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Aug
185
432
مدال‌ها
2
در نتیجه می‌توانیم به چنین کارهایی بپردازیم:

فهرستی از کارواژه‌های فارسی تهیه کنیم.

درباره‌ی وضعیت فعل در زبان فارسی چند کتاب و مقاله‌ی تخصصی بخوانیم.

تفاوت کارواژه‌های ساده و مرکب را دریابیم و از کارواژه‌های تک‌کلمه‌یی و نغز فارسی بیشتر بهره ببریم.

در تمرین‌هایمان دقت بیشتری در استفاده از کارواژه‌ها به‌خرج بدهیم و بر تنوع کارواژه‌ها در نوشته‌هایمان بیفزاییم.
 
موضوع نویسنده

سایدآ

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Aug
185
432
مدال‌ها
2
در مطالعه‌ی متون گوناگون به فعل‌ها دقیق‌تر توجه کنیم. بیایید نخستین پاراگراف رمان «…و این تنها بازی جهان بود*» را از همین منظر بخوانیم:

«من عکس‌ها دیده‌ام از همزادگان که از هم گسیخته‌اند؛ روح‌شان را به شیطان فروخته‌اند: به عفریتِ برف‌سیمایی که در وجودشان آشیان ساخته. ما از هم گسیختیم. نه این دم، در این گسیختگیِ واپسین، که ناگاه در هم فرو می‌رویم و دیگر تا ابدالآبادِ جهان از هم نمی‌گلسیم؛ و نه آن دم که اشتیاق‌مان برای برساختنِ جهانی نو در پس‌فردایِ عالم، ما را به جدالی پرکینه می‌کشاند؛ آن اشتیاق کشنده و شهوانی که از ادوارِ دور می‌آمد و تا مرز ستیزه‌ای بی‌پایان پیش می‌رفت؛ و نه در آن جدل‌های پیش‌پاافتاده‌ی پیشین؛ جدال‌های کودکی، که انگار بازیِ بی‌پایانی بود. ما در آن لحظه‌ها از هم نگسیختیم؛ در آن دم گسیختیم که چشم گشودیم بر شمایلِ بوده و بودنیِ جهان. به یاد می‌آوری آن لحظه‌ی گسلیدن را؟ که می‌دانستیم دیگر از هم گسیخته‌ایم؛ جدا شده‌ایم؛ دیگر به هم بازنمی‌گردیم؛ درهم فرو‌نمی‌رویم؛ برهم نمی‌سُریم؛ نمی‌لغزیم.»
به بسامد بسیار دو مصدر «گسیختن» و «گسلیدن» بنگرید و نقش آن‌ها در بافت معنایی و شاعرانه‌ی متن. از نویسنده‌ی نمایشنامه‌ی درخشان «فعل» کم‌تر از این هم انتظار نمی‌رفت.
 
بالا پایین