جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی ۶ نکته مهم برای یک مقدمه‌چینی حرفه‌ای | انجمن رمان بوک

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش نقد توسط MHP با نام ۶ نکته مهم برای یک مقدمه‌چینی حرفه‌ای | انجمن رمان بوک ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 178 بازدید, 8 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش نقد
نام موضوع ۶ نکته مهم برای یک مقدمه‌چینی حرفه‌ای | انجمن رمان بوک
نویسنده موضوع MHP
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط سارا حیدریان
موضوع نویسنده

MHP

سطح
10
 
[ EVP ]
پرسنل مدیریت
معاونت اجرایی
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
Aug
6,332
45,445
مدال‌ها
23
6 نکته برای نوشتن یک مقدمه چینی عالی
اگر شما در حال نوشتن رمان، فیلمنامه یا هر نوع روایت دیگری هستید، می توانید از نکاتی که در اینجا ارائه می شود استفاده کنید:
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر محروم شده
May
779
3,677
مدال‌ها
5
1. با ارزش اصلی داستان خود شروع کنید
هر داستانی دارای یک ارزش اصلی است. هنگامی که داستانی را شروع می کنید، اولین صحنه باید به ارزش اصلی داستان شما بپردازد.

به طور سنتی شش مقیاس ارزش وجود دارد:

  • زندگی در مقابل مرگ
  • زندگی در مقابل سرنوشتی بدتر از مرگ
  • عشق در مقابل نفرت
  • موفقیت در مقابل شکست
  • بلوغ در مقابل سادگی و خامی
  • نیکی در مقابل بدی
داستان ها در مقیاس این مقادیر بالا و پایین می شوند. یک داستان عاشقانه ممکن است در میانه مقیاس عشق در مقابل نفرت آغاز شود، در طول ملاقات، بالا برود، در حین جدایی سقوط کند و در انتها در بالای مقیاس عشق به پایان برسد.

در مقدمه چینی، بخشی از کار یک نویسنده این است که تعیین کند داستان در چه مقیاسی حرکت می کند. داستان شما ممکن است چندین مورد از این ارزش ها را داشته باشد، اما ارزش اصلی شما هرآنچه است باید از همان صحنه اول ارائه شود.

آیا شما در حال توصیف یک داستان ماجراجویانه در مقیاس زندگی در مقابل مرگ هستید؟ پس با اولین لحظه زندگی در مقابل مرگ داستان را شروع کنید.

اگر داستان شما در مورد تیمی است که برای برنده شدن در یک مسابقه بزرگ رقابت می کند می توانید با صحنه ای شروع کنید که به پیروزی و شکست می پردازد.

اگر داستانی راجع به خیر و شر می گویید، لحظه ای را به مخاطب نشان دهید که خیر در بدوِ شروع با شَر مقابله می کند.

مقدمه چینی فقط معرفی فضاسازی و شخصیت های داستان شما نیست بلکه معرفی ارزش های داستان را نیز در بر می گیرد. بنابراین، هنگامی که با این ارزش ها شروع می کنید و آنها را در ادامه داستان خود به خاطر می آورید، در می یابید که داستان بطور منسجمی ارائه می شود.
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر محروم شده
May
779
3,677
مدال‌ها
5
2. کشمکش را وارد داستان کنید، اینکه قرار نیست هیچ تغییر اساسی در مقدمه چینی وجود داشته باشد به معنای عدم وجود کشمکش و انتخاب نیست
داستانها حتی داستانهای نویسندگان بزرگ در مقدمه چینی می توانند کند و خسته کننده باشند. اما وقتی نویسندگان بی تجربه به اشتباه فکر می کنند که مقدمه چینی فقط برای معرفی شخصیت ها، ارائه پیشینه داستانی و توسعه دنیای آنهاست، این بخش بیش از اندازه خسته کننده می شود.

مقدمه چینی بخشی از داستان است و تمام قسمت های داستان برای پیشبردِ پیرنگ، متکی به کشمکش و انتخاب اند. در غیر این صورت خواننده شما پنج صفحه از داستان شما را می خواند و سپس آن را رها می کند.

همانطور که یک داستان دارای شش عنصر ساختار نمایشی است، بنابراین هر صحنه نیز باید آنها را در بر بگیرد. وجود این شش عنصر در هر صحنه است که داستان شما را در حرکت نگه می دارد. این بدان معناست که هر صحنه، حتی صحنه ای از مقدمه چینی، خود باید دارای مقدمه چینی، یک رویداد برانگیزنده، واقعه اوج گیرنده، بحران، نقطه اوج و گره گشایی باشد.

به عنوان مثال، بیایید به صحنه آغازین "رومئو و ژولیت" نگاه کنیم، که در آن خدمتکاران مونتیگو و کپیولت در خیابان مشاجره می کنند.

ما می توانیم صحنه را به این شکل ترسیم کنیم:

  • مقدمه چینی: دو خدمتکار کپیولت در مورد نفرت خود از خانواده مونتیگو صحبت می کنند.
  • رویداد برانگیزنده: دو خدمتکار مونتیگو روی صحنه می آیند و یک نزاع کلامی آغاز می شود.
  • افزایش کشمکش: بنولیو، یکی از اعضای خانواده مونتیگو، سعی دارد جلوی درگیری را بگیرد، اما تایبالت، یکی از اعضای خانواده کپیولت، به او توهین می کند.
  • بحران: بنولیو باید انتخاب کند که آیا دعوا کند یا اجازه دهد ترسو خطاب شود.
  • اوج: بنولیو و تایبالت با هم مبارزه می کنند تا زمانی که مشاجره شان توسط شهروندان مسلح متوقف می شود.
  • گره گشایی: شاهزاده اعلام می کند که هر ک.س صلح را زیر پا بگذارد اعدام خواهد شد.
ببینید با اینکه این فقط یک صحنه از مقدمه چینی است، اما هنوز هم شامل همه عناصر ساختار نمایشی است.

بنابراین ، هر صحنه ای از مقدمه چینی باید این ساختار را داشته باشد، وگرنه خواننده احساس می کند فقط بطور خسته کننده ای اطلاعات به او داده می شود.
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر محروم شده
May
779
3,677
مدال‌ها
5
3. شخصیت های خود را معرفی کنید
در مقدمه چینی بیشتر شخصیت های داستان خود را معرفی کنید، اگر معرفی شخصیت های اصلی داستان خود را معوق به بعد کنید نتیجه خوبی نمی گیرید و جریان داستان بهم می ریزد.
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر محروم شده
May
779
3,677
مدال‌ها
5
4. گربه را نجات دهید
یک روش امتحان شده برای معرفی یک شخصیت اصلی به بهترین شکل ممکن این است که به اصطلاح "گربه را نجات دهید". این یک اصطلاح فیلمنامه نویسی است که توسط بلیک اسنایدر در کتابی به همین نام عمومیت یافته است. این اصطلاح برای شخصیتی بکار می رود که از خود گذشتگی یا حداقل کاری تحسین برانگیز انجام دهد و به این گونه ثابت کند که ارزش دنبال کردن را دارد و از همان اوایل داستان برای خواننده دوست داشتنی شود.
در حالی که انجام یک عمل فداکارانه یا تحسین برانگیز حتماً مورد نیاز نیست، مهم است که از همان ابتدا پیوندی با شخصیت های خود برقرار کنید و این تکنیک یکی از بهترین و کارآمدترین روش ها برای انجام آن است.
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر محروم شده
May
779
3,677
مدال‌ها
5
5. سریع به رویداد برانگیزنده بپردازید
همانطور که در مثال ها نشان دادیم، قرار نیست این مقدمه چینی طولانی باشد: حداقل نیم صحنه و حداکثر چهار صحنه کافیست.

نکته اینجاست که سریع سر اصل مطلب که همان رویداد برانگیزنده است بروید.

رویداد برانگیزنده زمانی است که داستان شروع به حرکت می کند، و داستانی که حرکت نمی کند یک داستان خوب نمی تواند باشد. پس بیهوده وقت تلف نکنید. آنچه را که باید، برای رویداد برانگیزنده انجام دهید و سپس رو به جلو حرکت کنید.
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر محروم شده
May
779
3,677
مدال‌ها
5
6. بعضی از کتاب ها با مقدمه چینی شروع نمی شوند
در برخی از داستان ها، به ویژه داستان های اکشن، دلهره آور یا ترسناک، مناسب است که داستان را با یک صحنه کوتاه و پرتنش آغاز کنید. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد:

شروع از میانه روایت
یک تکنیک ادبی برای شروع داستان این است که داستان را از میانه یک عمل داستانی آغاز کنید. این روش داستان سطح تعلیق را افزایش می دهد. مخاطبانی که به هیچ وجه شخصیت ها را نمی شناسند ممکن است دچار احساس سردرگمی شوند. با این حال، در داستان ها و ژانرهای خاص این روش ارزش دارد. مثال خوبی از این روش تقریباً تمام فیلم های "مأموریت غیرممکن" است.

آینده نمایی (flash forward)
به طور مشابه، داستانی که با یک آینده نمایی شروع می شود (برخلاف بازگشت به گذشته flash back) نه در مقدمه چینی بلکه در اوج شروع می شود ( نه یک نقطه اوج کامل بلکه یک نگاه کوتاه به اوج داستان). سپس در میانه بحران آن صحنه، شما از صحنه خارج می شوید و به شروع داستان بر می گردید، یعنی مقدمه چینی.
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر محروم شده
May
779
3,677
مدال‌ها
5
استفاده از دو تکنیک آینده نمایی و شروع از میانه عیوبی نیز دارد. در این دو روش، فرصت این را از دست می دهید که پیوندی بین مخاطبان و شخصیت های خود ایجاد کنید. شما همچنین باعث سردرگمی آنها خواهید شد.

نویسندگانی که این کار را به بهترین وجه انجام می دهند، مخاطبان را به همان سرعتی که وارد عمل داستانی می کنند، آن ها را خارج کرده و مقدمه چینی را شروع می کنند. در هر صورت شما باید مقدمه چینی را ارائه دهید، حتی اگر صحنه اول نباشد.
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر محروم شده
May
779
3,677
مدال‌ها
5
داستان های خوب با انتخاب های واضح شروع می شوند
اگر می خواهید یک داستان عالی بنویسید، خیلی سریع با یک لحظه اوج شروع نمی کنید. شما همچنین نمی خواهید خیلی آهسته و بدون انتخاب و کشمکش شروع کنید. بلکه باید با یک مقدمه چینی قوی شروع کنید و با استفاده از انتخاب ها در بحران، شخصیت ها را به روشی معرفی کنید که خواننده شما بتواند با آن ها ارتباط برقرار کند، از دادن اطلاعات زیاد خودداری کنید. مقدمه چینی پایه و اساس تمام داستانی است که در آینده اتفاق می افتد و شروع آن رویداد برانگیزنده است.
منبع: فصل یک
 
بالا پایین